W dniu 21 marca 2002 r. uchwałą Nr XLVIII/289/2002 na Sesji Rady Gminy Męcinka został uchwalony budżet na rok 2002. Budżet Gminy Męcinka po stronie dochodów wynosił 5.847.275 zł, a po stronie wydatków 6.547.275 zł. Przychody i rozchody związane z finansowaniem niedoboru i rozdysponowaniem nadwyżki budżetowej oraz z prywatyzacją mienia Skarbu Państwa i majątku jednostek samorządu terytorialnego objęły po stronie przychodów kwotę w wysokości 800.000 zł , a po stronie rozchodów spłatę zaciągniętej pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu na zadanie inwestycyjne „Budowa wodociągu i kanalizacji we wsiach Przybyłowice - Małuszów” w wysokości 100.000 zł.
W 2002 roku do pierwotnie uchwalonego budżetu została wprowadzona, zarówno po stronie wydatków, jak i dochodów, następująca zmiana:
1.
Uchwałą Nr LII/314/2002 Rady Gminy Męcinka z dnia 28 czerwca 2002 r.
zwiększono dochody i wydatki o kwotę 102.561,00 zł.
Po
wprowadzeniu zmian podjętych uchwałami Rady Gminy i Zarządu Gminy budżet
Gminy Męcinka ostatecznie ukształtował
się w następujący sposób:
-
dochody:
5.949.836,00 zł;
-
wydatki:
6.649.836,00 zł;
-
przychody:
800.000,00 zł:
-
rozchody:
100.000,00 zł.
Stopień wykorzystania przez Zarząd Gminy w I półroczu 2002 r. upoważnień zawartych w § 12 uchwały Nr XLVIII/289/2002 z dnia 21 marca 2002 r. w sprawie budżetu Gminy Męcinka przedstawia się następująco:
- Zarząd Gminy spłacił dwie raty pożyczki zaciągniętej w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu na zadanie inwestycyjne „Budowa wodociągu i kanalizacji we wsiach Przybyłowice - Małuszów” w wysokości 50.000,00 zł.;
- Zarząd Gminy nie skorzystał z prawa do zaciągnięcia kredytu krótkoterminowego do wysokości 200.000,00 zł na ewentualne pokrycie niedoboru finansowego;
- Zarząd Gminy nie dokonywał zmian w budżecie w ramach tego samego działu między rozdziałami i paragrafami;
- Zarząd Gminy nie zaciągnął kredytu długoterminowego do wysokości 800.000,00 zł na zadania inwestycyjne: „Budowa gimnazjum w Męcince” oraz „Budowa wodociągu i kanalizacji we wsiach Przybyłowice - Małuszów”;
- Zarząd nie lokował wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach niż prowadzący obsługę bankową budżetu gminy Męcinka.
I. Dochody Budżetu Gminy Męcinka.
Dochody budżetu gminy wynosiły
5.847.275,00 zł, a po zmianie dokonanej w I półroczu 5.949.836,00 zł; tj.
wzrosły o 1,7%.
Wykonanie dochodów budżetu Gminy Męcinka na dzień 30 czerwca 2002 r. wyniosło 3.501.468,00 zł, co stanowi 58,8% planu rocznego, z tego:
- dotacje celowe na zadania zlecone 294.153,00 zł;
- dotacje celowe na zadania własne 28.858,00 zł;
- subwencja ogólna 1.176,00 zł;
- subwencja oświatowa 1.063.248,00 zł;
- subwencja rekompensująca 243.844,00 zł;
- likwidacja konta inwestycyjnego 108.583,00 zł.
Realna realizacja dochodów w I półroczu 2002 r. , tj. po zminusowaniu likwidacji konta inwestycyjnego /108.583 zł/ oraz subwencji oświatowej, która wpłynęła w czerwcu z przeznaczeniem na wynagrodzenia lipcowe /132.906 zł/ wyniosła 54,8%, przy czym należy zauważyć, że większość dotacji celowych na realizację zadań zleconych również w I półroczu jest bardzo wysoka i przekracza 50% dotacji planowanych na ten rok.
Realizacja dochodów w
podziale na poszczególne działy została przedstawiona w poniższej tabeli:
L.p. |
Nazwa działu |
Plan po
zmianach |
Realizacja |
% |
1. |
Rolnictwo i łowiectwo |
47.425,00 |
9.885,00 |
20,8 |
2. |
Leśnictwo |
1.000,00 |
844,00 |
84,4 |
3. |
Gospodarka mieszkaniowa |
305.325,00 |
122.083,00 |
40,0 |
4. |
Administracja publiczna |
224.873,00 |
168.127,00 |
74,8 |
5. |
Urzędy naczelnych organów władzy państwowej,
kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa |
700,00 |
370,00 |
52,8 |
6. |
Obrona narodowa |
375,00 |
375,00 |
100 |
7. |
Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa |
325,00 |
0 |
0 |
8. |
Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i
od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej |
2.785.237,00 |
1.602.112,00 |
57,5 |
9. |
Różne rozliczenia |
2.099.693,00 |
1.308.228,00 |
62,3 |
10. |
Oświata i wychowanie |
9.598,00 |
9.598,00 |
100 |
11. |
Opieka społeczna |
449.285,00 |
255.174,00 |
56,8 |
12. |
Gospodarka komunalna i ochrona środowiska |
25.000,00 |
24.250,00 |
97,0 |
13. |
Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego |
1.000,00 |
422,00 |
42,2 |
|
OGÓŁEM |
5.949.836,00 |
3.501.468,00 |
58,8 |
Szczegółową ocenę uzyskanych dochodów przedstawiono w podziale na główne grupy dochodów, tj.:
- podatki i opłaty lokalne;
- dochody stanowiące dochód budżetu gminy, a realizowane przez urzędy skarbowe;
- udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych;
- dochody z majątku gminy;
- dotacje i subwencje;
- pozostałe dochody.
1. Podatki i opłaty lokalne.
L.p. |
Wyszczególnienie |
Plan po zmianach |
Wykonanie |
% |
1. |
Podatek od nieruchomości
– osoby prawne |
1.142.270,00 |
709.520,00 |
62,1 |
2. |
Podatek rolny – osoby prawne
|
105.000,00 |
59.003,00 |
56,2 |
3. |
Podatek leśny –
osoby prawne |
36.645,00 |
19.205,00 |
52,4 |
4. |
Podatek od środków
transportowych od osób prawnych |
17.500,00 |
15.554,00 |
88,9 |
5. |
Podatek od czynności
cywilno – prawnych osoby prawne |
1.300,00 |
1.811,00 |
139,3 |
6. |
Odsetki od zaległości
– osoby prawne |
4.000,00 |
1.276,00 |
31,9 |
7. |
Podatek od nieruchomości
– osoby fizyczne |
213.030,00 |
119.403,00 |
56,0 |
8. |
Podatek rolny – osoby
fizyczne |
407.600,00 |
210.327,00 |
51,6 |
9. |
Podatek leśny –
osoby fizyczne |
1.050,00 |
661,00 |
62,9 |
10. |
Podatek od środków
transportowych od osób fizycznych |
55.000,00 |
33.172,00 |
60,3 |
11. |
Podatek od czynności
cywilno – prawnych – osoby fizyczne |
24.700,00 |
13.359,00 |
54,1 |
12. |
Odsetki od zaległości
z tytułu podatków od osób fizycznych |
20.000,00 |
6.834,00 |
34,2 |
|
OGÓŁEM |
2.028.095,00 |
1.190.125,00 |
58,7 |
Wykonanie podatków i opłat lokalnych w I półroczu 2001 wyniosło 58,7% w stosunku do planu rocznego. Osiągnięcie tak wysokiego wskaźnika w wykonaniu podatków i opłat lokalnych świadczy o zwiększeniu dyscypliny wśród podatników, szczególnie jeżeli chodzi o firmy prywatne bądź przedsiębiorstwa. Wysoki jest również wskaźnik ściągalności podatków wśród osób fizycznych.
Najwyższe wykonanie osiągnięto w przypadku podatku o czynności cywilno – prawnych od osób prawnych – 139,3%.
Najniższe wykonanie w stosunku do planu wystąpiło w przypadku odsetek od osób prawnych – 31,9% .
Na terenie Gminy Męcinka w roku 2002 w dalszym ciągu obowiązuje zwolnienie z konieczności dokonywania przez mieszkańców opłat sanitacyjnych.
Zobowiązania pieniężne.
Do osób zalegających na I i II ratę 2002 roku wysłano ogółem 506 upomnień na ogólną kwotę 58.233,80 zł. I rata – 203 upomnienia – na kwotę 24.949,00 zł, natomiast II rata – 303 upomnienia - na kwotę 33.284,80 zł. Po otrzymaniu upomnień część osób zalegających do dnia 30 czerwca 2002 r. uregulowała swoje należności wraz z odsetkami i kosztami upomnień na łączną kwotę w wysokości 20.467,60 zł. Pozostało do zapłaty:
I rata – kwota – 12.333,70 zł;
II rata – kwota – 25.432,50 zł.
Razem zaległości wynoszą 37.766,20 zł.
Na wszystkie należności nieuregulowane wystawiono tytuły wykonawcze.
Podatek rolny – osoby
prawne.
Jedna jednostka ma odroczony termin płatności. Zaległości posiadają trzy jednostki na ogólną kwotę 361,80 zł.
Podatek leśny – osoby
prawne.
Zaległość posiada jedna jednostka na kwotę 18 zł.
Podatek od środków
transportowych – osoby prawne.
Nie zalega żadna jednostka.
Podatek od środków
transportowych – osoby fizyczne.
Zalega 6 podatników na
ogólną kwotę 13.950 zł..
Podatek od nieruchomości
– osoby prawne.
Zaległość zapisana w
księgach rachunkowych na dzień 30 czerwca 2002 r. wykazuje zaległość dziewięciu
jednostek, na kwotę na kwotę 65.623,79 zł.
Opłata
eksploatacyjna.
Ww. opłata płacona jest
w terminie.
W przypadku braku jakiejkolwiek reakcji ze strony podatnika wystawiane są tytuły wykonawcze lecz z różnych przyczyn, przede wszystkim braku możliwości zajęcia konta dłużnika bądź jakiegokolwiek mienia egzekucja komornika jest również nieskuteczna.
2. Podatki i opłaty
realizowane przez Urzędy Skarbowe.
L.p. |
Wyszczególnienie |
Plan po zmianach |
Wykonanie |
% |
1. |
Podatek dochodowy od osób
prawnych |
4.300,00 |
3.649,00 |
84,9 |
2. |
Wpływy z karty
podatkowej |
3.900,00 |
2.377,00 |
60,9 |
3. |
Opłata skarbowa |
3.000,00 |
9.107,00 |
303,6 |
4. |
Odsetki |
500,00 |
21,00 |
4,2 |
5. |
Rozliczenia |
|
- 33 |
|
|
OGÓŁEM |
11.700,00 |
15.121,00 |
129,2 |
Realizacja podatków i opłat skarbowych realizowanych przez Urzędy Skarbowe w I półroczu 2002 r. wyniosła aż 129,2%. W roku poprzednim realizacja za cały rok wyniosła 36,8%.
Wpływy
z podatków i opłat realizowanych są trudne do oszacowania. Z powyższego
wynika, że powoli nasz region wychodzi z kryzysu gospodarczego.
3. Udziały w podatku
dochodowym od osób fizycznych.
L.p. |
Wyszczególnienie |
Plan po zmianach |
Wykonanie |
% |
1. |
Podatek dochodowy od osób
fizycznych |
446.442,00 |
164.608,00 |
36,9 |
|
OGÓŁEM |
446.442,00 |
164.608,00 |
36,9 |
Realizacja wpływów z tytułu udziału Gminy Męcinka w podatku dochodowym od osób fizycznych w I półroczu br. wyniosła jedynie 36,9%. Udziały z tego tytułu przekazywane są bezpośrednio z centralnego konta Ministerstwa Finansów. Wpływy z tego tytułu od dwóch lat stale maleją i są związane z coraz mniejszymi dochodami ludności oraz z większym zakresie korzystającymi z ulg podatkowych.