Uchwała Nr XVIII/70/ 04
Rady Gminy Męcinka
z dnia 31 marca 2004
w sprawie uchwalenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2004.
Na podstawie art. 41 ust. l, 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz.U. z 2002 r Nr 147, póz. 1231, Nr 167, póz. 1372,z 2003 r. Dz.U. Nr 80, poz.719. Nr 122, poz.l 143) uchwala się co następuje:
§1.
Uchwala się Gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2004.
§2.
I.Postanowienie ogólne.
Realizacja zadań Gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych koncentruje się na podejmowaniu działań określonych w art.41 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, w tym zmierzających do ograniczenia dostępności do spożycia napojów alkoholowych i wspierania przedsięwzięć mających na celu przeciwdziałanie powstawaniu i usuwaniu następstw nadużywania alkoholu.
§3.
Ilekroć w niniejszym uchwale jest mowa o:
l/ programie - oznacza to Gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
2/ ustawie - oznacza to ustawę z dnia 26 października 1982 r o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
3/ członkach komisji - oznacza osoby powołane do składu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Męcince,
4/ komisji - oznacza to Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Męcince,
5/ urzędzie gminy - oznacza to Urząd Gminy w Męcince,
6/ wójcie gminy - oznacz to Wójta Gminy Męcinka.
§4
II.Potrzeby i priorytet programu.
Podstawowym celem programu jest zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych, zmniejszenie rozmiarów tych, które aktualnie występują oraz zwiększenie czynników niezbędnych do uporania się z istniejącymi problemami poprzez:
l/ inicjowanie działań skierowanych do wszystkich środowisk w gminie służących profilaktyce i rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii,
2/ ograniczanie dostępności alkoholu poprzez obostrzenia określone w Uchwale Rady Gminy w sprawie zasad usytuowania na terenie gminy Męcinka miejsc sprzedaży napojów alkoholowych i podawania tych napojów,
3/ inicjowanie działań edukacyjnych służących zmianą struktury spożywania napojów alkoholowych na rzecz napojów o niskiej zawartości procentowej alkoholu,
4/ wskazywanie możliwości prawnych służącym przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie poprzez kontynuowanie współpracy z już działającymi ośrodkami na terenie powiatu jaworskiego,
5/ wdrażanie do realizacji profilaktycznych programów informujących i psychoedukacyjnych wpływających na postawy i umiejętności ważne dla zdrowia i trzeźwości, a w szczególności wobec dzieci i młodzieży z grup podwyższonego ryzyka,
6/ informowanie o ośrodkach prowadzących terapię dla osób uzależnionych od alkoholu oraz dla członków ich rodzin, ośrodkach pomocy dla ofiar przemocy w rodzinach, schroniskach z programami pomocy psychologicznej, punktach konsultacyjnych dla ofiar przemocy domowej,
7/ stwarzanie warunków dla działalności środowisk wzajemnej pomocy osób z problemami alkoholowymi oraz realizacji programów profilaktycznych, psychoedukacyjnych , pozalekcyjnych zajęć sportowych i innych,
8/ podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osób uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego.
§5.
III.Obszar i formy działań.
l.Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacji dla osób uzależnionych od alkoholu, a w szczególności;
l/ prowadzenie i finansowanie działalności punktu konsultacyjnego,
2/ prowadzenie w ramach profilaktyki problemowej zajęć pozalekcyjnych sportowych,
3/ rozszerzenie działalności punktu konsultacyjnego o informacyjno - edukacyjną skierowaną do środowisk szkolnych,
4/ finansowanie szkoleń dla osób pracujących w punkcie konsultacyjnym , trenerów zajęć pozalekcyjnych sportowych oraz GKRPA,
5/ zakup materiałów informacyjno-edukacyjnych dla klientów punktu konsultacyjnego, oraz edukacja publicznej i szkolnej,
6/ dofinansowanie szkoleń dla lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej i pielęgniarek z zakresu metod wczesnej diagnozy i krótkiej interwencji,
7/ pokrycie kosztów szkoleń związanych z wdrażaniem metod wczesnej diagnozy i krótkiej interwencji przez przeszkolonych lekarzy i pielęgniarki,
8/ współudział w finansowaniu działań terapeutycznych prowadzonych w placówkach odwykowych , do których są kierowani lub zgłaszają się sami mieszkańcy naszej gminy.
2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychologicznej i prawnej, w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie poprzez:
l/ udzielanie przez punkt konsultacyjny bezpłatnej pomocy prawnej i psychologicznej osobom uzależnionym i ich rodzinom,
2/ organizowanie dla dzieci spotkań okolicznościowych i wyjazdów połączonych z realizacją programów terapeutycznych - przy współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, które złożą ofertę,
3/ udzielania wsparcia dziennego w postaci dożywiania dzieci z rodzin patologicznych w szkołach,
4/ podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osób uzależnionych od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego,
5/ dofinansowanie w ramach posiadanych środków finansowych specjalistycznych miejsc pomocy dla członków rodzin z problemami alkoholowymi oraz przemocy , działających na terenie powiatu jaworskiego a w szczególności:
a/ ośrodków pomocy dla ofiar przemocy domowej udzielających pełnej pomocy tj. grupy wsparcia, grupy terapeutyczne,
b/ punktów konsultacyjnego dla ofiar uzależnionych i ofiar przemocy domowej,
c/ schronisk wraz z programem pomocy psychologicznej i środowiskowej dla ofiar przemocy domowej.
3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo wychowawczych i socjoterapeutycznych, a w szczególności:
l/ organizowanie obozów /kolonii, zielone szkoły/ z programem terapeutycznym dla dzieci i młodzieży z grup ryzyka - przy współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, które złożą ofertę wypoczynku, kolonie i obozy winny być prowadzone przez kadrę legitymującą się zaświadczeniem o kompetencjach zawodowych z zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
2/ pokrycie kosztów prowadzenia zajęć sportowych oraz wyposażenia w sprzęt sportowy
3/ prowadzenie programów profilaktycznych realizowanych przez wykwalifikowane osoby,
4/ wspieranie działalności profilaktycznych polegających na organizowaniu lokalnych imprez profilaktycznych o charakterze rozrywkowym , sportowym itp. dla młodzieży , nie tylko odbywających się bez udziału alkoholu, ale w szczególny sposób eksponujących ten fakt - specjalny program i zaproszeni gości np. artyści muzycy, sportowcy, otwarcie wspierających bezalkoholowe przedsięwzięcia swoim autorytetem,
5/ prowadzenie w szkołach programów profilaktycznych oraz rozwijania umiejętności prowadzenia zajęć profilaktycznych, organizowanych dla pedagogów, nauczycieli, psychologów oraz członków Komisji, którzy deklarują gotowość podjęcia pracy profilaktycznej z dziećmi lub młodzieżą i aktualnie są zatrudnieni w placówkach opiekuńczo wychowawczych.
4. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych, poprzez:
l/ udzielanie organizacjom pozarządowym dotacji na realizację wybranych zadań zawartych w programie zgodnie z Uchwałą Rady Gminy w sprawie zasad udzielania dotacji z budżetu gminy podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych,
2/ informowanie i współpraca z mediami w zakresie działań profilaktycznych, naprawczych i interwencyjnych podejmowanych przez gminę w sferze rozwiązywania problemów alkoholowych ich przebiegu oraz efektach ,
3/ współudział w ogólnopolskich i regionalnych kampaniach edukacyjnych organizowanych przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Wojewodę oraz Samorząd Wojewódzki.
5. Podejmowanie interwencji w związku z naruszaniem przepisów określonych w art.131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego w szczególności na :
l/ bezwzględnie przestrzeganie zasad obrotu napojami alkoholowymi, w tym zasady wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży,
2/ zawiadamianie organów ścigania o stwierdzonych na terenie gminy przypadkach złamania zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim lub nietrzeźwym oraz w przypadku złamania zakazów promocji i reklamy napojów alkoholowych,
3/ występowanie odpowiednio do właściwego ministra lub Marszałka Województwa dolnośląskiego z wnioskiem o cofnięcie zezwolenia na hurtowy obrót napojami alkoholowymi w przypadku gdy zleceniodawca reklamy lub promocji napojów alkoholowych jest przedsiębiorca posiadający zezwolenie na hurtowy obrót napojami alkoholowymi,
6. Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej:
l/dokonanie analizy potrzeby zatrudnienia socjalnego w gminie,
2/ prowadzenie negocjacji z innymi gminami w sprawie ewentualnego utworzenia wspólnego dla kilku gmin centrum integracji społecznej w drodze porozumienia międzygminnego.
IV Zasady wynagradzania członków komisji.
1.Za udział w posiedzeniach członkom komisji przysługuje pięciokrotna dieta określona w Zarządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 14 sierpnia 1990 r. w sprawie diet i innych należności z tytułu podróży służbowych na terenie kraju (M.P. 32 póz. 257 z późniejszymi zmianami).
2. Wypłata należności, o których mowa w ust. l za udział w posiedzeniach następować będzie w kasie Urzędu Gminy na podstawie przedstawionej listy obecności członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
§7
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§8
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia