W dniu 21 marca 2002 r
W dniu 21 marca 2002 r. uchwałą
Nr XLVIII/289/2002 na Sesji Rady Gminy Męcinka został uchwalony budżet na rok
2002. Budżet Gminy Męcinka po stronie dochodów wynosił 5.847.275 zł,
a po stronie wydatków 6.547.275 zł. Przychody i rozchody związane
z finansowaniem niedoboru
i rozdysponowaniem nadwyżki budżetowej oraz z prywatyzacją mienia Skarbu Państwa
i majątku jednostek samorządu terytorialnego objęły po stronie przychodów
kwotę w wysokości 800.000 zł , a po stronie rozchodów spłatę zaciągniętej
pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we
Wrocławiu na zadanie inwestycyjne „Budowa wodociągu i kanalizacji we wsiach
Przybyłowice - Małuszów” w wysokości 100.000 zł.
W 2002 roku do pierwotnie
uchwalonego budżetu została wprowadzona, zarówno po stronie wydatków, jak i
dochodów, następująca zmiana:
1.
Uchwałą Nr LII/314/2002 Rady Gminy Męcinka z dnia 28 czerwca 2002 r.
zwiększono dochody i wydatki o kwotę 102.561,00 zł.
Po
wprowadzeniu zmian podjętych uchwałami Rady Gminy i Zarządu Gminy budżet
Gminy Męcinka ostatecznie ukształtował
się w następujący sposób:
-
dochody:
5.949.836,00 zł;
-
wydatki:
6.649.836,00 zł;
-
przychody:
800.000,00 zł:
-
rozchody:
100.000,00 zł.
Stopień wykorzystania przez
Zarząd Gminy w I półroczu 2002 r. upoważnień
zawartych w § 12 uchwały Nr XLVIII/289/2002 z dnia 21 marca 2002 r. w sprawie
budżetu Gminy Męcinka przedstawia się następująco:
-
Zarząd Gminy spłacił dwie raty pożyczki zaciągniętej w Wojewódzkim
Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu na zadanie
inwestycyjne „Budowa wodociągu i kanalizacji we wsiach Przybyłowice - Małuszów”
w wysokości 50.000,00 zł.;
-
Zarząd Gminy nie skorzystał z prawa do zaciągnięcia kredytu krótkoterminowego
do wysokości 200.000,00 zł na ewentualne pokrycie niedoboru finansowego;
-
Zarząd Gminy nie dokonywał zmian w budżecie w ramach tego samego działu
między rozdziałami i paragrafami;
-
Zarząd Gminy nie zaciągnął kredytu długoterminowego do wysokości
800.000,00 zł na zadania inwestycyjne: „Budowa gimnazjum w Męcince” oraz
„Budowa wodociągu i kanalizacji we wsiach Przybyłowice - Małuszów”;
-
Zarząd nie lokował wolnych środków budżetowych na rachunkach w
innych bankach niż prowadzący obsługę bankową budżetu gminy Męcinka.
I. Dochody Budżetu Gminy Męcinka.
Dochody budżetu gminy wynosiły
5.847.275,00 zł, a po zmianie dokonanej w I półroczu 5.949.836,00 zł; tj.
wzrosły o 1,7%.
Wykonanie
dochodów budżetu Gminy Męcinka na dzień 30 czerwca 2002 r. wyniosło
3.501.468,00 zł, co stanowi 58,8% planu rocznego, z tego:
- dotacje celowe na zadania zlecone
294.153,00 zł;
- dotacje celowe na zadania własne
28.858,00 zł;
- subwencja ogólna
1.176,00 zł;
- subwencja oświatowa
1.063.248,00 zł;
- subwencja rekompensująca
243.844,00 zł;
- likwidacja konta inwestycyjnego
108.583,00 zł.
Realna
realizacja dochodów w I półroczu 2002 r. , tj. po zminusowaniu likwidacji
konta inwestycyjnego /108.583 zł/ oraz subwencji oświatowej, która wpłynęła
w czerwcu z
przeznaczeniem na wynagrodzenia lipcowe /132.906 zł/ wyniosła 54,8%, przy czym
należy zauważyć, że większość dotacji celowych na realizację zadań
zleconych również w I półroczu jest bardzo wysoka i przekracza 50% dotacji
planowanych na ten rok.
Realizacja dochodów w
podziale na poszczególne działy została przedstawiona w poniższej tabeli:
L.p.
|
Nazwa działu
|
Plan po
zmianach
|
Realizacja
|
%
|
1.
|
Rolnictwo i łowiectwo
|
47.425,00
|
9.885,00
|
20,8
|
2.
|
Leśnictwo
|
1.000,00
|
844,00
|
84,4
|
3.
|
Gospodarka mieszkaniowa
|
305.325,00
|
122.083,00
|
40,0
|
4.
|
Administracja publiczna
|
224.873,00
|
168.127,00
|
74,8
|
5.
|
Urzędy naczelnych organów władzy państwowej,
kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa
|
700,00
|
370,00
|
52,8
|
6.
|
Obrona narodowa
|
375,00
|
375,00
|
100
|
7.
|
Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa
|
325,00
|
0
|
0
|
8.
|
Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i
od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej
|
2.785.237,00
|
1.602.112,00
|
57,5
|
9.
|
Różne rozliczenia
|
2.099.693,00
|
1.308.228,00
|
62,3
|
10.
|
Oświata i wychowanie
|
9.598,00
|
9.598,00
|
100
|
11.
|
Opieka społeczna
|
449.285,00
|
255.174,00
|
56,8
|
12.
|
Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
|
25.000,00
|
24.250,00
|
97,0
|
13.
|
Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
|
1.000,00
|
422,00
|
42,2
|
|
OGÓŁEM
|
5.949.836,00
|
3.501.468,00
|
58,8
|
Szczegółową
ocenę uzyskanych dochodów przedstawiono w podziale na główne grupy dochodów,
tj.:
-
podatki i opłaty lokalne;
-
dochody stanowiące dochód budżetu gminy, a realizowane przez urzędy
skarbowe;
-
udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych;
-
dochody z majątku gminy;
-
dotacje i subwencje;
-
pozostałe dochody.
1. Podatki i opłaty lokalne.
L.p.
|
Wyszczególnienie
|
Plan po zmianach
|
Wykonanie
|
%
|
1.
|
Podatek od nieruchomości
– osoby prawne
|
1.142.270,00
|
709.520,00
|
62,1
|
2.
|
Podatek rolny – osoby prawne
|
105.000,00
|
59.003,00
|
56,2
|
3.
|
Podatek leśny –
osoby prawne
|
36.645,00
|
19.205,00
|
52,4
|
4.
|
Podatek od środków
transportowych od osób prawnych
|
17.500,00
|
15.554,00
|
88,9
|
5.
|
Podatek od czynności
cywilno – prawnych osoby prawne
|
1.300,00
|
1.811,00
|
139,3
|
6.
|
Odsetki od zaległości
– osoby prawne
|
4.000,00
|
1.276,00
|
31,9
|
7.
|
Podatek od nieruchomości
– osoby fizyczne
|
213.030,00
|
119.403,00
|
56,0
|
8.
|
Podatek rolny – osoby
fizyczne
|
407.600,00
|
210.327,00
|
51,6
|
9.
|
Podatek leśny –
osoby fizyczne
|
1.050,00
|
661,00
|
62,9
|
10.
|
Podatek od środków
transportowych od osób fizycznych
|
55.000,00
|
33.172,00
|
60,3
|
11.
|
Podatek od czynności
cywilno – prawnych – osoby fizyczne
|
24.700,00
|
13.359,00
|
54,1
|
12.
|
Odsetki od zaległości
z tytułu podatków od osób fizycznych
|
20.000,00
|
6.834,00
|
34,2
|
|
OGÓŁEM
|
2.028.095,00
|
1.190.125,00
|
58,7
|
Wykonanie podatków i opłat lokalnych w I półroczu 2001 wyniosło
58,7% w stosunku do planu rocznego.
Osiągnięcie tak wysokiego wskaźnika w wykonaniu podatków i opłat lokalnych
świadczy o zwiększeniu dyscypliny wśród podatników, szczególnie jeżeli
chodzi o firmy prywatne bądź przedsiębiorstwa. Wysoki jest również wskaźnik
ściągalności podatków wśród osób fizycznych.
Najwyższe wykonanie osiągnięto w przypadku podatku o czynności
cywilno – prawnych od osób prawnych – 139,3%.
Najniższe wykonanie w stosunku do planu wystąpiło w przypadku odsetek
od osób prawnych – 31,9% .
Na terenie Gminy Męcinka w roku
2002 w dalszym ciągu obowiązuje zwolnienie z konieczności dokonywania przez mieszkańców opłat
sanitacyjnych.
Zobowiązania pieniężne.
Do osób zalegających na I i II
ratę 2002 roku wysłano ogółem 506 upomnień na ogólną kwotę 58.233,80 zł.
I rata – 203 upomnienia – na kwotę 24.949,00 zł, natomiast II rata – 303
upomnienia - na kwotę 33.284,80 zł. Po otrzymaniu upomnień część osób
zalegających do dnia 30 czerwca 2002 r. uregulowała swoje należności wraz z
odsetkami i kosztami upomnień na łączną kwotę w wysokości 20.467,60 zł.
Pozostało do zapłaty:
I rata – kwota – 12.333,70 zł;
II rata – kwota – 25.432,50
zł.
Razem zaległości wynoszą
37.766,20 zł.
Na wszystkie należności
nieuregulowane wystawiono tytuły wykonawcze.
Podatek rolny – osoby
prawne.
Jedna jednostka ma odroczony
termin płatności. Zaległości posiadają trzy jednostki na ogólną kwotę
361,80 zł.
Podatek leśny – osoby
prawne.
Zaległość posiada jedna
jednostka na kwotę 18 zł.
Podatek od środków
transportowych – osoby prawne.
Nie zalega żadna jednostka.
Podatek od środków
transportowych – osoby fizyczne.
Zalega 6 podatników na
ogólną kwotę 13.950 zł..
Podatek od nieruchomości
– osoby prawne.
Zaległość zapisana w
księgach rachunkowych na dzień 30 czerwca 2002 r. wykazuje zaległość dziewięciu
jednostek, na kwotę na kwotę 65.623,79 zł.
Opłata
eksploatacyjna.
Ww. opłata płacona jest
w terminie.
W przypadku braku jakiejkolwiek
reakcji ze strony podatnika wystawiane są tytuły wykonawcze lecz z różnych
przyczyn, przede wszystkim braku możliwości zajęcia konta dłużnika bądź
jakiegokolwiek mienia egzekucja komornika jest również nieskuteczna.
2. Podatki i opłaty
realizowane przez Urzędy Skarbowe.
L.p.
|
Wyszczególnienie
|
Plan po zmianach
|
Wykonanie
|
%
|
1.
|
Podatek dochodowy od osób
prawnych
|
4.300,00
|
3.649,00
|
84,9
|
2.
|
Wpływy z karty
podatkowej
|
3.900,00
|
2.377,00
|
60,9
|
3.
|
Opłata skarbowa
|
3.000,00
|
9.107,00
|
303,6
|
4.
|
Odsetki
|
500,00
|
21,00
|
4,2
|
5.
|
Rozliczenia
|
|
- 33
|
|
|
OGÓŁEM
|
11.700,00
|
15.121,00
|
129,2
|
Realizacja podatków i opłat skarbowych realizowanych przez Urzędy
Skarbowe w
I półroczu 2002 r. wyniosła aż 129,2%. W roku poprzednim realizacja
za cały rok wyniosła 36,8%.
Wpływy
z podatków i opłat realizowanych są trudne do oszacowania. Z powyższego
wynika, że powoli nasz region wychodzi z kryzysu gospodarczego.
3. Udziały w podatku
dochodowym od osób fizycznych.
L.p.
|
Wyszczególnienie
|
Plan po zmianach
|
Wykonanie
|
%
|
1.
|
Podatek dochodowy od osób
fizycznych
|
446.442,00
|
164.608,00
|
36,9
|
|
OGÓŁEM
|
446.442,00
|
164.608,00
|
36,9
|
Realizacja
wpływów z tytułu udziału Gminy Męcinka w podatku dochodowym od osób
fizycznych w I półroczu br. wyniosła jedynie 36,9%. Udziały z tego tytułu
przekazywane są bezpośrednio z centralnego konta Ministerstwa Finansów. Wpływy
z tego tytułu od dwóch lat stale maleją i są związane z coraz mniejszymi
dochodami ludności oraz z większym zakresie korzystającymi z ulg podatkowych.
|