Załącznik
do uchwały Nr V/23/03
Rady
Gminy Męcinka
z
dnia 30 stycznia 2003r.
GMINNY
PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA ROK 2003
I.
Postanowienie
ogólne.
§ 1.
1. 1. Realizacja zadań Gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów
alkoholowych koncentruje się na:
1/ podejmowaniu działań określonych w art.41 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o
wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, w tym zmierzających
do ograniczenia dostępności do spożycia napojów alkoholowych,
2/ określenie zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych w Męcince
§ 2.
Ilekroć w niniejszym załączniku jest mowa o:
1/ programie – oznacza to Gminny program profilaktyki i
rozwiązywania problemów
alkoholowych,
2/ ustawie - oznacza to ustawę z dnia 26 października 1982 r o wychowaniu w trzeźwości i
przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
3/ członkach komisji - oznacza osoby powołane do składu Gminnej Komisji Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych w Męcince,
4/ komisji – oznacza to Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w
Męcince
5/ Urzędzie Gminy – oznacza to Urząd Gminy w Męcince,
6/ Wójcie Gminy – oznacz to Wójta Gminy Męcinka
II.
Cel
programu.
§
3.
Podstawowym celem programu jest zapobieganie powstawaniu
nowych problemów alkoholowych, zmniejszenie rozmiarów tych, które aktualnie
występują oraz zwiększenie czynników niezbędnych do uporania się z istniejącymi
problemami poprzez:
1/ inicjowanie działań skierowanych do wszystkich środowisk w gminie służących
profilaktyce i rozwiązywania problemów alkoholowych,
2/ ograniczanie dostępności alkoholu poprzez obostrzenia określone w Uchwale Rady Gminy
w sprawie zasad usytuowania na terenie gminy Męcinka miejsc sprzedaży napojów
alkoholowych i podawania tych napojów,
3/ inicjowanie działań edukacyjnych służących zmianie struktury spożycia napojów
alkoholowych na rzecz napojów o niskiej zawartości procentowej alkoholu,
4/ wskazywanie możliwości prawnych służących przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
poprzez nawiązanie współpracy z już działającymi ośrodkami na terenie powiatu
jaworskiego,
5/ wdrażanie do realizacji profilaktycznych programów informujących i psychoedukacyjnych
wpływających na podstawy i umiejętności ważne dla zdrowia i trzeźwości, a w
szczególności wobec dzieci i młodzieży z grup podwyższonego ryzyka,
6/ informowanie o ośrodkach prowadzących terapię dla osób uzależnionych od alkoholu oraz
dla członków ich rodzin, ośrodkach pomocy dla ofiar przemocy w rodzinach, schroniskach
z programami pomocy psychologicznej, punktach konsyltacyjmch dla ofiar przemocy
domowej,
7/ stwarzanie warunków dla działalności środowisk wzajemnej pomocy osób z problemami
alkoholowymi oraz realizacji programów profilaktycznych, psychoedukacyjnych i innych,
8/ podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osóby
uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa
odwykowego.
III.
Obszar
i formy działań.
§ 4.
1. Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacji dla osób uzależnionych od alkoholu, a w szczególności:
1/ prowadzenie i finansowanie działalności punktu konsultacyjnego i świetlic
środowiskowych
2/ rozszerzenie działalności punktu konsultacyjnego o informacyjno – edukacyjną
skierowaną do środowisk szkolnych,
3/ finansowanie szkoleń dla osób pracujących w punkcie konsultacyjnym i świetlicach
środowiskowych oraz gkrpa
4/ zakup materiałów informacyjno-edukacyjnych dla klientów punktu konsultacyjnego,
oraz edukacja publiczna
5/ dofinansowanie szkoleń dla lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej i pielęgniarek z
zakresu metod wczesnej diagnozy i krótkiej interwencji
6/ pokrycie kosztów szkoleń związanych z wdrażaniem metod wczesnej diagnozy i
krótkiej interwencji przez przeszkolonych lekarzy i pielęgniarki
7/ współudział w finansowaniu działań terapeutycznych prowadzonych w placówkach
odwykowych , do których są kierowani lub zgłaszają się sami mieszkańcy naszej gminy
8/ pokrycie kosztów przeprowadzenia diagnozy na terenie gminy
2.
Udzielanie
rodzinom , w których występują problemy alkoholowe pomocy psychologicznej i
prawnej, w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie poprzez:
1/ udzielanie przez punkt konsultacyjny bezpłatnej pomocy prawnej i psychologicznej
osobom uzależnionym i ich rodzinom
2/ organizowanie dla dzieci z rodzin alkoholowych spotkań okolicznościowych i
wyjazdów połączonych z realizacją programów terapeutycznych – przy współpracy z
organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, które złożą ofertę
3/ podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osób
uzależnionych od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa
odwykowego,
4/ dofinansowanie w ramach posiadanych środków finansowych specjalistycznych miejsc
pomocy dla członków rodzin z problemami alkoholowymi oraz przemocy ,
działających na terenie powiatu jaworskiego
a w szczególności :
a/ ośrodków pomocy dla ofiar przemocy domowej udzielających pełnej pomocy tj.
grupy wsparcia, grupy terapeutyczne
b/ punktu konsultacyjnego dla ofiar uzależnionych i ofiar przemocy domowej,
c/ schronisk wraz z programem pomocy psychologicznej i środowiskowej dla ofiar
przemocy domowej.
3.
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej, w
szczególności dla dzieci i młodzieży, poprzez:
1/ organizowanie obozów /koloni/ z programem terapeutycznym dla dzieci i młodzieży z
grup ryzyka – przy współpracy z organizacjami poza rządowymi i innymi podmiotami,
które złożą ofertę wypoczynku, kolonie i obozy winny być prowadzone przez kadrę
legitymującą się zaświadczeniem o kompetencjach zawodowych z zakresie profilaktyki
i rozwiązywania problemów alkoholowych,
2/ remont i adaptacja pomieszczeń na świetlicę socjoterapeutyczną ,
3/ pokrycie kosztów wyposażenia świetlicy socjoterapeutycznej,
opłacenie kosztów prowadzenia zajęć z dziećmi i młodzieżą w ramach działalności
świetlic środowiskowych,
5/ prowadzenie w szkołach programów profilaktycznych realizowanych przez
wykwalifikowane osoby,
6/ wspieranie działalności profilaktycznych polegających na organizowaniu lokalnych
imprez profilaktycznych o charakterze rozrywkowym , sportowym itp. dla młodzieży ,
nie tylko odbywających się bez udziału alkoholu, ale w szczególny sposób
eksponujących ten fakt - specjalny program i zaproszeni gości np. artyści muzycy,
sportowcy, otwarcie wspierających bezalkoholowe przedsięwzięcia swoim autorytetem,
7/ prowadzenie w szkołach programów profilaktycznych oraz rozwijania umiejętności
prowadzenia zajęć profilaktycznych, organizowanych dla pedagogów, nauczycieli,
psychologów oraz członków komisji, którzy deklarują gotowość podjęcia pracy
profilaktycznej z dziećmi lub młodzieżą i aktualnie są zatrudnieni w placówkach
opiekuńczo wychowawczych.
4.
Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej
rozwiązywaniu problemów alkoholowych, poprzez:
1/ udzielanie organizacjom pozarządowym dotacji na realizację wybranych zadań
zawartych w programie zgodnie z Uchwałą Rady Gminy w sprawie zasad udzielania
dotacji z budżetu gminy podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych.
2/ informowanie i współpraca z mediami w zakresie działań profilaktycznych,
naprawczych i interwencyjnych podejmowanych przez gminę w sferze rozwiązywania
problemów alkoholowych ich przebiegu oraz efektach ,
3/ współ udział w ogólnopolskich i regionalnych kampaniach edukacyjnych
organizowanych przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
Wojewodę oraz samorząd wojewódzki.
5.
Podejmowanie
interwencji w związku z naruszaniem przepisów
określonych w art.131
i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w
charakterze oskarżyciela publicznego w szczególności na :
1/ bezwzględnie przestrzeganie zasad obrotu napojami alkoholowymi, w tym
zasady
wydawania zezwoleń
na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do
spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży .
2/ cofanie zezwoleń na sprzedaż napojów
alkoholowych do spożycia na miejscu lub poza
miejscem sprzedaży, wydanych przez Wójta Gminy,
3/ zawiadamianie organów ścigania o stwierdzonych
na terenie gminy przypadkach
reklamy i promocji napojów alkoholowych,
4/ występowanie odpowiednio do właściwego
ministra lub Marszałka Województwa
dolnośląskiego z wnioskiem o cofnięcie zezwolenia na hurtowy obrót
napojami
alkoholowymi w przypadku gdy zleceniodawca reklamy
lub promocji napojów
alkoholowych jest przedsiębiorca posiadający
zezwolenie na hurtowy obrót napojami
alkoholowymi ,
6.
Zasady wynagradzania członków komisji.