STATUT  GMINY  MĘCINKA

 

 

 

Rozdział I.

Postanowienia ogólne.

 

§ 1.

 

 Uchwała określa :

1)       ustrój gminy Męcinka,

2)       zasady tworzenia, łączenia, podziału i  znoszenia jednostek pomocniczych gminy oraz udziału  przewodniczących tych jednostek w pracach rady gminy,

3)       organizację wewnętrzną tryb pracy Rady Gminy Męcinka, komisji Rady Gminy Męcinka,

4)       zasady tworzenia klubów radnych Rady Gminy Męcinka,

5)       zasady dostępu obywateli do dokumentów organów gminy oraz komisji Rady Gminy Męcinka a także  korzystania z nich.

 

§ 2.

 

Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o :

1)       gminie – należy przez to rozumieć gminę Męcinka,

2)       radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Męcinka,

3)       komisji – należy przez to rozumieć komisje Rady Gminy Męcinka,

4)       komisji rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy Męcinka,

5)       wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Męcinka,

6)       statucie – należy przez to rozumieć statut  gminy Męcinka,

7)       ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca  1990 r. o samorządzie gminnym,

8)       urzędzie – oznacza to Urząd Gminy Męcinka.

 

 

Rozdział II.

Gmina.

 

 

§ 3.

 

1.        Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze gminy, z mocy ustawy stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.

 

 

 

 

§ 4.

 

1.        Gmina położona jest w powiecie jaworskim w województwie dolnośląskim i obejmuje obszar 147,8 km2 .

2.        Granice terytorialne gminy określa mapa , stanowiąca załącznik nr 1 do statutu.

3.        W gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa i osiedla  oraz stosownie do potrzeb lub tradycji – inne jednostki pomocnicze.

 

§ 5.

 

Wójt prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.

 

 

§ 6.

 

1.        Gmina posiada  własny herb i flagę. Herb i flaga podlegają ochronie prawnej. Wzór herbu i flagi oraz ich opis stanowi załącznik nr 2 do Statutu Gminy.

2.        Zasady używania herbu i barw gminy  oraz insygniów  władz określa rada w odrębnej uchwale.

 

§ 7.

 

Siedzibą organów Gminy jest  miejscowość Męcinka.

 

 

Rozdział  III.

Jednostki pomocnicze gminy.

 

§ 8.

 

1.        Jednostkami pomocniczymi  gminy jest  14 sołectw, wyszczególnionych w załączniku Nr 3 do statutu Gminy.

2.        O utworzeniu , połączeniu i podziale  jednostki pomocniczej gminy a także zmianie jej granic rozstrzyga rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad :

1)         inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej może być 30  mieszkańców obszaru, który ta jednostka  obejmuje lub ma obejmować, posiadający czynne prawo wyborcze do rady, albo organy gminy,

2)         utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa rada odrębną uchwałą,

3)         projekt granic jednostki pomocniczej  sporządza wójt w uzgodnieniu  z inicjatorami utworzenia tej jednostki,

4)         przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględniać  naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

3.        Do łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.

 

 

 

§ 9.

 

Uchwała, o której mowa w § 8 ust. 1 powinna określać w szczególności :

1)       obszar,

2)       granice,

3)       siedzibę władz,

4)       nazwę jednostki pomocniczej.

 

§ 10.

 

1.        Jednostki pomocnicze  gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.

2.        Jednostki pomocnicze gminy gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań spoczywających na tych jednostkach.

3.        Rada uchwala corocznie załącznik do uchwały budżetowej, określający wydatki jednostek pomocniczych w układzie działów lub rozdziałów klasyfikacji budżetowej.

4.        Jednostki pomocnicze, decydujące o przeznaczeniu środków, o których mowa w ust. 2 obowiązane są do przestrzegania podziału wynikającego z załącznika do budżetu gminy.

5.        Decyzje, o jakich mowa w ust 2 – 4, są wiążące dla osób składających oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem gminy.

6.        Środki finansowe, o których mowa w ust. 2  przekazywane są na odrębne rachunki bankowe  otwierane dla poszczególnych jednostek pomocniczych.  Jako osoby upoważnione do dysponowania środkami zgromadzonymi na poszczególnych rachunkach wskazuje się  w umowach rachunków bankowych  każdoczesnego  przewodniczącego organu wykonawczego danej jednostki pomocniczej.

 

§ 11.

 

Jednostki pomocnicze podlegają  nadzorowi organów gminy na zasadach określonych  w statutach tych jednostek.

 

§ 12.

 

Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej wraz z zawiadomieniem o sesji  rady gminy otrzymuje porządek sesji i projekty uchwał będące przedmiotem obrad sesji. 

 

Rozdział IV.

Organizacja wewnętrzna rady.

 

§ 13.

 

Ustawowy skład rady wynosi 15 radnych.

 

§ 14.

 

1.        Rada działa na  sesjach poprzez swoje komisje oraz przez wójta wykonującego jej uchwały.

2.        Wójt i komisje rady  pozostają pod kontrolą rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

 

§ 15.

 

1.        Rada wybiera po 5 radnych  do następujących  komisji :

1)       Rewizyjnej,

2)       Planowania i Budżetu,

3)       Zdrowia, Oświaty, Kultury, Sportu i Opieki Społecznej,

4)       Porządku Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej,

5)       Rolnictwa.

2.        Radny może być członkiem najwyżej 3 komisji stałych.

3.        W czasie trwania kadencji rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.

 

 

§ 16.

 

1.        Przewodniczący Rady organizuje pracę rady i prowadzi jej obrady.

2.        Wyboru przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących dokonuje rada nowej kadencji na pierwszej sesji.

3.        Czynności związane ze zwołaniem  pierwszej sesji obejmują :

1)       określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej rady,

2)       przygotowanie projektu porządku obrad,

3)       dokonanie otwarcia sesji,

4)       powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji.

4.        Projekt porządku obrad o którym mowa w ust. 3 pkt 2 powinien obejmować sprawozdanie  dotychczasowego  wójta o stanie  gminy.

 

§ 17.

 

Przewodniczący rady  w szczególności :

1)       zwołuje sesje rady,

2)       przewodniczy obradom,

3)       czuwa nad sprawnym przebiegiem sesji,

4)       kieruje obsługą kancelaryjną posiedzenia rady,

5)       zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

6)       podpisuje uchwały rady,

7)       czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania  przez radnych ich mandatu,

8)       przygotowuje i przedstawia radzie roczny plan pracy rady.

 

§ 18.

 

W przypadku odwołania z funkcji bądź  wygaśnięcia mandatu przewodniczącego lub jednego  z jego wiceprzewodniczących rady przed upływem kadencji, rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.

 

 

§ 19.

 

1.        Przewodniczący,  oprócz  uprawnień  przewidzianych w § 17 statutu, jest upoważniony do reprezentowania rady na zewnątrz.

2.        Rada na wniosek  przewodniczącego, może upoważnić w drodze uchwały inną, niż przewodniczący, osobę do reprezentowania jej na zewnątrz.

 

§ 20.

 

Przewodniczący wyznacza wiceprzewodniczącego do wykonywania  swoich zadań również na czas swojej nieobecności.

§ 21.

 

Prawo zgłaszania  kandydatów na funkcję przewodniczącego rady i wiceprzewodniczących  przysługuje  każdemu radnemu.

Przeprowadza się  odrębne głosowanie na wiceprzewodniczących.

 

§ 22.

 

1.        Przewodniczący oraz wiceprzewodniczący rady koordynują z ramienia rady  prace komisji rady.

2.        Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1  dokonuje przewodniczący rady.

 

§ 23.

 

Obsługę techniczno – organizacyjną rady i jej komisji zapewnia pracownik urzędu wskazany przez wójta.

 

Rozdział  V.

Tryb pracy rady.

 

1. Sesje rady.

 

§ 24.

 

1.        Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.

2.        Rada w drodze uchwał  może również podejmować :

1)       postanowienia proceduralne,

2)       deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,

3)       oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie,

4)       apele – zawierające formalne niewiążące wezwanie adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania.

    

 

§ 25 .

 

1.        Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2.        Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy  rady.

3.        Plan pracy przygotowuje przewodniczący rady przy współudziale przewodniczących  stałych komisji i przedstawia go radzie do zaakceptowania na ostatniej sesji w roku. Rada może w ciągu roku dokonać zmian i uzupełnień w rocznym planie pracy.

4.        Sesjami zwyczajnymi są także sesje nie przewidziane w planie, ale zwołane w zwykłym trybie.

5.        Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach przewidzianych w ustawie.

 

 

2.  Przygotowanie sesji.

 

§ 26.

 

1.        Sesje przygotowuje przewodniczący rady.

2.        Przygotowanie sesji obejmuje :

1)       ustalenie porządku obrad,

2)       ustalenie czasu i miejsca obrad,

3)       zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.

3.  Sesje zwołuje przewodniczący rady, lub   z jego upoważnienia – jeden z

     wiceprzewodniczących.

4.  O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych powiadamia się  

      radnych najpóźniej na  5 dni przed terminem obrad, za pomocą listów lub w inny

      skuteczny sposób.

6.        W razie niedotrzymania  terminu, o którym mowa w ustępie 4 rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.

7.        Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad rady podaje się do  publicznej wiadomości poprzez wywieszenie  na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy i tablicach ogłoszeń w sołectwach na terenie gminy. 

 

 

§ 27.

 

Przewodniczący rady może imiennie  zaprosić do udziału w sesji określone osoby, w szczególności  kierowników jednostek organizacyjnych których działalność wiąże się z tematem sesji.

 

§ 28.

 

Wójt obowiązany jest udzielić radzie  wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.

 

§ 29.

 

Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.

 

 

 

§ 30.

 

Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w ustawach.

 

 

§ 31.

 

1.        Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.

2.        Na wniosek przewodniczącego obrad bądź radnego, rada może postanowić o  przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie  na kolejnym  posiedzeniu tej samej sesji.

3.        O przerwaniu sesji  w trybie przewidzianym w ust. 1 rada może postanowić  w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne  nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.

4.        Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy  bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.

 

§ 32.

 

1.        Kolejne  sesje rady zwoływane są w terminach  ustalonych w planie pracy rady lub w terminach określonych przez przewodniczącego rady.

2.        Postanowienie ust. 1 nie dotyczy sesji nadzwyczajnych, o jakich mowa w § 25 ust. 5.

 

§ 33.

 

1.        Rada może rozpocząć obrady  tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.

2.        Przewodniczący rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia rady spadnie poniżej połowy składu; jednakże rada nie może wówczas podejmować uchwał.

 

§ 34.

 

Sesję otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący rady.

 

§ 35.

 

1.        Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego rady formuły :

       „ Otwieram ....... sesję  Rady Gminy Męcinka”

2.        Po otwarciu  sesji  przewodniczący rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, w przypadku braku quorum stosuje się odpowiednio przepis §  31 ust. 2.

 

§ 36.

 

Po otwarciu sesji przewodniczący rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.

 

§  37.

 

Porządek obrad obejmuje  w szczególności :

1)       interpelacje i zapytania radnych,

2)       informacja o działalności  wójta w okresie  międzysesyjnym , zwłaszcza z wykonania uchwał  rady,

3)       rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,

4)       odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,

5)       wolne wnioski i informacje.

 

§ 38.

 

1.        Sprawozdanie o którym mowa w § 37 pkt 2 składa wójt lub jego zastępca.

2.        Sprawozdania komisji rady składają przewodniczący komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje.

 

 

§ 39.

 

1.        Interpelacje i zapytania są kierowane do wójta.

2.        Interpelacje dotyczą  spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.

3.        Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.

4.        Odpowiedzi  na interpelację udziela :  wójt lub jego zastępca bądź wyznaczony przez wójta pracownik urzędu.

5.        W przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej odpowiedzi wyjaśnienie winno  być udzielone pisemnie w terminie 14 dniowym.

6.        Interpelacje mogą być składane w formie pisemnej na ręce przewodniczącego  rady. Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację adresatowi.

7.        Odpowiedź na interpelacje jest udzielana  w formie pisemnej, w terminie 14 dni – na  ręce przewodniczącego rady i radnego składającego interpelację. Odpowiedzi udziela  wójt lub jego zastępca  albo  pracownik urzędu upoważniony przez wójta.

8.        W razie uznania odpowiedzi za niezadawalającą, radny interpelujący może zwrócić  się do przewodniczącego rady o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.

 

§ 40.

 

1.        Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów gminy, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.

2.        Zapytania formułowane są pisemnie na ręce przewodniczącego rady lub ustnie, w trakcie sesji rady.

3.        Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwą pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni.  Paragraf 39 ust. 7 i 8 stosuje się odpowiednio.

 

§ 41.

 

1.        Przewodniczący rady prowadzi obrady  według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.

2.        Przewodniczący rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń, w uzasadnionych przypadkach może  także udzielić głosu  poza kolejnością.

3.        Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia przewodniczącego rady.

4.        Przewodniczący rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.

5.        Przewodniczący może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.

 

§ 42.

 

1.        Przewodniczący rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2.        Przewodniczący rady może czynić radnemu uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę „do rzeczy”.

3.        Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź  uchybiają powadze sesji, przewodniczący rady  przywołuje radnego „do porządku”, a gdy przywołanie  nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokóle.

4.        Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio  do osób spoza rady zaproszonych  na sesję i do publiczności.

5.        Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący  rady może nakazać opuszczenie sali  tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

 

 

§ 43.

 

Na wniosek radnego, przewodniczący rady przyjmuje  do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym radę.

 

§ 44.

 

1.        Przewodniczący rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących  :

1)       stwierdzenia quorum,

2)       zmiany porządku obrad,

3)       ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,

4)       zamknięcia listy mówców lub kandydatów,

5)       zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

6)       zarządzenia przerwy,

7)       odesłania projektu uchwały do komisji,

8)       przeliczenia głosów, przestrzegania regulaminu obrad.

2.        Wnioski formalne przewodniczący rady poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu „za” i jednego głosu „przeciwko” wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.

 

§ 45.

 

1.        Sprawy osobowe rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednak postanowić inaczej.

2.        Postanowienie ust. 1 nie dotyczy  przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.

 

§ 46.

 

1.        Po wyczerpaniu listy mówców, przewodniczący rady zamyka dyskusję. W razie  potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia  właściwej komisji lub wójtowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka  konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.

2.        Po zamknięciu dyskusji przewodniczący rady rozpoczyna procedurę głosowania.

3.        Po rozpoczęciu procedury głosowania  do momentu zarządzenia głosowania , przewodniczący rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia  lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

 

 

§  47.

 

1.        Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący rady kończy sesję, wypowiadając formułę „Zamykam ...... sesję Rady Gminy Męcinka”.

2.        Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania  sesji.

3.        Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

 

 

§ 48.

 

1.        Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.

2.        Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej niż na następnej sesji.

3.        Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.

 

§ 49.

 

Do wszystkich osób pozostających  w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym sesja  się odbywa.

 

§ 50.

 

Pracownik urzędu, obsługujący sesję rady gminy sporządza pod kontrolą przewodniczącego rady  protokół z każdej sesji .

 

§ 51.

 

1.        Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać  jej przebieg.

2.        Protokół z sesji powinien w szczególności  zawierać :

1)       numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta,

2)       stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3)       imiona i nazwiska nieobecnych radnych z ewentualnym podaniem  przyczyn nieobecności.

4)       Ustalony porządek obrad,

5)       Przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień  albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień.

6)       Przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów „za”, „przeciw” i „wstrzymujących” oraz głosów nieważnych.

7)       Wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego  do treści uchwały,

8)       Podpis przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.

 

 

§ 52.

 

1.        W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga przewodniczący rady, po wysłuchaniu protokolanta.

2.        Jeżeli wniosek  wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może  wnieść sprzeciw do rady, która decyduje o przyjęciu lub odrzuceniu wniosku.

 

 

§ 53.

 

1.        Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez radę uchwał, usprawiedliwienia  osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego rady.

2.        Protokół z sesji wraz z egzemplarzami uchwał przewodniczący rady doręcza wójtowi najpóźniej w ciągu 5 dni od dnia zakończenia sesji.

 

 

§ 54.

 

Obsługę biurową   sesji (wysyłanie zawiadomień, wyciągów z protokołów itp.) sprawuje  pracownik urzędu w uzgodnieniu z przewodniczącym rady.

 

 

3.       Uchwały.

 

§ 55.

 

1.        Uchwały, o jakich mowa w § 24 ust. 1 są sporządzane w formie odrębnych dokumentów.

2.        Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.

 

 

§ 56.

 

1.        Inicjatywę uchwałodawczą  posiada każdy z radnych oraz wójt, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.

2.        Projekt uchwały powinien określać w szczególności :

1)       tytuł uchwały,

2)       podstawę prawną,

3)       postanowienia merytoryczne,

4)       w miarę potrzeby określenie źródeł sfinansowania wydatków związanych z realizacją uchwały.

5)       określenie  organu odpowiedzialnego  za wykonanie uchwały i złożenia  sprawozdania po jej wykonaniu,

6)       ustalenie terminu obowiązywania  lub wejścia w życie  uchwały.

3.        Projekt uchwały  powinien być przedłożony radzie  wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informacji o skutkach finansowych jej realizacji.

4.        Projekty uchwał są opiniowane co do zgodności z prawem przez radcę prawnego urzędu albo przez innego pracownika.

 

§ 57.

 

Uchwały rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W projektach uchwał należy unikać  posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.

 

§ 58.

 

1.        Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania rady po zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt  uchwały przyjęty przez radę.

2.        Postanowienie ust. 1 nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, że  przedłożeniu podlega projekt uchwały rady, sporządzony przez  wójta.

 

§ 59.

 

1.        Uchwały rady podpisuje przewodniczący rady.

2.        Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.

 

§ 60.

 

Uchwały numeruje się uwzględniając numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi) i rok podjęcia uchwały.

 

§ 61.

 

1.        Wójt ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji rady.

2.        Egzemplarz uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.

 

 

 

Procedura głosowania.

 

§ 62.

 

W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.

1.        Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2.        Glosowanie jawne zarządza i przeprowadza przewodniczący obrad, przelicza oddane głosy „za”, „przeciw” i „wstrzymujące się”, sumuje je i porównując je z listą radnych obecnych na sesji względnie ze składem lub ustawowym składem rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.

3.        Do przeliczenia głosów przewodniczący może wyznaczyć radnych.

4.        Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad.

 

 

§  63.

 

1.        W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą ponumerowanych kart ostemplowanych pieczęcią rady, przy czym każdorazowo rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona rady komisja skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.

2.        Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia  sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.

3.        Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.

4.        Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.

5.        Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania  stanowią załącznik do  protokołu sesji.

 

§ 64.

 

1.        Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby  jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2.        W pierwszej kolejności przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej  idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę glosowania nad pozostałymi  wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga przewodniczący obrad.

3.        W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, przewodniczący obrad przed zamknięciem listy  kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.

4.        Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie. 

 

 

§ 65.

 

1.        Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności rada  głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.

2.        Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje  według ich kolejności, z tym, że w pierwszej kolejności przewodniczący obrad poddaje pod glosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

3.        W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu  uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.

4.        W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek, stosuje się zasadę określoną w § 64 ust. 2.

5.        Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.

6.        Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.

7.        Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o którym mowa w ust. 6 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.

 

 

§ 66.

 

1.        Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę „za” niż „przeciw”. Głosów „wstrzymujących się” i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących „za” czy „przeciw”.

2.        Jeżeli celem glosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.

 

§ 67 .

 

1.        Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu rady, oznacza, że  przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą  ważnych głosów, oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu rady, a zarazem tej połowie najbliższą.

2.        Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50 % + 1 ważnie oddanych głosów.

3.        Bezwzględna  większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1  większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.

 

 

4.        Komisje  rady.

 

§ 68.

 

1.Komisje działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym radzie.

2.Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.

3.Do zadań komisji należy w szczególności:

  1)opiniowanie projektów uchwał rady oraz sprawowanie kontroli nad ich wykonaniem po      

     uchwaleniu przez radę ,

  2)występowanie z inicjatywą uchwałodawczą ,

  3)opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez radę oraz spraw      

      przedłożonych przez członków komisji i obywateli,

4) przyjmowanie oraz rozpatrywanie    skarg i wniosków mieszkańców w sprawie

    działalności rady i służb, będących w  kompetencji komisji.

 

§ 69.

 

1.Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia.

2.Komisje mogą podejmować współprace z odpowiednimi komisjami innych gmin ,

   zwłaszcza sąsiadujących , a nadto z innymi podmiotami , jeśli jest to uzasadnione

   przedmiotem ich działalności.

3.Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je radzie.

4.Na podstawie upoważnienia rady , przewodniczący lub wiceprzewodniczący rady ,

   koordynujący pracę komisji rady mogą zwołać posiedzenie komisji i nakazać złożenie

   radzie sprawozdania.

 

§ 70.

 

Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca przewodniczącego komisji, wybrany przez członków danej komisji.

 

§ 71.

 

1.Komisje pracują na posiedzeniach.

2.Do posiedzeń komisji stosuje się odpowiednie przepisy o posiedzeniach komisji rewizyjnej.

 

§ 72.

 

1.Przewodniczący komisji co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji rady sprawozdania z  

  działalności komisji.

2.przepis ust 1 stosuje się odpowiednio do doraźnych komisji powołanych przez radę.

 

§ 73.

 

Opinie i wnioski uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów , w obecności co najmniej połowy składu komisji.

 

 

6. Radni

 

§ 74.

 

1.Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście   

  obecności.

2.Radni w ciągu 7 dni od daty odbycia sesji lub posiedzenia komisji ,winien usprawiedliwić   

   swoja nieobecność, składając stosowne pisemne wyjaśnienie na ręce przewodniczącego   

   rady lub przewodniczącego komisji.

 

 

§ 75.

 

1.Spotkania ze swoimi wyborcami radni powinni odbywać nie rzadziej niż 2 razy w roku.

2.Nie rzadziej niż raz w kwartale radni winni przyjmować w swoich okręgach wyborczych – 

   w terminie i miejscu podanym uprzednio do wiadomości wyborców – osoby , które  

   chciałyby złożyć skargi i wnioski czy postulaty.

3.Radni mogą , stosownie do potrzeb , przyjmować obywateli gminy w siedzibie urzędu w    

   sprawach dotyczących gminy i jej mieszkańców.

 

§ 76.

 

1.W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o  rozwiązanie z nim stosunku   

   pracy, rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich   

   okoliczności sprawy.

2.Komisja przekłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie przewodniczącemu rady,

3.Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust.1 rada powinna umożliwić     

   radnemu złożenie wyjaśnień.

 

§ 77.

 

1.Przewodniczący rady wystawia radnemu dokument , w którym stwierdza pełnioną funkcję

   przez radnego.

2.Radni mogą zwracać się bezpośrednio do rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.

 

 

7. Wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego.

 

§ 78.

 

1.Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego , w 

   szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.

2.Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu 

   terytorialnego .

3.Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

 

§ 79.

 

1.Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki samorządu 

   terytorialnego , chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

2.Przebieg wspólnych obrad może być uregulowanych wspólnym regulaminem uchwalonym

   przez przystąpieniem do obrad.

 

 

 

 

 

 

Rozdział VI.

Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej.

 

1.Organizacja komisji rewizyjnej

 

§ 80.

 

1.Komisja rewizyjna składa się z przewodniczącego ,zastępcy przewodniczącego i członków.

2.Przewodniczącego komisji rewizyjnej wybiera rada.

3.Zastępcę przewodniczącego komisji rewizyjnej wybiera komisja rewizyjna na wniosek   

   przewodniczącego komisji rewizyjnej.

 

 

§ 81.

 

Przewodniczący komisji rewizyjnej organizuje pracę komisji rewizyjnej i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego lub niemożności działania , jego zadania wykonuje jego zastępca.

 

§ 82.

 

1.Członkowie komisji rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w

   sprawach , w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.

2.W sprawie wyłączenia zastępcy przewodniczącego komisji rewizyjnej oraz poszczególnych

   członków decyduje przewodniczący komisji rewizyjnej.

3.O wyłączeniu przewodniczącego komisji rewizyjnej decyduje rada .

4.Wyłączony członek komisji rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o  

   wyłączeniu do rady – w terminie 5 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.

 

2. Zasady kontroli

 

§ 83.

 

1.Komisja rewizyjna kontroluje działalność wójta ,gminnych jednostek organizacyjnych i 

   jednostek pomocniczych gminy pod względem:

1)       legalności,

2)       gospodarności,

3)       rzetelności,

4)       celowości ,oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2. Komisja rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych

    podmiotów,  w tym wykonanie budżetu gminy.

 

§ 84.

 

Komisja rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie rady w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach rady.

 

§ 85.

 

Komisja rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

        1)kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub           

                                    obszerny zespół działań tego podmiotu,

        2)problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności    

                                    kontrolowanego podmiotu ,stanowiące niewielki fragment w jego                     

                                   działalności,

       3)sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia , czy wyniki poprzedniej kontroli  

                                   zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.

 

§ 86.

 

1.komisja rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy zatwierdzonym przez radę.

2.Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej planem o jakim mowa w ust.1.

 

§ 87.

 

Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 30 dni roboczych ,a kontrola problemowa i sprawdzająca – dłużej niż 7 dni roboczych.

 

 

§ 88.

 

1.Kontroli komisji rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem,

   co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę  

   określonych działań ( kontrola wstępna ).

2.Rada może nakazać komisji rewizyjnej zaniechanie ,a także przeprowadzenie kontroli lub  

  odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.

3.Rada może nakazać rozszerzenie lub zwężenie zakresu i przedmiotu kontroli.

4.Uchwały rady ,o których mowa w ust.2-3 wykonywane są niezwłocznie.

5.Komisja rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku   

   podjęcia uchwały przez radę .Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych ,jak i kontroli

   problemowych oraz sprawdzających.

 

§ 89.

 

1.Postepowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne 

   ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu , rzetelne 

   jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w

   § 83  ust.1.

2.Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania

   kontrolnego.

3.Dowodem  może być wszystko ,co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być 

  wykorzystane w szczególności dokumenty , wyniki oględzin ,zeznania świadków ,opinie   

  biegłych ,oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

 

 

 

 

 

3. Tryb kontroli

 

§ 90.

 

1.Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu komisji rewizyjnej zespoły kontrolne   

  składające się co najmniej z dwóch członków komisji.

2.Przewodniczący komisji rewizyjnej wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego,

  który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.

3.Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzane przez jednego członka   

  komisji rewizyjnej.

4.Kontrole , z zastrzeżeniem ust.6.przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia 

  wydanego przez przewodniczącego komisji rewizyjnej ,określającego kontrolowany 

  podmiot , zakres kontroli oraz osoby (osobę) wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.

5.Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać   

  kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia ,o których mowa w ust.4 oraz  

  dowody osobiste.

6.W przypadkach nie cierpiących zwłoki ,każdy z członków komisji rewizyjnej może  

  przystąpić do kontroli problemowej bez wcześniejszej uchwały komisji rewizyjnej  oraz

  upoważnienia ,o którym mowa w ust .5.Za przypadki nie cierpiące zwłoki uważa się w

  szczególności sytuacje ,w których członek komisji rewizyjnej poweźmie uzasadnione  

  podejrzenie popełnienia przestępstwa lub gdy zachodzą przesłanki pozwalające

  przypuszczać, iż niezwłoczne przeprowadzenie kontroli pozwoli uniknąć niebezpieczeństwa

  dla zdrowia lub życia ludzkiego lub też zapobiec powstawaniu znacznych strat materialnych 

  w mieniu komunalnym.Za znaczne straty materialne przyjmuje się straty równoważne lub 

  większe od kwot 3000 EURO.

7.W przypadku podjęcia działań kontrolnych ,o których mowa w ust.6,kontrolujący jest 

  obowiązany zwrócić się –w najkrótszym możliwym terminie – do przewodniczącego

  komisji  rewizyjnej ,o wyrażenie zgody na ich kontynuowanie.

 

8.W przypadku nie zwrócenia się o wyrażenie zgody ,lub tez odmowy wyrażenia zgody,

  o której mowa w ust.7, kontrolujący niezwłocznie przerywa kontrolę ,sporządzając notatkę z

  podjętych działań ,która podlega włączeniu do akt komisji rewizyjnej    

 

§ 91.

 

1.W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa ,

   kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i wójta ,

   wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.

2.Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby wójta ,kontrolujący zawiadamia o tym przewodniczącego 

   rady.

§ 92.

 

1.Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla

   prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

2.Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przekładać na

   żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz

   umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

3.Kierownik kontrolowanego podmiotu ,który odmówi wykonania czynności ,o których  

   mowa w ust.1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej 

   pisemnego wyjaśnienia.

4.Na żądanie kontrolujących ,kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić  

   ustnych i pisemnych wyjaśnień ,także w przypadkach innych ,niż określone w ust.3.

 

§ 93.

 

Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

 

4. Protokoły kontroli

 

§ 94.

 

1.Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli – w terminie 14 dni od daty jej 

   zakończenia   - protokół pokontrolny, który zawiera :

          1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu

          2) imię i nazwisko kontrolującego(kontrolujących)

          3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych

          4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą

          5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu

          6) przebieg i wynik czynności kontrolnych ,a w szczególności wnioski kontroli 

              wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego

              podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających  ustalenia zawarte w          

              protokole,

          7) datę i miejsce podpisania protokołu,

          8) podpisy kontrolującego ( kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu,

              lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.

2.Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.

 

 

§ 95.

 

1.W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu ,

   jest on obowiązany do złożenia – w terminie 3 dni od daty odmowy – pisemnego

   wyjaśnienia jej przyczyn.

2.Wyjaśnienia,o których mowa w ust.1 składa się na ręce przewodniczącego komisji

   rewizyjnej.

 

§ 96.

 

1.Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce przewodniczącego rady uwagi 

   dotyczące kontroli i jej wyników.

2.Uwagi,o których mowa w ust.1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia  

   kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.

 

§ 97.

 

Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach ,które – w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu – otrzymują :przewodniczący rady ,przewodniczący komisji rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.

5. Plan pracy i sprawozdania komisji rewizyjnej

 

§ 98.

 

1.Komisja rewizyjna przedkłada radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 30

   listopada każdego roku.

2.Plan przedłożony radzie musi zawierać co najmniej:

1)       terminy odbywania posiedzeń

2)       terminy i wykaz jednostek ,które zostaną poddane kontroli kompleksowej.

3.Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy komisji rewizyjnej ;przystąpienie do

   wykonywania kontroli kompleksowych może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub  

   jego części.

 

§ 99.

 

1.Komisja rewizyjna składa radzie – w terminie do dnia 31 marca każdego roku – roczne   

   sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.

2.Sprawozdanie powinno zawierać:

1)       liczbę przedmiot , miejsca , rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli ,

2)       wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli ,

3)       wykaz uchwał podjętych przez komisję rewizyjną ,

4)       wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami ,wynikającymi z tych kontroli ,

5)       ocenę wykonania budżetu gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.

3.Poza przypadkiem określonym w ust .1,komisja rewizyjna składa sprawozdanie ze swej

   działalności po podjęciu stosownej uchwały rady ,określającej przedmiot i termin złożenia

   sprawozdania.

 

6. Posiedzenia komisji rewizyjnej

 

§ 100.

 

1.Komisja rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej przewodniczącego ,   

   zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.

2.Przewodniczący komisji rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia ,które nie są objęte 

   zatwierdzonym planem pracy komisji ,w formie pisemnej.

3.Posiedzenia  ,o jakich mowa w ust.2,mogą być zwoływane   z własnej inicjatywy

   przewodniczącego komisji rewizyjnej ,a także na pisemny umotywowany wniosek:

1)       przewodniczącego rady,

2)       nie mniej niż 3 radnych,

3)       nie mniej niż 2 członków komisji rewizyjnej.

4.Przewodniczący komisji rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia :

   1) radnych nie będących członkami komisji rewizyjnej,

2) osoby zaangażowane na wniosek komisji rewizyjnej w charakterze biegłych lub 

    ekspertów. 

5.Z posiedzenia komisji rewizyjnej należy sporządzać protokół , który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu .

 

 

§ 101.

 

Uchwały komisji rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji w głosowaniu jawnym.

 

§ 102.

 

Obsługę biurową komisji rewizyjnej zapewnia wójt.

 

§ 103.

 

1.Komisja rewizyjna może korzystać z porad ,opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę 

   fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.

2 W przypadku ,gdy skorzystanie ze środków ,o których mowa w ust.1 wymaga zawarcia 

  odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia z budżetu gminy, przewodniczący

  komisji rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu rady ,celem podjęcia uchwały  

  zobowiązującej wójta do zawarcia stosownej umowy w imieniu gminy.

 

§ 104.

 

1.Komisja rewizyjna może na zlecenie rady lub po podjęciu stosownych uchwał przez

   wszystkie zainteresowane komisje ,współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z    

   innymi komisjami rady ,w zakresie ich właściwości rzeczowej.

2.Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag ,informacji i 

   doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych

   kontroli.

3.Przewodniczący komisji rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych komisji 

   o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie

   tematyki objętej kontrolą.

4.Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli ,prowadzonej przez komisję

   rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.

5.Przewodniczący rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu

   właściwego ich ukierunkowania ,zapewnienia skuteczności działania oraz unikania 

   zbędnych kontroli.

§ 105.

 

Komisja rewizyjna może występować do organów gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową ,Najwyższą  Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.

 

Rozdział VII.

Zasady działania klubów radnych

 

§ 106.

 

Radni mogą tworzyć kluby radnych ,według kryteriów przez siebie przyjętych .

 

§ 107.

 

1.Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 3 

   radnych.

2.Powstanie kluby musi zostać niezwłocznie zgłoszone przewodniczącemu rady.

3.W zgłoszeniu podaje się:

1)       nazwę klubu

2)       liczbę członków

3)       imię i nazwisko przewodniczącego klubu.

4.W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany 

   do niezwłocznego poinformowania o tym przewodniczącego rady.

 

§ 108.

 

1.Kluby działają wyłącznie w ramach rady.

2.Przweodniczący rady prowadzi rejestr klubów.

 

§ 109.

 

1.Kluby działają w okresie kadencji rady .Upływ kadencji rady jest równoznaczny z

   rozwiązaniem klubów.

2.Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, 

   podejmowanych bezwzględną większością w obecności co najmniej połowy członków

   klubu.

3.Kluby ulegają  rozwiązaniu, gdy liczba ich członków spadnie poniżej 3.

 

§ 110.

 

Prace klubów organizują przewodniczący klubów ,wybierani przez członków klubu

 

§ 111.

 

1.Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.

2.Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze statutem.

3.Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów 

   klubów przewodniczącemu rady.

4.Postanowienie ust.3 dotyczy także zmian regulaminów.

 

§ 112.

1.Klubom przysługują uprawnienia  wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i

   trybu działania rady.

2.Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji rady wyłącznie przez swych

   przedstawicieli.

§ 113.

 

Na wniosek przewodniczących klubów ,wójt obowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnycm do ich funkcjonowania.

 

Rozdział VIII .

Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów organów gminy i komisji

 

§ 114.

 

1.Uprawnionymi do dostępu do  informacji są wszystkie osoby zainteresowane uzyskaniem

   informacji związanych z działaniem organów gminy i komisji.

2.Informacji udziela się na wniosek złożony ustnie lub pisemnie.

3.W przypadku informacji udzielonej na pisemny wniosek ,sprawa winna być załatwiona nie

   później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku z zastrzeżeniem ust.4.

4.Termin , o którym mowa w ust .3, może ulec przedłożeniu do dwóch miesięcy ,ze względu

   na stopień skomplikowania sprawy ,  w tym przypadku  art. 36 KPA stosuje się

   odpowiednio.

 

§ 115.

 

1.Udostępnieniu podlegają dokumenty wynikające z wykonania zadań publicznych przez

   organy gminy i komisji a w szczególności:

   1) protokoły z sesji ,

   2) protokoły z posiedzeń komisji rady ,w tym komisji rewizyjnej ,

   3) rejestr uchwał rady ,

   4) rejestr wniosków i opinii komisji rady,

   5) rejestr interpelacji i wniosków,

2.Dokumenty , o których mowa w ust.1 podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu 

- zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa .

 

§ 116.

 

Dokumenty z zakresu działania organów gminy i komisji udostępnia się na stanowisku

ds. obsługi rady  w urzędzie w dniach i godzinach pracy urzędu.

 

§ 117.

 

1.Z dokumentów ,o których mowa w § 116 ust.1 zainteresowani mogą sporządzać notatki, 

   opisy ,fotografować je lub kopiować.

2.Realizacja uprawnień określonych w ust .1 może odbywać się wyłącznie w asyście

   pracownika urzędu.

 

IX. Pracownicy samorządowi

 

§ 118.

 

1.Wójt wykonuje zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym ,innych ustaw oraz

   uchwał rady.

2.Szczegółowe kompetencje i zadania wójta określa regulamin organizacyjny urzędu.

 

§ 119.

 

1 Wójt przyjmuje w ustalonych odrębnym zarządzeniem dniach i godzinach.

2.Organizację pracy urzędu ,związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników  

   określa regulamin pracy urzędu.

 

§ 120.

 

Zastępca wójta i sekretarz gminy, prowadzą sprawy gminy w zakresie ustalonym przez   

wójta w regulaminie urzędu.