Uchwała Nr XVIII/70/ 04 Rady Gminy Męcinka z dnia 31 marca 2004 w sprawie uchwalenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2004. Na podstawie art. 41 ust. l, 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz.U. z 2002 r Nr 147, póz. 1231, Nr 167, póz. 1372,z 2003 r. Dz.U. Nr 80, poz.719. Nr 122, poz.l 143) uchwala się co następuje: §1. Uchwala się Gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2004. §2. I.Postanowienie ogólne. Realizacja zadań Gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych koncentruje się na podejmowaniu działań określonych w art.41 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, w tym zmierzających do ograniczenia dostępności do spożycia napojów alkoholowych i wspierania przedsięwzięć mających na celu przeciwdziałanie powstawaniu i usuwaniu następstw nadużywania alkoholu. §3. Ilekroć w niniejszym uchwale jest mowa o: l/ programie - oznacza to Gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, 2/ ustawie - oznacza to ustawę z dnia 26 października 1982 r o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, 3/ członkach komisji - oznacza osoby powołane do składu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Męcince, 4/ komisji - oznacza to Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Męcince, 5/ urzędzie gminy - oznacza to Urząd Gminy w Męcince, 6/ wójcie gminy - oznacz to Wójta Gminy Męcinka. §4 II.Potrzeby i priorytet programu. Podstawowym celem programu jest zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych, zmniejszenie rozmiarów tych, które aktualnie występują oraz zwiększenie czynników niezbędnych do uporania się z istniejącymi problemami poprzez: l/ inicjowanie działań skierowanych do wszystkich środowisk w gminie służących profilaktyce i rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii, 2/ ograniczanie dostępności alkoholu poprzez obostrzenia określone w Uchwale Rady Gminy w sprawie zasad usytuowania na terenie gminy Męcinka miejsc sprzedaży napojów alkoholowych i podawania tych napojów, 3/ inicjowanie działań edukacyjnych służących zmianą struktury spożywania napojów alkoholowych na rzecz napojów o niskiej zawartości procentowej alkoholu, 4/ wskazywanie możliwości prawnych służącym przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie poprzez kontynuowanie współpracy z już działającymi ośrodkami na terenie powiatu jaworskiego, 5/ wdrażanie do realizacji profilaktycznych programów informujących i psychoedukacyjnych wpływających na postawy i umiejętności ważne dla zdrowia i trzeźwości, a w szczególności wobec dzieci i młodzieży z grup podwyższonego ryzyka, 6/ informowanie o ośrodkach prowadzących terapię dla osób uzależnionych od alkoholu oraz dla członków ich rodzin, ośrodkach pomocy dla ofiar przemocy w rodzinach, schroniskach z programami pomocy psychologicznej, punktach konsultacyjnych dla ofiar przemocy domowej, 7/ stwarzanie warunków dla działalności środowisk wzajemnej pomocy osób z problemami alkoholowymi oraz realizacji programów profilaktycznych, psychoedukacyjnych , pozalekcyjnych zajęć sportowych i innych, 8/ podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osób uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego. §5. III.Obszar i formy działań. l.Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacji dla osób uzależnionych od alkoholu, a w szczególności; l/ prowadzenie i finansowanie działalności punktu konsultacyjnego, 2/ prowadzenie w ramach profilaktyki problemowej zajęć pozalekcyjnych sportowych, 3/ rozszerzenie działalności punktu konsultacyjnego o informacyjno - edukacyjną skierowaną do środowisk szkolnych, 4/ finansowanie szkoleń dla osób pracujących w punkcie konsultacyjnym , trenerów zajęć pozalekcyjnych sportowych oraz GKRPA, 5/ zakup materiałów informacyjno-edukacyjnych dla klientów punktu konsultacyjnego, oraz edukacja publicznej i szkolnej, 6/ dofinansowanie szkoleń dla lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej i pielęgniarek z zakresu metod wczesnej diagnozy i krótkiej interwencji, 7/ pokrycie kosztów szkoleń związanych z wdrażaniem metod wczesnej diagnozy i krótkiej interwencji przez przeszkolonych lekarzy i pielęgniarki, 8/ współudział w finansowaniu działań terapeutycznych prowadzonych w placówkach odwykowych , do których są kierowani lub zgłaszają się sami mieszkańcy naszej gminy. 2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychologicznej i prawnej, w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie poprzez: l/ udzielanie przez punkt konsultacyjny bezpłatnej pomocy prawnej i psychologicznej osobom uzależnionym i ich rodzinom, 2/ organizowanie dla dzieci spotkań okolicznościowych i wyjazdów połączonych z realizacją programów terapeutycznych - przy współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, które złożą ofertę, 3/ udzielania wsparcia dziennego w postaci dożywiania dzieci z rodzin patologicznych w szkołach, 4/ podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osób uzależnionych od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego, 5/ dofinansowanie w ramach posiadanych środków finansowych specjalistycznych miejsc pomocy dla członków rodzin z problemami alkoholowymi oraz przemocy , działających na terenie powiatu jaworskiego a w szczególności: a/ ośrodków pomocy dla ofiar przemocy domowej udzielających pełnej pomocy tj. grupy wsparcia, grupy terapeutyczne, b/ punktów konsultacyjnego dla ofiar uzależnionych i ofiar przemocy domowej, c/ schronisk wraz z programem pomocy psychologicznej i środowiskowej dla ofiar przemocy domowej. 3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo wychowawczych i socjoterapeutycznych, a w szczególności: l/ organizowanie obozów /kolonii, zielone szkoły/ z programem terapeutycznym dla dzieci i młodzieży z grup ryzyka - przy współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, które złożą ofertę wypoczynku, kolonie i obozy winny być prowadzone przez kadrę legitymującą się zaświadczeniem o kompetencjach zawodowych z zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, 2/ pokrycie kosztów prowadzenia zajęć sportowych oraz wyposażenia w sprzęt sportowy 3/ prowadzenie programów profilaktycznych realizowanych przez wykwalifikowane osoby, 4/ wspieranie działalności profilaktycznych polegających na organizowaniu lokalnych imprez profilaktycznych o charakterze rozrywkowym , sportowym itp. dla młodzieży , nie tylko odbywających się bez udziału alkoholu, ale w szczególny sposób eksponujących ten fakt - specjalny program i zaproszeni gości np. artyści muzycy, sportowcy, otwarcie wspierających bezalkoholowe przedsięwzięcia swoim autorytetem, 5/ prowadzenie w szkołach programów profilaktycznych oraz rozwijania umiejętności prowadzenia zajęć profilaktycznych, organizowanych dla pedagogów, nauczycieli, psychologów oraz członków Komisji, którzy deklarują gotowość podjęcia pracy profilaktycznej z dziećmi lub młodzieżą i aktualnie są zatrudnieni w placówkach opiekuńczo wychowawczych. 4. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych, poprzez: l/ udzielanie organizacjom pozarządowym dotacji na realizację wybranych zadań zawartych w programie zgodnie z Uchwałą Rady Gminy w sprawie zasad udzielania dotacji z budżetu gminy podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych, 2/ informowanie i współpraca z mediami w zakresie działań profilaktycznych, naprawczych i interwencyjnych podejmowanych przez gminę w sferze rozwiązywania problemów alkoholowych ich przebiegu oraz efektach , 3/ współudział w ogólnopolskich i regionalnych kampaniach edukacyjnych organizowanych przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Wojewodę oraz Samorząd Wojewódzki. 5. Podejmowanie interwencji w związku z naruszaniem przepisów określonych w art.131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego w szczególności na : l/ bezwzględnie przestrzeganie zasad obrotu napojami alkoholowymi, w tym zasady wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży, 2/ zawiadamianie organów ścigania o stwierdzonych na terenie gminy przypadkach złamania zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim lub nietrzeźwym oraz w przypadku złamania zakazów promocji i reklamy napojów alkoholowych, 3/ występowanie odpowiednio do właściwego ministra lub Marszałka Województwa dolnośląskiego z wnioskiem o cofnięcie zezwolenia na hurtowy obrót napojami alkoholowymi w przypadku gdy zleceniodawca reklamy lub promocji napojów alkoholowych jest przedsiębiorca posiadający zezwolenie na hurtowy obrót napojami alkoholowymi, 6. Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej: l/dokonanie analizy potrzeby zatrudnienia socjalnego w gminie, 2/ prowadzenie negocjacji z innymi gminami w sprawie ewentualnego utworzenia wspólnego dla kilku gmin centrum integracji społecznej w drodze porozumienia międzygminnego. IV Zasady wynagradzania członków komisji. 1.Za udział w posiedzeniach członkom komisji przysługuje pięciokrotna dieta określona w Zarządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 14 sierpnia 1990 r. w sprawie diet i innych należności z tytułu podróży służbowych na terenie kraju (M.P. 32 póz. 257 z późniejszymi zmianami). 2. Wypłata należności, o których mowa w ust. l za udział w posiedzeniach następować będzie w kasie Urzędu Gminy na podstawie przedstawionej listy obecności członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. §7 Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy. §8 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia
|