W roku 2003 roku do pierwotnie uchwalonego budżetu zostały wprowadzone, zarówno po stronie wydatków, jak i dochodów, następujące zmiany:
1. uchwałą Nr VII/32/03 Rady Gminy Męcinka z dnia 31 marca 2003 r. zwiększono dochody i wydatki o kwotę 59.917 zł;
2. uchwałą Nr VIII/35/03 Rady Gminy Męcinka z dnia 24 kwietnia 2003 r. zwiększono dochody i wydatki o kwotę 12.000 zł;
3. uchwałą Nr IX/40/03 Rady Gminy Męcinka z dnia 12 czerwca 2003 r. zwiększono dochody o kwotę 56.778 zł, wydatki zwiększono o kwotę 106.778 zł, natomiast przychody zwiększono o kwotę 50.000 zł;
4. zarządzeniem Nr 23/2003 Wójta Gminy Męcinka z dnia 30 czerwca 2003 r. zwiększono dochody i wydatki o kwotę 777 zł;
5. uchwałą Nr X/48/03 Rady Gminy Męcinka z dnia 31 lipca 2003 r. zmieniono treść załącznika nr 6 do uchwały w sprawie wieloletnich programów inwestycyjnych bez zmiany kwot dochodów i wydatków;
6. zarządzeniem Nr 27/2003 Wójta Gminy Męcinka z dnia 18 sierpnia 2003 r. zwiększono dochody i wydatki o kwotę 54.172 zł;
7. uchwałą Nr XI/51/03 Rady Gminy Męcinka z dnia 5 września 2003 r. zwiększono dochody o kwotę 13.160 zł, wydatki zmniejszono o kwotę 36.840 zł, natomiast przychody zmniejszono o 50.000 zł;
8. zarządzeniem Nr 34/2003 Wójta Gminy Męcinka z dnia 25 września 2003 r. zwiększono dochody i wydatki o kwotę 18.163 zł;
9. uchwałą Nr XII/53/2003 Rady Gminy Męcinka z dnia 28 października 2003 r. zwiększono dochody o kwotę 51.572 zł, wydatki o kwotę 32.572 zł, natomiast rozchody o 19.000 zł;
10. zarządzeniem Nr 40/2003 Wójta Gminy Męcinka z dnia 28 listopada 2003 r. zwiększono dochody i wydatki o kwotę 57.417 zł;
11. uchwałą Nr XIV/61/2003 Rady Gminy Męcinka z dnia 19 grudnia 2003 r. dochody i wydatki zwiększono o 71.656 zł;
12. uchwałą Nr XV/65/03 Rady Gminy Męcinka z dnia 30 grudnia 2003 r. wydatki zwiększono o kwotę 5.294 zł, natomiast rozchody zmniejszono o 5.294 zł;
13. zarządzeniem Nr 47/2003 Wójta Gminy Męcinka z dnia 31 grudnia 2003 r. zmieniono wydatki wg podziału rozdziałów i paragrafów wg danego działu bez zmiany kwot.
Po wprowadzeniu zmian podjętych uchwałami Rady Gminy oraz zarządzeniami Wójta Gminy budżet Gminy Męcinka ostatecznie ukształtował się w następujący sposób:
- dochody: 6.801.804,00 zł;
- wydatki: 6.529.006,00 zł;
- przychody: 50.000,00 zł:
- rozchody: 322.798,00 zł.
Stopień wykorzystania przez Wójta Gminy w roku 2003 r. upoważnień zawartych w § 11 uchwały Nr V/25/02 z dnia 30 stycznia 2003 r. w sprawie budżetu Gminy Męcinka przedstawia się następująco:
- Spłacono cztery raty pożyczki zaciągniętej w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu na zadanie inwestycyjne „Budowa wodociągu i kanalizacji we wsiach Przybyłowice - Małuszów” w wysokości 100.000 zł;
- Spłacono cztery raty kredytu bankowego zaciągniętego w Banku Ochrony Środowiska w Legnicy na zadanie inwestycyjne „Budowa budynku dydaktycznego gimnazjum w Męcince” w wysokości 122.798 zł;
- Spłacono dwie raty pożyczki zaciągniętej w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie na zadanie inwestycyjne „Budowa wodociągu i kanalizacji we wsiach Przybyłowice - Małuszów” w wysokości 100.000 zł;
- Wójt Gminy nie skorzystał z prawa do zaciągnięcia kredytu krótkoterminowego do wysokości 200.000,00 zł na ewentualne pokrycie niedoboru finansowego w roku budżetowym;
- Wójt Gminy dokonywał zmian w budżecie w ramach tego samego działu między rozdziałami i paragrafami;
- Wójt Gminy zaciągnął w wysokości 50.000 zł kredyt termomodernizacyjny na zadanie inwestycyjne „Budowa budynku socjalnego w Męcince”;
- Wójt Gminy lokował wolne środki budżetowe na rachunkach w innych bankach niż prowadzący obsługę bankową budżetu gminy Męcinka. Za kwotę w wysokości 350.000 zł zostały zakupione bony skarbowe, wykupione 20 grudnia 2003 r.
I. Dochody Budżetu Gminy Męcinka.
Dochody budżetu gminy wynosiły 6.406.192 zł, a po zmianach dokonanych w roku 2003 roku 6.801.804 zł; tj. wzrosły o 6,2%.
Wykonanie dochodów budżetu Gminy Męcinka na dzień 31 grudnia 2003 r. wyniosło 7.021.652 zł, co stanowi 103,2% planu rocznego, z tego:
- dotacje celowe na zadania zlecone 546.643 zł;
- dotacje celowe na zadania własne 91.147 zł;
- dotacje celowe z funduszy celowych 18.508 zł;
- subwencja ogólna 3.169 zł;
- subwencja oświatowa 1.860.077 zł;
- subwencja drogowa i rekompensująca 428.641zł;
Realna realizacja dochodów w roku 2003 r., tj. po zminusowaniu wpływów z urzędów skarbowych oraz Ministerstwa Finansów otrzymanych po dniu 31 grudnia ub. roku w wysokości 50.427 zł wyniosła 102,5% planu rocznego.
Realizacja dochodów w podziale na poszczególne działy została przedstawiona w poniższej tabeli:
L.p. | Nazwa działu | Plan po zmianach | Realizacja | % |
1. | Rolnictwo i łowiectwo | 42.975,00 | 44.037,00 | 102,5 |
2. | Leśnictwo | 1.500,00 | 2.151,00 | 143,4 |
3. | Transport i łączność | 125.250,00 | 125.250,00 | 100,0 |
4. | Gospodarka mieszkaniowa | 308.425,00 | 329.676,00 | 106,9 |
5. | Administracja publiczna | 99.692,00 | 104.489,00 | 104,9 |
6. | Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa | 10.831,00 | 10.830,00 | 100,0 |
7. | Obrona narodowa | 500,00 | 500,00 | 100,0 |
8. | Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa | 500,00 | 500,00 | 100,0 |
9. | Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej | 3.338.347,00 | 3.529.792,00 | 105,7 |
10. | Różne rozliczenia | 2.291.887,00 | 2.291.745,00 | 100,0 |
11. | Oświata i wychowanie | 16.030,00 | 16.030,00 | 100,0 |
12. | Opieka społeczna | 512.567,00 | 513.439,00 | 100,2 |
13. | Gospodarka komunalna i ochrona środowiska | 50.300,00 | 50.300,00 | 100,0 |
14. | Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego | 3.000,00 | 2.913,00 | 97,1 |
| OGÓŁEM | 6.801.804,00 | 7.021.652,00 | 103,2 |
Szczegółową ocenę uzyskanych dochodów przedstawiono w podziale na główne grupy dochodów, tj.:
- podatki i opłaty lokalne;
- dochody stanowiące dochód budżetu gminy, a realizowane przez urzędy skarbowe;
- udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych;
- dochody z majątku gminy;
- dotacje i subwencje;
- pozostałe dochody.
1. Podatki i opłaty lokalne.
L.p. | Wyszczególnienie | Plan po zmianach | Wykonanie | % |
1. | Podatek od nieruchomości | 1.619.484,00 | 1.724.219,00 | 106,5 |
2. | Podatek rolny | 558.900,00 | 578.257,00 | 103,5 |
3. | Podatek leśny | 48.502,00 | 47.226,00 | 97,4 |
4. | Podatek od środków transportowych | 79.500,00 | 87.906,00 | 110,6 |
5. | Podatek od czynności cywilno prawnych | 25.600,00 | 30.306,00 | 118,4 |
6. | Odsetki od zaległości | 14.000,00 | 17.685,00 | 126,3 |
| OGÓŁEM | 2.345.986,00 | 2.485.599,00 | 105,9 |
Wykonanie podatków i opłat lokalnych w roku 2003 wyniosło 105,9% w stosunku do planu rocznego. Osiągnięcie tak wysokiego wskaźnika w wykonaniu podatków i opłat lokalnych świadczy o zwiększeniu dyscypliny wśród podatników, szczególnie jeżeli chodzi o firmy prywatne bądź przedsiębiorstwa. Wysoki jest również wskaźnik ściągalności podatków wśród osób fizycznych. Należy przy tym zauważyć, że podatnicy, którzy składali wnioski o umorzenie podatków otrzymali decyzje negatywne. W tym przypadku podatnicy składali wnioski o odroczenie terminu płatności, z którego w ponad 90% wywiązało się i podatek został opłacony.
Najwyższe wykonanie osiągnięto w przypadku odsetek od zaległości podatkowych / 126,3%/ oraz podatku od czynności cywilno – prawnych – 118,4%.
Najniższe wykonanie w stosunku do planu wystąpiło w przypadku podatku leśnego – 97,4%.
Zobowiązania pieniężne.
Z tytułu łącznego zobowiązania pieniężnego za rok 2003 r. osób zalegających było 158, co stanowi kwotę 37.840 zł. Do wszystkich zalegających podatników wysłano upomnienia, a następnie wystawiono tytuły wykonawcze na 80 osób w celu przymusowego ściągnięcia tych należności w trybie egzekucji administracyjnej. Po otrzymaniu upomnień część osób zalegających na dzień 31 grudnia 2003 r. uregulowała swoje należności wraz z odsetkami i kosztami upomnienia w 2004 roku. Na cztery raty w 2003 roku wystawiono ogółem 1.174 upomnienia.
Podatek rolny – osoby prawne.
Na koniec 2003 roku zalegały 3 jednostki na ogólną kwotę 1.121 zł. Dwie spośród nich zaległości wpłaciły w styczniu 2004 r.
Podatek leśny – osoby prawne.
Wszystkie jednostki należny podatek uregulowały w terminie.
Podatek od środków transportowych – osoby prawne.
Wszystkie jednostki należny podatek uregulowały w terminie
Podatek od środków transportowych – osoby fizyczne.
Księgi rachunkowe na dzień 31 grudnia 2003 r. wykazują zaległość sześciu jednostek na ogólną kwotę 29.457 zł. Cztery osoby podatek zapłaciły w styczniu i lutym 2004 r.
Podatek od nieruchomości – osoby prawne.
Księgi rachunkowe na dzień 31 grudnia 2003 r. wykazują zaległość sześciu jednostek na ogólną kwotę 23.281 zł. Dwie jednostki zapłaciły podatek w miesiącu styczniu i lutym 2004 r.
Opłata eksploatacyjna.
Ww. opłata płacona jest w terminie.
W przypadku braku jakiejkolwiek reakcji ze strony podatnika wystawiane są tytuły wykonawcze lecz z różnych przyczyn, przede wszystkim braku możliwości zajęcia konta dłużnika bądź jakiegokolwiek mienia egzekucja komornika jest również nieskuteczna.
2. Podatki i opłaty realizowane przez Urzędy Skarbowe.
L.p. | Wyszczególnienie | Plan po zmianach | Wykonanie | % |
1. | Podatek dochodowy od osób prawnych | 4.300,00 | 9.017,00 | 209,7 |
2. | Wpływy z karty podatkowej | 3.900,00 | 4.149,00 | 106,4 |
3. | Opłata skarbowa | 19.300,00 | 23.415,00 | 121,3 |
4. | Rozliczenia |
| - 142,00 |
|
| OGÓŁEM | 27.500,00 | 36.439,00 | 132,5 |
Realizacja podatków i opłat skarbowych realizowanych przez Urzędy Skarbowe w roku 2003 wyniosła 132,5%. Wpływy z podatków i opłat realizowanych są trudne do oszacowania. Dopiero po otrzymaniu informacji rocznej istnieje możliwość przeanalizowania sytuacji ekonomicznej firm i osób fizycznych. Z powyższego zestawienia wynika, że powoli nasz region wychodzi z kryzysu gospodarczego. Tworzone są nowe firmy, a tym samym powstają nowe miejsca pracy. Duży udział w rynku ma również wprowadzony przez Rząd Program Pierwsza Praca. Wielu absolwentów odbywa w tej chwili staże w wielu firmach na terenie Powiatu Jaworskiego.
3. Udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych.
L.p. | Wyszczególnienie | Plan po zmianach | Wykonanie | % |
1. | Podatek dochodowy od osób fizycznych | 380.671,00 | 426.656,00 | 112,1 |
| OGÓŁEM | 380.671,00 | 426.656,00 | 112,1 |
Realizacja wpływów z tytułu udziału Gminy Męcinka w podatku dochodowym od osób fizycznych w I półroczu br. wyniosła jedynie 36%. Za cały rok 112,1%, przy czym należy pamiętać, że kwota w wysokości 50.427 zł została przekazana po 31 grudnia 2003 r. Poziom przekazywanych środków z tego tytułu jest identyczny i porównywalny z wysokością środków z tego samego okresu w latach poprzednich. Udziały z tego tytułu przekazywane są bezpośrednio z centralnego konta Ministerstwa Finansów. Wpływy z tego tytułu od lat stale maleją i są związane z korzystaniem ludności z odliczeń, szczególnie remontowych. W roku 2004 większość ulg została zlikwidowana i w związku z tym należy przewidywać wzrost dochodów od roku następnego, tym bardziej, że udział Gminy w udziale w podatku dochodowym od osób fizycznych również zostanie zwiększony.
4. Dochody z majątku gminy.
L.p. | Wyszczególnienie | Plan po zmianach | Wykonanie | % |
1. | Dochody z dzierżawy | 24.500,00 | 26.096,00 | 106,5 |
2. | Wpływy z tytułu sprzedaży mienia komunalnego | 80.000,00 | 83.239,00 | 104,0 |
3. | Użytkowanie wieczyste | 22.100,00 | 19.592,00 | 88,7 |
| OGÓŁEM | 126.600,00 | 128.927,00 | 101,8 |
Wykonanie dochodów z majątku gminy wyniosło za I półrocze 2003 r. 64,7%, natomiast za cały rok 101,8%.
I N F O R M A C J A
dotycząca sprzedaży z mienia komunalnego za 2003 rok.
1. Nieruchomość gruntowa niezabudowana w Piotrowicach – pow. 9,2584 ha /stare wysypisko śmieci/ - 32.000 zł;
2. 4 lokale mieszkalne w budynku Męcinka 116
a/ cena sprzedaży – 2.958 zł
b/ cena sprzedaży – 6.716 zł;
c/ cena sprzedaży – 6.156,50 zł;
d/ cena sprzedaży – 4.544 zł.
3. nieruchomość zabudowana obręb Pomocne o pow. 0,7350 ha /była baza SKR/ - 36.781,40;
4. nieruchomość gruntowa niezabudowana obręb Piotrowice – pow. 849 m2 – 4.488,55 zł;
5.uwłaszczenie GS Męcinka – sklep w Piotrowicach – 12.433 zł;
6.uwłaszczenie GS Męcinka – bar w Piotrowicach – 13.805 zł.
Nabywcy nieruchomości dokonali jednocześnie zwrotu kosztów związanych ze sprzedażą nieruchomości w wysokości 5.642 zł.
5. Dotacje i subwencje.
L.p. | Wyszczególnienie | Plan po zmianach | Wykonanie | % |
Dotacja celowa z budżetu państwa na zadania zlecone /oświetlenie uliczne/ | 50.000,00 | 50.000,00 | 100,0 | |
Dotacje celowe z budżetu państwa na zadania zlecone /opieka społeczna/ | 424.479,00 | 423.978,00 | 99,9 | |
Dotacja celowa z budżetu państwa na zadania własne /dodatki mieszkaniowe/ | 24.730,00 | 24.730,00 | 100,0 | |
Dotacja celowa z budżetu państwa na zadania zlecone /urzędy wojewódzkie/ | 52.940,00 | 52.940,00 | 100,0 | |
Dotacja celowa z budżetu państwa na zadania zlecone /Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa / | 500,00 | 500,00 | 100,0 | |
Dotacja celowa z budżetu państwa na zadania zlecone /obrona narodowa/ | 500,00 | 500,00 | 100,0 | |
Dotacja celowa z budżetu państwa na zadania zlecone /urzędy naczelnych organów władzy/ | 10.831,00 | 10.830,00 | 100,0 | |
Subwencja oświatowa | 1.860.077,00 | 1.860.077,00 | 100,0 | |
Subwencja rekompensująca i drogowa | 428.641,00 | 428.641,00 | 100,0 | |
Subwencja – część podstawowa | 3.169,00 | 3.169,00 | 100,0 | |
Dotacja celowa – wyprawki dla uczniów przekazane przez Wojewodę na zakup stroju gimnastycznego, plecaka | 2.250,00 | 2.250,00 | 100,0 | |
Dotacja celowa – odpis na ZFŚS dla emerytów i rencistów b. pracowników oświaty | 13.877,00 | 13.877,00 | 100,0 | |
13. | Dotacja celowa – dożywanie uczniów | 52.540,00 | 52.540,00 | 100,0 |
14. | Dotacja celowa „suszowa”– odszkodowania dla rolników. | 3.492,00 | 3.492,00 | 100,0 |
15. | Dotacja celowa – wyprawki dla uczniów przekazane przez Kuratorium Oświaty na zakup książek | 2.153,00 | 2.153,00 | 100,0 |
16. | Dotacja celowa z funduszu – na budowę drogi transportu rolniczego w Myslinowie | 30.250,00 | 30.250,00 | 100,0 |
17. | Dotacja celowa z funduszu – na organizację imprezy „Muchowska Kosa” | 2.000,00 | 2.000,00 | 100,0 |
18. | Dotacja celowa „Odbudowa mostu w Pomocnem” | 25.000,00 | 25.000,00 | 100,0 |
19. | Dotacja celowa „Odbudowa drogi Stanisławów – Pomocne” | 70.000,00 | 70.000,00 | 100,0 |
20. | Dotacja celowa PFRON | 16.508,00 | 16.508,00 | 100,0 |
| OGÓŁEM | 3.073.937,00 | 3.073.435,00 | 100,0 |
Realizacja dochodów z tytułu dotacji i subwencji w I półroczu 2003 wyniosła 61%. natomiast za cały rok 100,0% Wszystkie dotacje były przekazywane w terminie. W dalszym ciągu natomiast budżet państwa nie wywiązuje się z obowiązku ponoszenia dofinansowania ustawowego do dodatków mieszkaniowych, oświetlenia ulicznego oraz wynagrodzeń wraz z pochodnymi pracowników GOPS, którzy realizują zadania zlecone z budżetu Państwa. Stosunek dotacji i subwencji do wykonania ogółem dochodów wynosi 43,8%.
6. Pozostałe dochody.
L.p. | Wyszczególnienie | Plan po zmianach | Wykonanie | % |
1. | Wpływy z usług – rolnictwo – za świadectwa pochodzenia zwierząt | 1.475,00 | 1.439,00 | 97,5 |
2. | Różne opłaty – za odstrzały łowieckie | 1.500,00 | 2.151,00 | 143,4 |
3. | Wpływy z usług – gospodarka mieszkaniowa – woda, ścieki i czynsz | 206.325,00 | 226.845,00 | 109,9 |
4. | Spadki i darowizny | 4.000,00 | 3.947,00 | 98,7 |
5. | Pozostałe odsetki – z lokat bankowych | 18.550,00 | 14.965,00 | 80,7 |
6. | Różne dochody w administracji – wypis z planu, specyfikacja, za kolczyki, telefonia cyfrowa, zwrot kosztów wyceny mienia komunalnego przeznaczonego do sprzedaży. | 46.752,00 | 51.549,00 | 110,3 |
7. | Zezwolenie na sprzedaż alkoholu | 63.377,00 | 63.831,00 | 100,7 |
8. | Opłata eksploatacyjna | 481.755,00 | 481.705,00 | 100,0 |
9. | Wpływy z usług opiekuńczych | 5.076,00 | 6.449,00 | 127,0 |
10. | Wpływy z usług – za wykup placu na cmentarzu | 300,00 | 300,00 | 100,0 |
11. | Wpływy z usług – z tytułu wynajmu świetlic | 1.000,00 | 913,00 | 91,3 |
12. | Różne dochody – za przyłącza wodociągowe | 17.000,00 | 16.502,00 | 97,1 |
| OGÓŁEM | 847.110,00 | 870.596,00 | 102,8 |
Realizacja pozostałych dochodów ukształtowała się w I półroczu 2003 r. na poziomie 56,1%. Za cały rok 102,8%. Najwyższe wykonanie uzyskano w zakresie dochodów realizowanych przez administrację z tytułu realizowanych zadań ustawowych, usługi opiekuńcze oraz odstrzały zwierząt . Najniższe wykonanie uzyskano z lokat bankowych oraz wynajmu świetlic. Zwiększona została ściągalność zaległości oraz opłat bieżących za dostarczaną wodę i odprowadzane ścieki poprzez wysyłanie upomnień oraz dokonywanie w ciągu roku częściej odczytów wodomierzy. Osoby zalegające z opłatami za ostatnie lata otrzymały możliwość odpracowania zaległości, przez co umożliwiło im się uzyskanie dodatku mieszkaniowego. Niestety, są również osoby, które nie były zainteresowane odpracowaniem zaległości, w związku z tym aktualnie są przygotowywane pozwy do sądu.
Zaległości na koniec ubiegłego roku narastająco w płatnościach za dostarczaną wodę i odprowadzanie ścieków wynoszą 23.385 zł, natomiast z tytułu czynszu 33.782 zł.
Dochody z oprocentowania rachunków bankowych to odsetki od rachunków bankowych gminy, zakładanych na lokatach terminowych. W I półroczu br. uzyskano z tego tytułu jedynie 3.923 zł, natomiast za cały rok 14.965 zł. Związane było to z lokowaniem środków nie na rachunkach bankowych lecz w bonach skarbowych.
II. Wydatki Budżetu Gminy Męcinka.
Zgodnie z uchwalonym na sesji budżetem Gminy Męcinka plan wydatków po dokonaniu zmian w trakcie roku 2003 r. wyniósł 6.529.006,00 zł.
Wykonanie wydatków za rok 2003 r. wyniosło 6.325.709 zł, co stanowiło 96,9% planu rocznego.
L.p. | Wyszczególnienie | Plan po zmianach | Wykonanie | % |
1. | Rolnictwo i łowiectwo | 50.254,00 | 43.679,00 | 86,9 |
2. | Transport i łączność | 301.737,00 | 276.122,00 | 91,5 |
3. | Gospodarka mieszkaniowa | 609.288,00 | 584.023,00 | 95,8 |
4. | Działalność usługowa | 100.000,00 | 77.114,00 | 77,1 |
5. | Administracja publiczna | 1.369.069,00 | 1.291.503,00 | 94,3 |
6. | Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa | 10.831,00 | 10.830,00 | 100,0 |
7. | Obrona narodowa | 500,00 | 506,00 | 101,2 |
8. | Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa | 43.277,00 | 41.604,00 | 96,1 |
9. | Obsługa długu publicznego | 83.000,00 | 80.197,00 | 96,6 |
10. | Różne rozliczenia | 0 | 0 | 0 |
11. | Oświata i wychowanie | 2.756.169,00 | 2.754.013,00 | 99,9 |
12. | Ochrona zdrowia | 67.377,00 | 62.792,00 | 93,2 |
13. | Opieka społeczna | 765.439,00 | 764.593,00 | 99,9 |
14. | Edukacyjna opieka wychowawcza | 30.918,00 | 30.918,00 | 100,0 |
15. | Gospodarka komunalna i ochrona środowiska | 173.859,00 | 155.661,00 | 89,5 |
16. | Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego | 134.188,00 | 119.715,00 | 89,2 |
17. | Kultura fizyczna i sport | 33.100,00 | 32.439,00 | 98,0 |
| OGÓŁEM: | 6.529.006,00 | 6.325.709,00 | 96,9 |
Wykonanie wydatków budżetowych w poszczególnych działach przedstawia się następująco:
W dziale 010 „Rolnictwo i łowiectwo”, plan 50.254,00 zł, natomiast wykonanie wydatków wyniosło 43.679,00 zł. W ramach tego działu opłacone zastały:
W dziale 600 „Transport i łączność” plan 301.737 zł, natomiast realizacja wydatków wyniosła 276.122 zł. W ramach tego działu opłacono:
1. zakup kamienia i piasku, znaków drogowych, kręgów i przepustów – 7.977 zł;
2. praca wyrówniarki – 20.378 zł;
3. transport kamienia – 17.880 zł;
W dziale 700 „Gospodarka mieszkaniowa” plan 609.288 zł, wykonanie wydatków 584.023 zł.
Wyszczególnienie wydatków:
1.wynagrodzenia i pochodne grupy robotników – 78.786 zł;
2. wydatki rzeczowe
L.p. | Nazwa
| Przeznaczenie
| Kwota
|
1. | Paliwo do ciągnika i kosiarki |
| 2.839,00 |
2. | Materiały budowlane | Świetlica w Stanisławowie | 825,00 |
3. | Grupa remontowa | Materiały dla grupy | 6.191,00 |
4. | Drzwiczki kominkowe | Męcinka 110 | 25,00 |
5. | Materiały budowlane | Awaria w GOK | 512,00 |
6. | Opony do przyczepy |
| 568,00 |
7. | Części do ciągnika |
| 79,00 |
8. | Emulsja | Hydrofornie | 39,00 |
9. | Szyby | Przystanek w Małuszowie | 338,00 |
10. | Pokrywy na studnie |
| 361,00 |
11. | Materiały budowlane | Świetlica w Pomocnem | 237,00 |
12. | Materiały budowlane | Awarie wodociągów na terenie Gminy | 1.378,00 |
13. | Części do kosiarki |
| 503,00 |
14. | Kosiarka |
| 1.533,00 |
15. | Materiały budowlane | Hydrofornia Muchów | 251,00 |
16. | Rury | Przybyłowice | 1.553,00 |
17. | Pustaki | Męcinka 110 | 252,00 |
18. | Materiały budowlane | Awaria wodociągu w Męcince | 770,00 |
19. | Materiały budowlane | Awaria wodociągu w Sichówku | 934,00 |
20. | Pompa głębinowa | Muchów | 4.572,00 |
21. | Elementy ławek | Park w Chełmcu | 640,00 |
22. | Farby | Tablice informacyjne | 39,00 |
23. | Materiały budowlane | Pomocne 110 | 973,00 |
24. | Materiały budowlane | Remiza w Męcince | 34,00 |
25. | Materiały budowlane | Awaria wodociągu w Piotrowicach | 183,00 |
26. | Kłódki | Ujęcia wody | 55,00 |
27. | Materiały budowlane | Świetlica w Słupie | 772,00 |
28. | Materiały budowlane | Świetlica w Przybyłowicach | 971,00 |
29. | Drzwi | Męcinka 110 | 395,00 |
30. | Materiały budowlane | Świetlica w Piotrowicach | 233,00 |
31. | Pompa głębinowa | Sichów | 2.684,00 |
| OGÓŁEM: |
| 30.739,00 |
3. opłaty
L.p. | Wyszczególnienie | Kwota |
1. | Dostawa wody i odprowadzanie ścieków | 160.732,00 |
2. | Energia elektryczna | 68.174,00 |
3. | Gaz | 130,00 |
| OGÓŁEM: | 229.036,00 |
4. usługi
L.p. | Wyszczególnienie | Kwota |
1. | Badania techniczne pojazdów i naprawa | 806,00 |
2. | Badanie wody i ścieków | 3.672,00 |
3. | Usługi kominiarskie | 2.014,00 |
4. | Badania lekarskie | 225,00 |
5. | Roboty elektryczne | 2.784,00 |
6. | Wywóz odpadów stałych | 15.190,00 |
7. | Dozór techniczny | 194,00 |
8. | Szklenie okien w świetlicy w Chroślicach | 329,00 |
9. | Opłaty roczne za wodociągi i wysypiska | 18.161,00 |
10. | Regeneracja wodomierzy | 627,00 |
11. | Telefon | 2.044,00 |
12. | Wypożyczenie zgrzewarki | 54,00 |
13. | Zezwolenie radiowe | 500,00 |
14. | Wyrysy map | 10,00 |
15. | Czyszczenie rur COM-D | 694,00 |
16. | Refundacja przyłącza w Sichówku | - 877,00 |
17. | Wykonanie operatu wodno - prawnego | 1.800,00 |
18. | Naprawa pomp | 2.867,00 |
19. | Wynajem koparki do usunięcia awarii wodociągów | 6.589,00 |
20. | Remont dachów | 150,00 |
21. | Ułożenie chodnika | 353,00 |
22. | Czyszczenie kanalizacji w Męcince /OSP Męcinka/ | 1.053,00 |
23. | Naprawa kosiarki | 60,00 |
24. | Kosztorys naprawy kosiarki | 90,00 |
25. | Opłata roczna | 192,00 |
26. | Szklenie okien w świetlicy w Sichówku | 151,00 |
27. | Nasadzenie krzewów | 500,00 |
28. | Naprawa silnika pompy Pomocne 110 | 183,00 |
| OGÓŁEM: | 60.415,00 |
5. delegacje – 518 zł;
6. ubezpieczenie pojazdów i opłaty – 18.237 zł;
7. adaptacja budynku na cele socjalne – 125.307 zł;
8. ogłoszenia o sprzedaży mienia komunalnego, sporządzenie map – 13.160 zł;
9. podatek VAT – 27.825 zł.
W dziale 710 „Działalność usługowa” plan wynosi 100.000 zł, wykonanie 77.114 zł. Wyszczególnienie wydatków:
1. nowy plan zagospodarowania przestrzennego i podkłady mapowe – 50.634 zł;
2. zmiany w starym planie zagospodarowania przestrzennego i ogłoszenia – 7.934 zł;
3. zakup paliwa do ciągnika – wykaszanie cmentarzy – 765 zł;
4. prace porządkowe na cmentarzach – usługa koparką – 494 zł;
5. wydatek inwestycyjny „Budowa cmentarza w Męcince” – 14.287 zł;
6. zapłata za projekt „Domu Przedpogrzebowego w Małuszowie” – 3.000 zł.
W dziale 750 „Administracja publiczna” plan 1.369.069 zł, wykonanie w wysokości 1.291.503 zł. Wyszczególnienie wydatków:
L.p. | Wyszczególnienie | Kwota |
1. | Paliwo do busa | 8.331,00 |
2. | Środki czystości | 2.446,00 |
3. | Materiały biurowe | 15.918,00 |
4. | Artykuły spożywcze | 1.773,00 |
5. | Tusz do drukarek | 6.480,00 |
6. | Olej opałowy | 27.504,00 |
7. | Toner | 1.205,00 |
8. | Części do busa | 2.329,00 |
9. | Części do komputera i zakup komputera | 8.595,00 |
10. | Wydatki rzeczowe Wójta | 2.923,00 |
11. | Aparaty telefoniczne | 407,00 |
12. | Gaśnice | 1.532,00 |
13. | Program do naliczania kapitału początkowego i ZUS | 1.710,00 |
14. | Zakup znaków skarbowych | 54,00 |
15. | Kwiaty | 330,00 |
16. | Wentylatory | 245,00 |
17. | Kasa pancerna | 2.623,00 |
18. | Części do ksera | 1.455,00 |
19. | Drabina | 136,00 |
20. | Czajnik | 178,00 |
21. | Krzewy | 1.097,00 |
22. | Części dla informatyka | 241,00 |
23. | Antyramy | 723,00 |
24. | Meble | 10.876,00 |
| OGÓŁEM: | 99.111,00 |
3.opłaty
- energia elektryczna – budynek Urzędu – 8.532 zł;
- woda – 2.291,00 zł.
4. usługi
L.p. | Wyszczególnienie | Kwota |
1. | Prowizja bankowa | 1.397,00 |
2. | Opłata pocztowa | 27.625,00 |
3. | Szkolenia | 10.241,00 |
4. | Serwis oprogramowania komputerowego | 8.290,00 |
5. | Utworzenie strony internetowej i jej aktualizacja | 861,00 |
6. | Opłaty telefoniczne | 23.011,00 |
7. | Koszty radcy prawnego | 22.800,00 |
8. | Monitoring | 635,00 |
9. | Konserwacja kserokopiarki | 1.008,00 |
10. | Naprawa busa | 232,00 |
11. | Badania lekarskie | 192,00 |
12. | Umowy z konserwatorami OSP | 14.416,00 |
13. | Wyrób pieczątek | 360,00 |
14. | Prenumerata | 10.549,00 |
15. | Pranie rolet | 100,00 |
16. | Ogłoszenia | 762,00 |
17. | Uaktualnienie programu podatkowego | 2.876,00 |
18. | Sprzedaż znaków | 816,00 |
19. | Sporządzenie planszy o Unii Europejskiej | 1.089,00 |
20. | Introligator | 956,00 |
22. | Opłata komornicza | 875,00 |
23. | Naprawa fax-u | 453,00 |
24. | Naprawa kserokopiarki | 1.712,00 |
25. | Badania meterologiczne | 200,00 |
26. | Naprawa alarmu | 366,00 |
27. | Sprzątanie - zastępstwo | 400,00 |
28. | Laminowanie map | 400,00 |
29. | Materiały reklamowe | 2.275,00 |
| OGÓŁEM: | 134.897,00 |
5. diety radnych i sołtysów – 104.160 zł;
6. materiały spożywcze na sesje i komisje – 1.710 zł;
W dziale 751 „Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa” plan 10.831 zł, wykonanie 10.830 zł.
Kwota w wysokości 10.121 zł została przekazana na przeprowadzenie Referendum Ogólnopolskiego. Wykorzystano 10.120 zł. Pozostały wydatek w wysokości 710 zł zrealizowano na zakup materiałów biurowych z dotacji otrzymanej na aktualizację spisu wyborców.
W dziale 752 „Obrona narodowa” plan 500,00 zł, wykonanie 506 zł. Wykorzystano otrzymaną dotację na zakup materiałów biurowych.
W dziale 754 „ Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa” plan 43.277 zł, wykonanie 41.604 zł.
Wyszczególnienie wydatków:
W dziale 757 „Obsługa długu publicznego” plan wynosi 83.000 zł, wykonanie 80.197 zł. Są to odsetki od pożyczek i kredytów zaciągniętych przez Gminę.
W dziale 801 „Oświata i wychowanie” plan 2.756.169 zł, wykonanie 2.754.013 zł, w tym zapłata wykonawcy za wybudowanie gimnazjum – 421.836 zł.
S P R A W O Z D A N I E Z WYKONANIA BUDŻETU SZKÓ Ł ZA 2003 ROK
Gimnazjum w Męcince 713.298 zł
Szkoła Podstawowa w Męcince 518.045 zł
80101-Szkolnictwo Podstawowe 479.974 zł
80104-Oddziały klas O 31.311 zł
80195- Różna działalność /FŚS dla emerytów/ 6.760 zł
Szkoła Podstawowa Pomocne 435.705 zł
80101-Szkolnictwo Podstawowe 410.153 zł
80104 –Oddziały klas O 23.512 zł
80195- Różna działalność /FŚS dla emerytów/ 2.040 zł
Szkoła Podstawowa Piotrowice 475.019 zł
80101-Szkolnictwo Podstawowe 434.996 zł
80104-Oddziały klas O 34.946 zł
80195- Różna działalność /FŚS dla emerytów/ 5.077 zł
Dowóz uczniów do szkół 188.949 zł
Oddziały
Gimnazjum – 7 oddziałów
S.P Męcinka 6 oddziałów + 1 oddział klasy O
S.P Pomocne 6 oddziałów + 1 oddział klasy O
S.P Piotrowice 6 oddziałów +1 oddział klasy O
Zatrudnienie
Gimnazjum
3-ch pracowników administracji od 1 kwietnia 2003 obsługujących wszystkie szkoły,
1 etat sekretarz szkolny.
1, 1 Dyrektor Szkoły
Szkoła Podstawowa Pomocne
1. 9-ciu nauczycieli na pełnych etatach w tym 1 nauczyciel klasy 0
2. 1 nauczyciel języka niemieckiego na części etatu
3. 1 pracownik obsługi
4.1 etat palacz c.o zatrudnienie 7 miesięcy w ciągu roku /sezon grzewczy/
2. 4-ch nauczycieli na części etatu /informatyk , nauczyciel j. niemieckiego , angielskiego , religii/
3. 2,5 etatu obsługi
4. 1 palacz zatrudnienie 7 miesięcy w ciągu roku /sezon grzewczy/
Wykonanie budżetu w 2003 roku
Plan budżetu 713.298,00 wykonanie- 713.140,00
Z powyższej kwoty wydatkowano na :
§ 3020 – nagrody i wydatki osobowe nie zaliczone do wynagrodzeń- na plan 30.305,00 wykonano 30.180,00 w tym:na dodatki mieszkaniowe i wiejskie 28.555,00 oraz BHP 1625,00
§3240 Stypendia dla uczniów wg regulaminu przyznawania stypendiów na plan 2.000,00 wykonano 1.992,00 zł
§4010 - wynagrodzenia osobowe na plan 443.311-wykonano 443.309,00 w tym wydatkowano na płace dla nauczycieli-288.449,00, nagrody jubileuszowe-3.507,00, na godziny ponadwymiarowe –41.249,00 wynagrodzenia administracji i obsługi 110.104,00
§ 4040 - dodatkowe wynagrodzenia roczne na plan 28.234,00 wydatkowano 28.234,00
§ 4110 - składki na ubezpieczenia społeczne na plan 87.521 wykonano-87521,00
§ 4120 - składki na fundusz pracy na plan 11.853,00 wykonano 11.853,00
wydatki rzeczowe:
§4210 - zakup materiałów i wyposażenia na plan 58.800,00 wykonano 58.799,00
z tego :środki czystości , materiały biurowe, ,materiały dla konserwatora potrzebne
do napraw bieżących sprzętu, pozostałe materiały –6.971,00 ,olej opałowy-51.828,00
§4240 - zakup pomocy naukowych na plan 659,00 wykonano 659,00
§4260 - zużycie energii elektrycznej na plan 5.077,00 wykonano 5.076,00
§4300 - zakup usług pozostałych na plan 13.731,00 zł wykonano 13.731,00 z tego: prenumeraty-836,00,prowizje, opłaty pocztowe, abonament radiowo-telewizyjny-2.451,00, opłaty za telefon oraz internet- 3.538,00, usługi kominiarskie 1.073,00, szkolenia nauczycieli 2.562,00 zł , usługi monitorowania 1.269,00, legalizacja gaśnic w szkole -122,00, wywóz nieczystości,-397,00, naprawy sprzętu oraz inne usługi–1.483,00
§4410 - delegacje służbowe na plan 1.870,00 wykonano 1849,00
§4430 – różne opłaty i składki na plan 3.874,00 wykonano 3.874,00 są to opłaty za ubezpieczenie sprzętu i budynku dla PZU.
§4440 odpis na ZFŚS na plan 26.063,00 przekazano na konto FŚS 26.063,00 zł
Plan budżetu szkoły wynosi 518.045,00 zł wykonanie 517.775,00 zł.
Z powyższej kwoty wydatkowano :
§3020-nagrody i wydatki osobowe nie zaliczane do funduszu płac-plan 21.678,00 wykonano 21.678,00 w tym-dodatki mieszkaniowe, wiejskie –20.998,00, wypłaty związane z BHP kwotę-406,00 zł, zapomoga zdrowotna-274,00
§3240 - stypendia dla uczniów na plan 1.000,00 zł wypłacono 1,000,00 zł;
§4010 - wydatki osobowe- na plan 313.936,00 wykonano- 313.723,00 w tym na wynagrodzenia nauczycieli 229.160,00, godziny ponadwymiarowe nauczycieli 16.763,00, wynagrodzenia obsługi 21.579,00, wynagrodzenia administracji 25.820,00 odprawy emerytalne –12.502,00, nagrody jubileuszowe 7.899,00
§4040 - dodatkowe wynagrodzenia roczne na plan 26.870,00 wykonano 26.870,00;
§4110 - składki zus na plan 61.495,00 –wykonano 61.495,00
§4120 - składki na fundusz pracy na plan 8.027,00 wykonano 8.027,00
§4210 - zakup materiałów na plan 8.200,00 wykonano 8.199,00 z tego na zakup środków czystości , materiały biurowe , druki , papier maszynowy oraz inne materiały do napraw /zamki gwoździe ,śruby itp./ –2.599,00, olej opałowy - ogrzewanie 5.600,00
§4240 - zakup pomocy naukowych na plan 244,00 wykonano 244,00
§4260 - energia na plan 7.504,00 wykonano 7.504,00
§4300 - zakup usług pozostałych na plan 11.200,00 - wykonano 11.148,00 z tego na opłaty pocztowe , prowizje bankowe-, opłaty radiowo-telewizyjne,-844,00, telefoniczne-1.746,00, prenumeraty- 915,00, usługi kominiarskie –426,00, dokształcanie i doskonalenie zawodowe 1.938,00, wywóz nieczstości-982,00, pozostałe /instrukcje p.poż , wykonanie szyldu, drobne naprawy , usługi, aktualizacje programów komputerowych itp. /- 4.297,00
§4410 delegacje służbowe na plan –800,00 zł wykonano 798,00
§4430-różne opłaty i składki na plan 1.389,00 - wykonano 1.389,00 zł na opłatę za ubezpieczenie sprzętu komputerowego.
§4440 Odpis na ZFSS na plan 17.631,00-przelano na konto FSS kwotę 17.631,00
rozdz.8295 § 4440 Fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli emerytów –plan 6.760,00 przelano na konto FSS 6.760,00
Przedszkola przy szkołach Podstawowych –klasy O
§3020 –na plan 2.856,00 wykonano 2.856,00 –dodatek mieszkaniowy i wiejski dla nauczyciela przedszkola.
§4010 - wynagrodzenia osobowe na plan 21,388,00 wykonano 21.388,00 są to wynagrodzenia nauczyciela przedszkola,
§4040 - dodatkowe wynagrodzenie roczne –na plan 1.707,00 wykonano 1.707,00
§4110 - skladki zus na plan 3.446,00 wykonano 3.446,00
§4120 - składki na fundusz pracy na plan 513,00 wykonano 513,00
§4440 – odpis na ZFŚS na plan 1.401,00 przelano na konto FŚS 1.401,00 zł
Szkoła Podstawowa Pomocne
Plan budżetu Szkoły na 2003 r. wynosi 435.705,00 wykonanie 435.532,00
Z powyższej kwoty wydatkowano :
§3020 - nagrody i wydatki osobowe nie zaliczane do funduszy płac - na plan 18.264,00 wypłacono dodatki mieszkaniowe i wiejskie dla nauczycieli w kwocie 17.599,00 oraz wydatki BHP-665,00
§3240 stypendia dla uczniów na plan 1.000,00 zł wykonano 1.000,00 zł
§4010 - wynagrodzenia osobowe na plan 267.054,00 wykonano 266.931,00 w tym:wynagrodzenie nauczycieli – 194.515,00, odprawy emerytalne 17.236,00, godziny ponadwymiarowe –34.077,00, wynagrodzenia administracji 4.771,00, wynagrodzenia obsługi – 16.332,00
§4040 - dodatkowe wynagrodzenia roczne na plan 18.349,00 wykonano 18.349,00
§4110 - składki ZUS na plan 51.867,00 wykonano –51.867,00
§4120 - składki na FP –na plan 7.145,00 wykonano 7145,00
§4210 - zakup materiałów na plan 9.000,00 wykonano 8.990,00 z kwoty tej zakupiono środki czystości , materiały biurowe , materiały do konserwacji i napraw.-4.852,00, opał – 4.138,00
§4240 - zakup pomocy naukowych na plan 523,00 zł wykonano 524,00
§4260 - energia na plan 2.617,00- wykonano 2.617,00
§4300 - zakup usług pozostałych na plan 15.280,00 wykonano 15.279,00 z tego: opłaty pocztowe prowizje bankowe,-1.685,00, opłaty telefoniczne 2.753,00, prenumeraty –136,00, usługi kominiarskie 629,00, założenie alarmu -2.757,00, wywóz nieczystości stałych i płynnych 4.268,00,dokształcanie 1.260,00 , instrukcja p.poż 580,00 , pozostałe usługi 1.211,00
§4410 - delegacje służbowe plan 1.086,00 -wykonano 1.050,00
§4430 - różne opłaty i składki na plan 2.282,00 wydatkowano na ubezpieczenie, sprzętu szkolnego- 2.282,00 zł
§4440 - odpis na ZFŚS plan 15.686,00 przelano na konto FŚS kwotę 15.686,00
Rozdz.89295 § 4440 Fundusz świadczeń Socjalnych dla nauczycieli emerytów na plan 2.040,00 zł przekazano na konto FŚS –2.040,00 zł,
Utrzymanie klasy O –
Plan –23.512,00- wykonanie 23.509,00
W tym :
§3020 - nagrody i wydatki osobowe nie zaliczane do wynagrodzeń plan –2.076,00 wydatkowano kwotę 2.076,00
§4010 - wynagrodzenia osobowe plan- 15.814,00 –wykonanie 15.814,00
§4040 – plan 1.358,00 dodatkowe wynagrodzenia roczne – wykonanie 1.358,00
§4110 - składki zus –plan 2.720,00 wykonanie 2.720,00
§4120 - składki na fundusz pracy plan 482,00- wykonanie 479,00
§4440 - odpis na ZFŚS plan-1.062,00 przelano na konto FŚS kwotę 1.062,00
Ogółem plan budżetu Szkoły na 2003 rok wynosi –475.019,00
Wykonanie na dzień okresu sprawozdawczego 474.678,00 z tego:
§3020 - plan 21.124,00 wykonano 21.124,00 –w tym dodatki mieszkaniowe i wiejskie 19.985,00, badania okresowe i odzież ochronna 1.082,00
§3240 - stypendia dla uczniów- plan 1.000,00 zł- wypłacono stypendia dla uczniów zgodnie z regulaminem szkoły 1.000,00 zł
§ 4010-wynagrodzenia osobowe plan 267.374,00 wykonano 267.337 w tym wynagrodzenia nauczycieli – 197.391,00, godziny ponadwymiarowe- 34.152,00, odprawy rentowe 5.320,00, wynagrodzenia obsługi –29.961,00, nagrody jubileuszowe-513,00
§4040 - dodatkowe wynagrodzenia roczne plan 19.786,00 wykonano 19.787,00
§4110 - składki ZUS plan 54.171,00 wykonano 54.171,00
§ 4120 –składki na fundusz pracy na plan 7.614,00 wykonano 7.613,00
§4210- zakup materiałów i wyposażenia –plan 14.178,00 wykonano 13.960,00, w tym opał 10.894,00, pozostałe materiały biurowe środki czystości materiały dla konserwatora do napraw i remontów 3066,00
§4240 - zakup pomocy naukowych plan –444,00 zł wykonano 444,00
§4260 - energia – plan 11.180,00 wykonano 11.179,00 w tym opłaty za gaz 6.810,00, energia elektryczna 4.369,00
§4300 - zakup usług pozostałych plan 18.843,00 wykonano 18.765,00, w tym szkolenie i doskonalenie zawodowe 900,00 zł, opłaty pocztowe radiowo-telewizyjne prowizje 1.265,00, telefoniczne –2.358,00, usługi kominiarskie 1.307,00 zł, wywóz nieczystości stałych i płynnych –3.216,00, wykonanie kanałów spalinowych w sali gimnastycznej 8.000,00, pozostałe usługi, -1.719,00
§4410 – delegacje służbowe –plan 380,00 wykonano 376,00
§4430 - ubezpieczenie sprzętu i budynków na plan 2.113,00 wykonano 2.113,00
§4440 - odpis na ZFŚS na plan 16.789,00 przelano na konto FŚS kwotę 16.789,00
rozdz.8295 § 4440 Odpis na FŚS dla nauczycieli emerytów na plan 5.077 przekazano na konto FŚS –5.077,00 zł
Przedszkola plan ogółem 34.946,00 wykonano 34.944,00
§3020 - plan 3.160,00 wykonano 3.159,00 są to dodatki mieszkaniowe i wiejskie dla nauczyciela klasy O
§4010- wynagrodzenia osobowe nauczyciela klasy O plan- 23.084,00 wykonano 23.084,00
§4040 - dodatkowe wynagrodzenia roczne plan 1.829,00 wykonano 1829,00
§4110 - składki ZUS –plan 4.845,00 wykonano 4844,00
§4120 - składki na FP –plan 398,00 wykonano 397,00
§4440 - odpis na ZFŚS plan 1.630,00 przelano na rachunek FŚS 1.630,00 zł
Rozdz. 80113 Dowóz uczniów do szkół plan ogółem 188.949,00 na koniec okresu sprawozdawczego wykonano 188.897,00
§4010 - wynagrodzenia osobowe na plan 20.600,00 wykonano 20.600,00 są to wynagrodzenia kierowcy
§4040 - dodatkowe wynagrodzenia roczne plan 1.650,00 wykonano 1.650,00
§4110 - składki ZUS plan 6.426,00 wykonano 6.426,00
§4120 - składki na FP – plan 700,00 wykonano 700,00
§4210 - zakup materiałów i wyposażenia na plan 18.000,00 wykonano 17.991,00 na paliwo i oleje do autobusu szkolnego,
§4300 - zakup usług pozostałych plan 140.800,00 wykonano 140.757,00 z tego opłaty dla PKS za transport – 120.119,00, wynagrodzenia opiekunek 19.244,00, bilety dla uczniów –1.394,00
§4440 - odpis na ZFŚS plan 773,00 przekazano na konto FŚS 773,00 zł
Szkoły korzystają z dowozu własnym autobusem szkolnym oraz z wynajętego autobusu PKS.
Uczniowie dowożeni do szkół mają zapewnioną opiekę przez zatrudnione opiekunki.
W dziale 851 „Ochrona zdrowia” plan wynosił 67.377 zł, wykonanie 62.792 zł w tym:
INFORMACJA
Z WYKONANIA ZADAŃ WYNIKAJĄCYCH
Z PROGRAMU GKRPA W ROKU 2003
W roku 2003 prowadzono Punkt Konsultacyjny dla Osób Uzależnionych, Współuzależnionych oraz ofiar Przemocy w Rodzinie w Piotrowicach . Zgodnie z umową zajęcia w punkcie odbywały się dwa razy w miesiącu po trzy godziny .Z usług punktu skorzystało:
Zorganizowano wypoczynek letni dla dzieci i młodzieży w ramach akcji letniej Wakacje 2003” wraz z programem profilaktycznym „Życie bez nałogów”. Kandydatów na obóz w Rozewiu wyłonili dyrektorzy szkół. W ramach rutynowych czynności pracownicy GOPS przeprowadzili wywiady i zakwalifikowali 30 dzieci na wyjazd.
Przeprowadzono profilaktyczny spektakl dla dzieci szkół podstawowych pt. „Jak światełko w tunelu” oraz dla uczniów gimnazjum „Nie dziękuje ja się nie truję”. W spektaklu brali udział wszyscy uczniowie szkól z terenu gminy.
W ramach programu profilaktycznego gimnazjum dofinansowany został szkolny konkurs literacki pod hasłem „Uwolniony Świat”.
W ramach edukacji zakupiono na użytek biblioteki szkolnej Gimnazjum i szkoły podstawowej materiały edukacyjne o tematyce uzależnień.
W celu kontynuacji Programu Stop Przemocy – rozpoczętego w2001r. podczas Międzynarodowej Konferencji „Stop Przemocy - o godność człowieka” skierowano 2 nauczycieli gimnazju na II Międzynarodową Konferencję -„Stop Przemocy w szkole i na ulicy” . Uczestnicy szkolenia otrzymali zaświadczenia ukończenia kursu doskonalącego w zakresie przeciwdziałania przemocy metodą ART. (zapobieganie i niwelowanie agresji). W organizowanym przez Urząd Marszałkowski szkoleniu dla pracowników świetlic środowiskowych I stopnia – kurs podstawowy – uczestniczył pracownik świetlicy z gimnazjum.
GKRPA odbyła 4 posiedzenia i wydała 15 postanowień na sprzedaż alkoholu ponadto przeprowadziła kontrole w placówkach handlowych .
W dziale 853 „Opieka społeczna” plan wynosił 765.439 zł, wykonanie 764.593 zł, w tym:
1. składki na ubezpieczenia zdrowotne – 7.706 zł;
2. zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia społeczne – 390.153 zł;
3. dodatki mieszkaniowe – 59.914 zł;
4. zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze – 21.119 zł;
5. utrzymanie ośrodka pomocy społecznej – 227.419 zł;
6. dożywianie dzieci – 52.540 zł
7. wyprawka szkolna 2.250 zł;
8. usuwanie skutków klęsk żywiołowych – susza – 3.492 zł.
INFORMACJA Z WYKONANIA BUDŻETU GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W MĘCINCE ZA 2003r.
Ustawa o pomocy społecznej z dnia 29 listopada 1990 r. wprowadziła państwowy system, nakładający na organy administracji rządowej i samorządowej obowiązek niesienia pomocy osobom i rodzinom, które znalazły się w trudnej sytuacji bytowej, której nie są w stanie samodzielnie pokonać.
Celem pomocy społecznej jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwienie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka.
Pomoc społeczna powinna w miarę możliwości doprowadzić do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.
Rodzaj, forma i zakres udzielanej pomocy społecznej powinny być dostosowane do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy.
Zgodnie z art. 2a ust. 1:
1) rodzina to - osoby spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku wspólnie zamieszkujące i gospodarujące;
2) dochód rodziny - oznacza to sumę miesięcznych dochodów osób w rodzinie z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania, pomniejszoną o miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych, składki z tytułu ubezpieczeń: emerytalnego, rentowych i chorobowego, określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych oraz o kwotę wysokości alimentów, świadczonych przez osoby w rodzinie na rzecz innych osób, jednorazowe pieniężne świadczenia socjalne oraz świadczenia w naturze, a także kwotę zwiększenia zasiłku rodzinnego na trzecie i kolejne dziecko oraz dziecko samotnej matki, uprawnione do zasiłku pielęgnacyjnego.
Świadczenia pomocy społecznej udzielane są na wniosek osoby zainteresowanej, jej przedstawiciela ustawowego lub innej osoby, za zgoda osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego.
Decyzja o przyznaniu świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej musi być poprzedzona przeprowadzeniem wywiadu środowiskowego przez pracownika socjalnego w miejscu zamieszkania osoby zainteresowanej bądź miejscu stałego lub czasowego pobytu osoby zainteresowanej. Podczas przeprowadzania wywiadu rodzinnego ustala się sytuację życiową osoby lub rodziny (ekonomiczną, zawodową, zdrowotną, mieszkaniową itp.), przyczyny występujących problemów oraz możliwości wsparcia. Równocześnie wywiad środowiskowy ma także na celu ustalenie możliwości udzielenia pomocy ze strony osób zobowiązanych do alimentacji, nie zamieszkujących wspólnie z osobą ubiegającą się o udzielenie pomocy.
W postępowaniu w sprawie świadczeń pomocy społecznej należy kierować się przede wszystkim dobrem osób korzystających z pomocy społecznej i ochroną ich dóbr osobistych. W szczególności nie należy podawać do wiadomości nazwisk osób korzystających z pomocy społecznej oraz rodzaju i zakresu przyznanego świadczeniu. Pomocy społecznej za zasadach określonych w ustawie udziela się osobom i rodzinom, w szczególności z powodu:
1) ubóstwa,
2) sieroctwa,
3) bezdomności,
4) potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności,
5) bezrobocia,
6) niepełnosprawności,
7) długotrwałej choroby,
8) bezradności w sprawach opiekuńczo - wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych,
9) alkoholizmu lub narkomanii,
10) trudności w przystosowaniu do życia po opuszczeniu zakładu karnego,
11) klęski żywiołowej lub ekologicznej.
Zadania z zakresu pomocy społecznej podzielone zostały Ustawą z dnia 29 listopada 1990r. o pomocy społecznej (tekst jednolity: Dz. U. z 1998r Nr 64 poz. 414 z późniejszymi zmianami) na zadania zlecone - finansowane z budżetu centralnego i zadania własne - finansowane z budżetu gminy.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 cytowanej powyżej Ustawy o pomocy społecznej do zadań własnych z zakresu pomocy społecznej, realizowanych przez gminy należą:
1) prowadzenie domów pomocy społecznej, ośrodków wsparcia o zasięgu lokalnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki,
2) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych i specjalnych celowych,
3) przyznawanie pomocy rzeczowej,
3a) przyznawanie pomocy w naturze na ekonomiczne usamodzielnienie,
3b) przyznawanie i wypłacanie zasiłków i pożyczek na ekonomiczne usamodzielnienie,
4) inne zadania z zakresu pomocy społecznej wynikające z rozeznanych potrzeb gminy,
2. Do zadań własnych z zakresu pomocy społecznej o charakterze obowiązkowym, realizowanych przez gminy, należy:
1) udzielanie schronienia, posiłku, niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym, w tym osobom bezdomnym,
1a) organizowanie i prowadzenie gminnych ognisk wychowawczych, świetlic i klubów środowiskowych dla dzieci, a także organizowanie mieszkań chronionych,
2) świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania,
3) udzielanie zasiłku celowego na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osób bezdomnych i innych osób nie mających dochodu i możliwości ubezpieczenia się na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym,
3a) udzielanie zasiłku celowego na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,
4) praca socjalna,
5) sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,
6) zapewnienie środków na wynagrodzenia dla pracowników i warunków realizacji w/w zadań. Zgodnie z art. 11 ustawy o pomocy społecznej zadania zlecone gminie obejmują:
1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych, rent socjalnych (do 30 września 2003r.)
2) przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych, gwarantowanych okresowych i specjalnych okresowych,
2a) opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne za osoby, o których mowa w art. 27 ust. 1 i 2 oraz w art. 31 ust. 4a ( tzn. osoby pobierające zasiłek stały, gwarantowany zasiłek okresowy),
2b) opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym,
3) przyznawanie i wypłacanie zasiłku celowego na pokrycie wydatków powstałych w wyniku klęski żywiołowej lub ekologicznej,
4) przyznawanie zasiłku celowego w formie biletu kredytowanego,
5) świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych, przysługujących na podstawie przepisów o ochronie zdrowia psychicznego,
6) organizowanie i prowadzenie środowiskowych domów samopomocy,
7) zadania wynikające z rządowych programów pomocy społecznej bądź innych ustaw, mających na celu ochronę poziomu życia osób i rodzin po zapewnieniu odpowiednich środków,
8) utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej i zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników.
Zadania zlecone gminie zostały podzielone zgodnie z ustawą o pomocy społecznej na zadania obligatoryjne, do których należą: zasiłki stałe, zasiłki stałe wyrównawcze, gwarantowane zasiłki okresowe, świadczenia z tytułu ochrony macierzyństwa, renty socjalne, opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz świadczenia o charakterze fakultatywnym, do których należą zasiłki okresowe.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej przyznaje i wypłaca zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne
zgodnie z przepisami Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Również do zadań z zakresu zadań zleconych należy przyznawanie i wypłacanie pomocy kombatantom, osobom represjonowanym, wdowom po kombatantach i osobach represjonowanych zgodnie z ustawą o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego.
Nowelizacja ustawy o pomocy społecznej wprowadziła na ośrodki pomocy społecznej obowiązek współpracy z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie z zakresie umieszczania dzieci w rodzinach zastępczych.
Zadania z zakresu pomocy społecznej wykonują pracownicy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Męcinka (kierownik, główny księgowy 1/2 etatu, 2 pracowników socjalnych, 6 opiekunek domowych w tym 1 pracownik – prace interwencyjne do czerwca 2003r.).
Ogółem budżet GOPS Męcinka na zadania własne i zadania zlecone w roku 2003 wynosił – 765.439,- zł w tym:
- zadania zlecone gminie – 482.761,- zł
- zadania własne gminy – 282.678,-zł
W budżecie GOPS Męcinka na zadania własne w rozdz. 85314 § 3110 – Świadczenia społeczne – przeznaczono kwotę 76.000,- zł – wykonano 100% planu; rozdz. 8513 § 3110 dodatki mieszkaniowe plan 59.914,- zł - wykonano 100%
Zadania zlecone
- rozdz. 85313 § 4130 - składki na ubezpieczenia zdrowotne – na plan 7.782,- zł wykonano 7.706,- zł,
- świadczenia dla zasiłkobiorców – rozdz. 85134 § 3110 na plan 314.153,- zł wykonano – 314.153,- zł
- zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne - rozdz. 85316 § 3110 na plan 21.544,- zł wykonano – 314.153,- zł,
- rozdz. 85378 § 3110 – usuwanie skutków klęsk żywiołowych na plan 3.492,- zł wypłacono świadczenia na kwotę 3.492,- zł
- rozdz. 85395 § 3110 – pozostała działalność na plan 54.790,- zł wydatkowano na wyprawki szkolne 2.250,- zł oraz na dożywianie uczniów – 52.540,- zł
Rozdz. 85319 Ośrodki Pomocy Społecznej plan ogółem 227.764,- zł wydatkowano 227.418,-zł w tym:
- § 3020 – nagrody i wydatki osobowe nie zaliczane do wynagrodzeń (wydatki związane z przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy – odzież ochronna, środki czystości, ekwiwalenty za pranie odzieży, badania okresowe pracowników – plan 3.500,- zł – wydatkowano –3.381,- zł
- § 4010 – wynagrodzenia osobowe pracowników na plan 159.294,- zł wykonano 159.293,- zł
- § 4040 - dodatkowe wynagrodzenie roczne –dla pracowników na plan 12.354,- zł wykonano 12.354,- zł
- § 4110 - składki ZUS od wynagrodzeń na plan – 29.546,- zł wykonano 29.546,- zł
- § 4120 – składki na fundusz pracy na plan 4361,- zł wykonano – 4360,-zł
- § 4210 – zakup materiałów i wyposażenia (zakup materiałów biurowych, paliwa do samochodu, środki czystości, toner do kserokopiarki, tusz do drukarki) na plan 2.200 zł wykonano 2.198,- zł
- § 4300 – zakup usług pozostałych (opłaty pocztowe, za telefon, prowizje, naprawy sprzętu na plan 10.800,- zł wykonano 10.718,- zł
- § 4410 – delegacje służbowe na plan 153,- zł wykonano 112,- zł
- § 4430 - różne opłaty i składki (ubezpieczenia mienia, samochodu) na plan 1.647,- zł wykonano 1.646,- zł
- § 4440 odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych na plan 3.809,- zł przelano na konto funduszu kwotę 3.809,- zł
GOPS Męcinka otrzymuje środki 1/12 budżetu miesięcznie i wykonuje zadania zgodnie z planem. Wszystkie świadczenia wypłacane są na podstawie decyzji kierownika jednostki. Wynagrodzenia osobowe wypłacane są na podstawie list płac sporządzonych zgodnie z umowami o pracę. Składki na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, i naliczony podatek od wynagrodzeń odprowadzany jest systematycznie w określonych przepisami terminach. Wszystkie zakupy materiałów biurowych są dokonywane na podstawie decyzji kierownika jednostki i oszczędnie wykorzystywane.
Jednostka na koniec roku budżetowego posiada zobowiązania wobec ZUS i Urzędu Skarbowego z terminem płatności do 05.01.2004r i 20.01.2004r..
Pracownikiem socjalnym zgodnie z przepisami ustawy o pomocy społecznej może być osoba, która posiada dyplom pracownika socjalnego, dyplom ukończenia studiów wyższych w wyższej szkole zawodowej o specjalności „praca socjalna" lub ukończyła studia wyższe na kierunkach: pedagogika, politologia i nauki społeczne, psychologia, socjologia.
Zgodnie z cytowanym powyżej przepisem ustawy o pomocy społecznej wszyscy pracownicy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej posiadają wymagane wykształcenie.
Do zadań pracownika socjalnego należy:
1) wspomaganie osób i rodzin wymagających pomocy w osiągnięciu możliwie pełnej aktywności społecznej,
2) współdziałanie z grupami i społecznościami lokalnymi, mające na celu rozwijanie w nich zdolności do samodzielnego rozwiązywania własnych problemów,
3) organizowanie różnorodnych form pomocy, a także udział w rozwijaniu infrastruktury odpowiadającej zmieniającym się potrzebom społecznym,
4) zapobieganie procesowi marginalizacji osób i grup, a także przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w środowisku lokalnym.
Pracownik socjalny:
1) kieruje się zasadą dobra osób i rodzin, którym służy, poszanowania ich godności i prawa tych osób do samostanowienia,
2) ma obowiązek przeciwdziałania praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę, rodzinę lub grupę,
3) ma obowiązek udzielać osobom, którym służy, pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy,
4) jest zobowiązany zachować w tajemnicy informacje uzyskane w toku czynności zawodowych, także po ustaniu zatrudnienia, chyba że działa to przeciwko dobru osoby lub rodziny,
5) jest zobowiązany do podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych.
ZADANIA WŁASNE GMINY - UDZIELONE ŚWIADCZENIA:
1. Zasiłki celowe - 270 rodzin (293osób) – 828 świadczeń ( pomoc ta udzielana jest na potrzeby bieżące rodzin i osób korzystających ze świadczeń: zakup żywności, zakup odzieży, obuwia, zakup opału, pokrycie kosztów leczenia, częściowe pokrycie kosztów remontów bieżących mieszkań, częściowe pokrycie opłat ponoszonych przez rodziny - nauki dzieci w szkołach),
2. Pomoc w naturze - 43 rodzin - 57 świadczeń, w tym: zakupiono opał 2 rodzinom, opłacono należność za energię elektryczną – 7 świadczeń, częściowo pokryto koszty rehabilitacji 2 dzieciom, opłacono koszty zakupu żywności, opłacono koszty pobytu w szpitalu, koszty badań lekarskich, zakupiono podręczniki 32 uczniom, opłacono ubezpieczenie 4 uczniom, częściowo pokryto koszty pobytu na tzw. „Zielonych szkołach” 2 uczniom
3. Dożywianie dzieci w szkołach - 174 rodziny ( 302 dzieci) 38.747 świadczeń.
4.Usługi opiekuńcze – 20 osób – 8.8247 świadczeń.
Usługi opiekuńcze świadczone są przez opiekunki domowe zatrudnione w GOPS Męcinka dla osób, które z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymagają pomocy innych osób, a są jej pozbawione. Usługi takie obejmują pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, podstawową opiekę higieniczną, rehabilitację zaleconą przez lekarza oraz w miarę możliwości również zapewnienie kontaktów z otoczeniem.
Usługi opiekuńcze są wykonywane odpłatnie zgodnie z Uchwałą Nr XXIX/246/97 Rady Gminy Męcinka z dnia 25 marca 1997 r. w sprawie zasad przyznawania usług opiekuńczych i zasad odpłatności za usługi opiekuńcze.
Zasiłek celowy (jednorazowy) przyznawany jest na podstawie art. 32 ustawy o pomocy społecznej w celu zaspokojenia niezbędnej potrzeby bytowej. Zasiłek celowy może być przyznany w szczególności na pokrycie części lub całości kosztów leczenia, remontu mieszkania, opału i odzieży itp..
Zasiłek celowy może być przyznany również osobie i rodzinie, które poniosły straty w wyniku zdarzenia losowego i może być przyznany niezależnie od dochodu rodziny i może nie podlegać zwrotowi.
Uchwałą Nr XLVIII/290/2002 Rady Gminy Męcinka z dnia 21 marca 2002 roku z dniem 1 lipca 2002 roku realizacja zadań wynikająca z Ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o dodatkach mieszkaniowych została przekazana do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. W roku 2003 wypłacono 408 świadczeń w postaci dodatków mieszkaniowych na łączną kwotę 59.914 zł.
2. Zasiłki stałe wyrównawcze – 21 rodzin – 216 świadczeń,
3. Zasiłek okresowy gwarantowany – 3 rodziny – 24 świadczenia,
Bardzo specyficznym zadaniem dla pomocy społecznej jest na przykład problem uzależnień. Rzutuje on na rodzinę, jej kondycję, sposób funkcjonowania. Dlatego też pracownicy GOPS nawiązali bardzo ścisły kontakt z Gminna Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, z pracownikiem Punktu Konsultacyjnego, II Rewirem Dzielnicowych Komendy Powiatowej Policji w Jaworze, Dyrektorami Placówek Oświatowych, Pracownikami służby zdrowia. W roku bieżącym przy współpracy w/w placówek zorganizowano wypoczynek letni dla 30 dzieci z rodzin patologicznych z terenu Gminy Męcinka.
Ze środków finansowych Kuratorium we Wrocławiu wyjechało 6 dzieci z naszego terenu na kolonie letnie w Lubiatowie.
Z Fundacji Pani Jolanty Kwaśniewskiej „Porozumienie bez barier” – Thomas Gottie 10 dzieci z terenu Gminy otrzymało paczki świąteczne.
148 rodzin otrzymało pomoc żywnościową w postaci konserw mięsnych (konserwa tyrolska, pasztet, wieprzowina w sosie własnym, lancheon meat – razem asortyment - 527,2 kg) otrzymanych z zapasów Agencji Rynku Rolnego.
W roku 2003 -5 rodzin otrzymało pomoc rzeczową z Agencji Nieruchomości Rolnych we Wrocławiu w łącznej kwocie 1300,00 zł.
W grudniu 2003 GOPS wypłacił pierwszą część świadczenia dla 31 rolników z terenu gminy, którzy ponieśli straty na wskutek klęski suszy w roku 2003.
Ogólnie z pomocy finansowej w roku 2003 korzystało 462 rodziny ( decyzją przyznano świadczenia 624 osobom) – liczba osób w rodzinach korzystających z pomocy GOPS Męcinka wynosi 1.754 osoby co stanowi 36,17% w odniesieniu do 4.849 osób ogólnej liczby mieszkańców Gminy Męcinka.
POWODY PRZYZNANIA POMOCY
Lp. | Powód trudnej sytuacji życiowej | Liczba rodzin | Liczba osób w rodzinach |
1. | Ubóstwo | 314 | 1105 |
2. | Bezdomność | 1 | 1 |
3. | Potrzeba ochrony macierzyństwa | 22 | 97 |
4. | Bezrobocie | 276 | 973 |
5. | Niepełnosprawność | 84 | 266 |
6. | Długotrwała choroba | 106 | 371 |
7. | Bezradność w sprawach opiekuńczo wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego | 26 | 119 |
8. | Alkoholizm | 46 | 120 |
9. | Trudności w przystosowaniu do życia po opuszczeniu zakładu karnego | 1 | 1 |
Z ogólnej liczby 462 rodzin korzystających z pomocy społecznej są to: 68 rodzin (15%) jednoosobowe; 65 (14%) rodzin dwuosobowe; 72 (16%) rodziny trzyosobowe; 131 (28%) rodziny czteroosobowe; 74 (16%) rodziny pięcioosobowe; 52(11%) rodziny powyżej sześciu osób.
Wypłaty dla klientów wypłacane są drogą pocztową i bankową w związku z tym GOPS ponosi koszty porta i prowizji.
Prawo do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej przysługuje osobom i rodzinom, których dochód netto nie przekracza od 1 czerwca 2003 r.
4) na każdą osobę w rodzinie poniżej 15 lat - 210,- zł
Wartość dochodu odpowiadająca dochodowi miesięcznemu z 1 ha przeliczeniowego wynosi 210,- zł.
Kwoty te podlegają waloryzacji zgodnie z art. 35a Ustawy o pomocy społecznej na podstawie Obwieszczenia MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ. Obok świadczeń finansowych wypłacanych przez ośrodek pomocy społecznej, do otrzymania których konieczne jest spełnienie określonych kryteriów, pracownicy udzielają wiele pozapieniężnych form pomocy, takich jak: praca socjalna, różnego typu poradnictwo prawne, pedagogiczne, psychologiczne, doradztwo.
Pomoc społeczna, w tym praca socjalna nabiera też coraz większego znaczenia w całym systemie polityki społecznej. Z jednej strony należy pamiętać, że pomoc społeczna jest instytucją, która wspiera osoby i rodziny wtedy gdy zostały wykorzystane wszystkie inne możliwości. A z drugiej strony nie ma właściwie sytuacji, w której przed osobą wymagającą wsparcia pomoc społeczna może zamknąć drzwi. Mówiąc o pomocy społecznej, należy pamiętać, że jej skuteczność nie zależy tylko od pracownika socjalnego. Jej partnerem jest i musi być rodzina, której pomaga. To rodzina musi nie tylko chcieć przyjąć pomoc, ale przede wszystkim spróbować pomóc sobie samej, Jest to jedno z bardzo ważnych założeń pracy socjalnej. W pomocy społecznej i w działaniach podejmowanych przez pracowników socjalnych jak w soczewce skupiają się wszystkie problemy mikro i makrostrukturalne.
Likwidacja zakładów pracy i ograniczone zatrudnienie w pozostałych zakładach pracy, zmniejszone realne dochody uzyskiwane z rolnictwa, wzrost zachorowalności, trudności ze znalezieniem zatrudnienia po ukończeniu szkół i dla osób bez kwalifikacji (szczególnie kobiet) spowodowało generalne zubożenie społeczeństwa, co powoduje, że z roku na rok wzrasta ilość klientów GOPS.
Dział 854 „Edukacyjna opieka wychowawcza” plan wynosi 30.918 zł. Ogółem wydatki wyniosły 30.918 zł. Organizacja ferii zimowych dla dzieci z terenu Gminy.
Dział 900 „Gospodarka komunalna i ochrona środowiska” plan wynosi 177.800 zł. Ogółem wydatki wyniosły 155.661 zł.
Wyszczególnienie wydatków:
1. zapłata za energię elektryczną – oświetlenie uliczne – 102.352 zł;
2. eksploatacja oświetlenia ulicznego – 52.359 zł;
3. prace porządkowe na wysypisku w Muchowie – 950 zł.
Dział 921 „Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego” plan wynosi 152.477 zł. Ogółem wydatki wyniosły 119.715 zł. Wyszczególnienie wydatków:
Wykaz imprez gminnych zrealizowanych w 2003 roku:
Sprowadzanie z działalności bibliotek na terenie gminy Męcinka za rok 2003.
I. Podstawowe dane liczbowe.
1.Gminna Biblioteka Publiczna w Męcince.
2.Filia GBP w Piotrowicach:1/4 etatu.
3.Filia GBP w Pomocnem:1/4 etatu.
4.Filia GBP w Przybyłowicach:1/4 etatu.
Trzy punkty biblioteczne w domach prywatnych: Chroślice, Słup, Chełmiec.
Filie GBP czynne są dwa razy w tygodniu po 5 godzin, co wpływa niekorzystnie na liczbę czytelników oraz ilość wypożyczeń.. Liczba godzin otwarcia bibliotek w tygodniu jest za mała do potrzeb środowiska.
II. Dane dotyczące liczby czytelników wypożyczeń:
GBP Filie GBP razem
Męcinka Piotrowice Pomocne Przybyłowice
-liczba czytelników: 394 289 118 145 946
-liczba czytel.do lat 15: 204 123 56 46 429
-ilość wypożyczonych
książek: 10827 8000 1954 1520 22301
-ilość wypożyczonych
czasopism: 494 288 147 90 1019
-ilość udostępnionych
książek na miejscu: 274 357 282 92 1005
-ilość udostępnionych
czasopism na miejscu: 774 99 78 270 1221
II. Zakup książek i prenumerata czasopism.
Gminna Biblioteka Publiczna w Męcince na rok 2003 otrzymała 5.000 zł na zakup książek.
Łącznie dla wszystkich bibliotek zakupiono 249 książek, na kwotę: 4.828 złotych.
Z powodu ograniczonych środków finansowych oraz wysoką ceną książki w szczególności literatury popularnonaukowej do księgozbioru podręcznego.
Kierownik GBP w Męcince może zakupić po jednym egzemplarzu dla biblioteki gminnej.
Dla Filii przede wszystkim zakupiono literaturę beletrystyczną, literaturę dla dzieci i młodzieży oraz lektury szkolne.
Dużym zainteresowaniem wśród czytelników cieszą się czasopisma, które są udostępniane w czytelni, bądź wypożyczane do domu.
Czasopisma zamawiane są kwartalnie w „Ruchu:” S.A. Z/S w Lubinie.
Na czasopisma wydano:3.450 zł. Ogólnie zaprenumerowano 35 tytułów czasopism dla wszystkich bibliotek..
III. Działalność informacyjno-bibliograficzna.
W ciągu całego roku biblioteki w ramach swojej pracy prowadziły między innymi działalność informacyjno - bibliograficzną, mającą na celu wskazanie czytelnikowi odpowiedniej bibliografii oraz wyjaśnienie sposobu korzystania.
Dane liczbowe:
GBP Męcinka Piotrowie Pomocne Przybyłowice razem:
-odwiedziny w czytelni: 629 289 324 233 1475
-udostępnionych wolu.: 274 357 282 34 947
-udostępnionych czas.: 774 99 78 139 1090
-udzielonych informacji: 199 248 97 32 576
Lekcje biblioteczne prowadzone dla Szkół Podstawowych i Gimnazjum, mają na celu przygotowanie dzieci i młodzieży do samodzielnego korzystania z zasobów bibliotecznych oraz nabycia umiejętności posługiwania się książką, katalogiem, czasopismem jako źródłem informacji.
GBP Męcinka Piotrowie razem:
Lekcji bibliotecznych odbyło się: 9 3 12
Uczestniczyło uczniów: 180 52 232
Biblioteki w ciągu roku prowadzą Dziennik Biblioteki Publicznej w celu bieżącej sprawozdawczości z zakresu swojej działalności oraz dokumentację odwiedzin w czytelni i udzielonych informacji.
IV. Praca i zajęcia z dziećmi młodzieżą.
Biblioteki poza podstawową działalnością gromadzenia, opracowywania, przechowywania i udostępniania zbiorów, również upowszechnia literaturę, kształtuje czytelnictwo, kształci przyszłe pokolenie intelektualistów. Biblioteki na naszym terenie to jedyne placówki kulturalne, które umożliwiają dzieciom i młodzieży spędzić mile i kulturalnie wolny czas, a jednocześnie rozwijać swoje zainteresowanie. W bibliotekach są gry stolikowe, które cieszą się dużą popularnością wśród dzieci i młodzieży.
Biblioteki współpracują ze szkołami, Radami Sołeckimi, Kołem Gospodyń Wiejskich w swoich miejscowościach wspólnie organizowane były imprezy kulturalne.
W Gminnej Bibliotece Publicznej odbyło się jedno spotkanie z pisarką Ewą Nowacką na którym uczestniczyły dzieci i młodzież, a spotkanie bardzo się podobało .
W GBP w Męcince odbyły się:
- zajęcia z dziećmi i młodzieżą : 12,a uczestniczło168 osób,
-konkursy: 4,a uczestniczyło: 68 osób,
-wieczornice, imprezy okolicznościowe: 5,a ucestniczło:165 osób.
- bajki i filmy na video: 12,a uczestniczyło: 145 osób,
-gry i zabawy towarzyskie:10,a uczestniczyło 150 osób.
-wystaw tematycznych było:14.
W Filii GBP w Piotrowicach odbyły się:
-zajęcia plastyczne: 15,uczestniczyło:134 osoby,
-zajęcia w kółku recytatorskim:11,uczestniczyło 121 osób,
-konkursy:6,uczestniczyło:88 osób,
-imprezy kulturalne przy współpracy Rady Sołeckiej i Szkoły:3,uczestniczyło 190 osób,
-gry i zabawy: 4,uczestniczyło 64 osoby.
W Filii GBP w Pomocnem odbyły się:
-zajęcia z dziećmi:6,uczestniczyło 64 osoby,
-gry i zabawy:64
-wystawy tematyczne:21,
W Filii GBP w Przybyłowicach odbyły się:
-zajęcia plastyczne:4,uczestniczyło: 24 osoby,
-wieczory opowiadań: 2,uczestniczyło 17 osób,
-zajęcia w kółku teatralnym:7,uczestniczyło:117 osób,
-imprezy artystyczne dla dzieci:1,uczestniczyło21 osób,
-imprezy artystyczne dla dorosłych:1,uczestniczyło 18 osób.
Dział 926 „Kultura fizyczna i sport” plan wynosi 33.100 zł, wykonanie wydatków w wysokości 32.439 zł. Wyszczególnienie wydatków:
- dotacje dla LZS : 30.651 zł;
- zakup nagród na imprezy sportowe – 1.788 zł.
W roku 2003 r. zostały zorganizowane następujące imprezy o charakterze sportowym:
- Gminny Turniej Tenisa Stołowego – koszt 300 zł;
- Gminne Zawody Strzeleckie – koszt 300 zł;
- Gminne Zawody Wędkarskie – koszt 288 zł;
- Gminny Turniej Piłki Siatkowej – koszt 300 zł;
- Gminny Turniej Piłki Nożnej - koszt 300 zł;
- Gminne Zawody Pożarnicze - koszt 300 zł.
III. Wydatki inwestycyjne.
W ramach wydatków budżetowych finansowane są jednocześnie zadania inwestycyjne i zakupy inwestycyjne. Zgodnie z planem budżetu na rok 2003 Gmina realizowała następujące zadania inwestycyjne oraz zakupy inwestycyjne. Były to:
L.p. | Wyszczególnienie | Plan po zmianach | Wykonanie | % |
1. | Budowa budynku dydaktycznego gimnazjum w Męcince | 423.000,00 | 421.836,00 | 99,7 |
2. | Budowa tranzytu Piotrowice - Męcinka | 3.100,00 | 3.100,00 | 100,0 |
3. | Budowa wodociągu w Sichowie | 5.526,00 | 0 | 0 |
4. | Budowa wodociągu Muchów - Pomocne - Kondratów | 5.900,00 | 5.861,00 | 99,3 |
5. | Budowa drogi w Myślinowie | 78.800,00 | 78.781,00 | 99,9 |
6. | Adaptacja budynku na potrzeby mieszkań socjalnych w Męcince | 130.000,00 | 125.307,00 | 96,4 |
7. | Budowa cmentarza w Męcince | 16.000,00 | 14.287,00 | 89,3 |
8. | Budowa drogi w Męcince | 7.700,00 | 7.188,00 | 93,3 |
9. | Budowa kanalizacji Piotrowice - Chełmiec | 9.100,00 | 9.095,00 | 99,9 |
10. | Rozbudowa cmentarza w Małuszowie | 3.000,00 | 3.000,00 | 100,0 |
11. | Remont budynku Urzędu Gminy | 40.000,00 | 22.805,00 | 57,0 |
12. | Plan urządzenia rolnego | 8.800,00 | 8.800,00 | 100,0 |
13. | Zakup pługu do odśnieżania dróg i rozrzutnika piasku | 20.000,00 | 0 | 0 |
14. | Odbudowa mostu w Pomocnem | 34.500,00 | 34.500,00 | 100,0 |
15. | Odbudowa drogi Stanisławów - Pomocne | 101.975,00 | 101.975,00 | 100,0 |
| OGÓŁEM | 887.401,00 | 836.535,00 | 94,3 |
Z przyjętych przez Radę Gminy w Męcince i przyznanych na ten cel środków 15 programów inwestycyjnych i zakupów inwestycyjnych zostało w roku zrealizowanych trzynaście zadań.
Nie dokonano zakupu pługu do odśnieżania, gdyż zmodernizowano ciągnik znajdujący się na stanie urzędu, natomiast projekt inwestycji Budowa wodociągu w Sichowie został przeniesiony do realizacji w 2004 roku.
1. Budowa budynku dydaktycznego gimnazjum w Męcince – realizacja w wysokości 421.836 zł dla wykonawcy II etapu realizacji zadania. Aktualnie trwają prace nad zagospodarowaniem terenu wokół gimnazjum;
2. Budowa tranzytu Piotrowice – Męcinka – realizacja w kwocie 3.100 zł dla projektanta przedłużenia tranzytu do Chroślic;
3. Budowa wodociągu w Sichowie – brak realizacji;
4. Budowa wodociągu Muchów – Kondratów – Pomocne – realizacja wydatku w kwocie 5.861 zł przeznaczoną na aktualizację projektu, inwestycja zgłoszona do współ finansowania przez SAPARD i WFOŚiGW we Wrocławiu;
5. Budowa drogi w Myślinowie – inwestycja zakończona, zrealizowana przy współudziale Terenowego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych;
6. Adaptacja budynku na potrzeby mieszkań socjalnych w Męcince – wydatek w kwocie 125.307 zł, budynek został ocieplony, położono media, wykończono całkowicie mieszkanie dla Państwa Rutków;
7. Budowa cmentarza w Męcince – wydatek w wysokości 14.287 zł – zrealizowano wszystkie zalecenia dotyczące wykonania opaski wokół terenu.
8. Budowa drogi w Męcince – wydatek w wysokości 7.188 zł – wykonano projekt, droga została podzielona na dwa odcinki. Jeden odcinek został zgłoszony do współ finansowania przez SAPARD, drugi natomiast przez Terenowy Fundusz ochrony Gruntów Rolnych;
9. Budowa kanalizacji Piotrowice – Chełmiec I etap – wydatek w wysokości 24.095 zł, przy refundacji z GFOŚi GW w kwocie 15.000 zł z przeznaczeniem środków na aktualizację projektu inwestycja zgłoszona do współ finansowania przez SAPARD i WFOŚiGW we Wrocławiu;
10. Rozbudowa cmentarza w Małuszowie – wykonano projekt domu przedpogrzebowego w kwocie 3.000 zł;
11. Remont budynku Urzędu Gminy – realizacja wydatku w kwocie 22.805 zł, budynek został ocieplony, wykonano remont 8 pomieszczeń biurowych;
12. Plan urządzeniowo – rolny – inwestycja w trakcie realizacji, wydatkowano pierwszą ratę w kwocie 8.800 zł;
13. Zakup pługu do odśnieżania dróg i rozrzutnika piasku – brak realizacji;
14. Odbudowa mostu w Pomocnem – wydatek w kwocie 34.500 zł, przy uzyskaniu dotacji z Biura Usuwania Skutków Powodzi – 25.000 zł. zadanie zakończone.
15. Odbudowa drogi Stanisławów – Pomocne – wydatek w kwocie 101.975 zł, przy uzyskaniu dotacji z Biura Usuwania Skutków Powodzi – 70.000 zł. Zadanie nie zakończone, aktualnie trwają starania o pozyskanie środków na ostatni odcinek.
Ogółem wg planu wydatków przyjętych do realizacji w 2003 r. wysokość zrealizowanych wydatków inwestycyjnych wynosi 13,2%.
IV. Fundusze Celowe.
Gminny Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej .
Przychody Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska wyniosły w 2003 r. 23.367 zł i były przekazywane przez Urząd Marszałkowski z tytułu opłat ekologicznych. Stan środków pieniężnych funduszu na początek roku wyniósł 12.679 zł.
Ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska wydatkowano ogółem kwotę 18.683 zł i opłacane były faktury : za zorganizowanie happenningu ekologicznego w kwocie 683 zł, przekazano dotację na wapnowanie w kwocie 3.000 zł oraz zapłacono 15.000 zł za fakturę dot. aktualizacji projektu inwestycji „Budowa kanalizacji Piotrowice – Chełmiec I etap.
Stan środków na koniec 2003 roku wyniósł 17.363 zł.
Analizując przebieg realizacji budżetu Gminy Męcinka za 2003 rok należy stwierdzić, że:
Dochody budżetu Gminy osiągnęły poziom 7.021.652 zł, co stanowi 103,2% planu rocznego.
Wydatki budżetu wyniosły 6.325.709 co stanowi 96,9% planu rocznego.
Zostały zrealizowane wydatki inwestycyjne i zakupy inwestycyjne na kwotę 836.535 zł – 13,2% .
Osiągnięta została nadwyżka budżetu za rok 2003 r. w wysokości 423.145 zł.
Spłacono cztery raty pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu w wysokości 100.000 zł, dwie raty pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w wysokości 100.000 zł oraz cztery raty kredytu komercyjnego w kwocie 122.798 zł.
Na dzień 31 grudnia 2003 r. Gmina posiada 939.287 zł długoterminowych zobowiązań. Natomiast na bieżąco reguluje swoje zobowiązania z tytułu zapłaty za faktury, ZUS i podatki.
Skarbnik Gminy Wójt Gminy
mgr Mariola Piechocka mgr Zbigniew Przychodzeń
Męcinka 15 marca 2004 r.