Biuletyn Informacji Publicznej Gminy Męcinka 

Protokół Nr 9
Protokół Nr IX

Protokół Nr IX/03

z dziewiątej sesji Rady Gminy Męcinka

odbytej w dniu 12 czerwca  2003 r.

 

Godzina rozpoczęcia sesji – 10 10

Godzina zakończenia sesji - 16 20

 

Na stan 15-tu radnych w sesji uczestniczyło  14-tu radnych. Nieobecny radny Wojciech Lichoń – usprawiedliwiony.

 

Na sesję Rady Gminy Przewodniczący zaprosił  i bardzo serdecznie przywitał :

 

1.      Radnych Rady Gminy Męcinka,

2.      Wójta Gminy,

3.      Sołtysów wsi,

4.      Dyrektorów szkół,

5.      Mieszkańców gminy.


Otwarcie sesji.

Otwarcia sesji Rady Gminy Męcinka dokonał Przewodniczący Rady Gminy  Stanisław  Prędkiewicz wypowiadając formułę „ Otwieram dziewiątą sesję Rady Gminy Męcinka”. Na wstępie stwierdził, że na stan 15 – tu radnych  obecnych jest 14 radnych, co stanowi quorum przy którym Rada Gminy może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

 

Następnie przedstawił porządek  obrad, który przewidywał :

  1. Przyjęcie protokołu z VIII sesji.
  2. Informacja Wójta Gminy  o zrealizowanych interpelacjach i wnioskach radnych  zgłoszonych od początku kadencji.
  3. Informacja Wójta Gminy o pracy w okresie od ostatniej sesji.
  4. Uchwalenie Statutu Gminy Męcinka.
  5. Podjęcie uchwał w sprawie :

1/ zmian w budżecie Gminy Męcinka na 2003 r.,

2/ zaciągnięcia kredytu długoterminowego,

3/ opłaty prolongacyjnej,

4/ odstąpienia  od sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego

    terenu górniczego „Krzeniów”,

5/ upoważnienia kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w

    Męcince do wydawania w imieniu Wójta Gminy decyzji

    administracyjnych.

  1. Informacja Wójta Gminy nt. możliwości pozyskania środków  pomocowych  z Unii Europejskiej.
  2. Interpelacje, wnioski i zapytania.
  3. Sprawy różne.
  4. Odpowiedzi na interpelacje, wnioski i zapytania.
  5. Zamknięcie sesji.

 

Zgłoszono następujące wnioski w sprawie zmiany porządku obrad sesji :

 

Radny Edward Bobowski zgłosił wniosek aby  przed uchwaleniem Statutu Gminy Męcinka  umieścić  punkt „zgłaszanie interpelacji , wniosków i zapytań”

W sprawie zgłoszonego wniosku głos zabrał Wójt Gminy i  poinformował, że  punkt dot. zgłaszania interpelacji, wniosków i zapytań celowo  zapisano  w dalszej części porządku obrad , aby uczestniczący w sesji  nie opuszczali obrad.

Radny Jerzy Prus stwierdził, że dyscyplinowanie Rady przez Wójta  nie  jest wskazane a zgłaszanie interpelacji i wniosków  należy do obowiązku radnych.

Wójt Gminy poinformował obecnych,  że  na ostatniej sesji poruszano  istotne sprawy a sołtysów na sali obrad  nie było. Sołtysi pobierają diety za udział w sesji  i dlatego chciałby aby w sesji uczestniczyli do końca.

Więcej wniosków w sprawie zmiany porządku obrad nie było.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek  radnego Edwarda Bobowskiego o zmianę w porządku obrad sesji i przeniesienie z punktu 7 – go  jako punkt 4 „Zgłaszanie interpelacji, wniosków i zapytań”.

Za ww. zmianą  głosowało 4 radnych, 7 radnych było przeciw, 3 radnych wstrzymało się od głosowania.

 

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że nie została wprowadzona zmiana z wniosku radnego Edwarda  Bobowskiego do porządku obrad sesji.

 

Punkt 1 – Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

 

W sprawie protokołu  z poprzedniej sesji Radni nie wnieśli  żadnych uwag ani wniosków. Za przyjęciem protokołu z poprzedniej sesji głosowało 14 – tu radnych. Przewodniczący  Rady Gminy stwierdził, że zatwierdzony został protokół z ósmej sesji  Rady Gminy, która odbyła się w dniu 24 kwietnia 2003 r.

 

Punkt 2. Informacja Wójta Gminy  o zrealizowanych interpelacjach i wnioskach radnych  zgłoszonych od początku kadencji.

 

Informację nt. zrealizowanych i będących w trakcie realizacji interpelacji i wniosków złożył w imieniu Wójta Gminy Janusz Brzozowski – Inspektor ds. Budownictwa.

W sprawie przedstawionej informacji głos zabrali :

Radny Jan Krupiński zgłosił wniosek aby sprawę oświetlenia, powtarzającą się w  wielu interpelacjach radnych rozwiązać generalnie.

Radna Jolanta Dubińska  poinformowała, że w niektórych miejscowościach oświetlenie uliczne w ogóle nie działa.

Wójt Gminy poinformował zgłaszających uwagi, że w trakcie przygotowania jest umowa dot. modernizacji oświetlenia.

Poinformował także , że sytuacja dot. realizacji niektórych prac poprawi się gdyż dodatkowo od 12 – go maja zatrudniono 2-ch pracowników interwencyjnych, którzy pracują tylko w terenie. Przeanalizowany zostanie budżet przeznaczony  na realizację  remontów i innych prac związanych z gospodarką komunalną, zgłaszanych przez radnych I sołtysów, potwierdzonych podczas lustracji dróg I innych obiektów komunalnych . Nadal będą usuwane niedociągnięcia.

Następnie Inspektor UG Janusz Brzozowski przedstawił  harmonogram remontu dróg powiatowych przekazany  przez Powiatowy Zarząd Dróg w Jaworze.

W sprawie przedstawionego harmonogramu głos zabrali :

Zbigniew Koźbiał sołtys z Małuszowa zwrócił się z zapytaniem -  kiedy Powiat wyremontuje drogę biegnącą  przez wieś do skupu zbóż W aktach figuruje zapis, że jest to droga powiatowa.

Radny Jerzy Prus dodał, że Powiat odpisuje na wniosek w sprawie remontu tej, czy też innych dróg, że z uwagi na brak środków  remont nie jest możliwy.

Dlatego proponuje aby tak sprecyzować  i prawnie  wypracować stanowisko, że stan tej drogi stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia.

 

Punkt 3. Informacja Wójta Gminy o pracy w okresie od ostatniej sesji, tj. od dnia 24 kwietnia b.r. do dnia sesji.

 

Dnia 25 kwietnia 2003r.uczestniczył w konferencji  p.t. Aktywizacja przestrzenno – gospodarcza a ochrona środowiska przyrodniczo – kulturowego na przykładzie „ Parku Krajobrazowego Chełmy”.

Dnia 26 kwietnia  uczestniczył w spotkaniu z okazji obchodów

„ Dnia Ziemi”,  przyjmując pielgrzymów z terenów powiatu legnickiego i jaworskiego – celem spotkania było promocja Gminy.

Dnia 30 kwietnia odbył  spotkanie z przedstawicielami firmy zajmującej się inwestycjami w zakresie budowy kotłowni na biomasę .

W miesiącu maju uczestniczył w wizytacjach terenowych , które miały za zadanie zinwentaryzowanie potrzeb remontowo – budowlanych na terenie  gminy.

Dnia 01 maja brał udział w zawodach strzeleckich w Stanisławowie . Zapoznał się z potrzebami mieszkańców i określeniem możliwości  inwestycyjnych na tym terenie.                                                                         

Dnia 6 maja zorganizowano spotkanie w Muchowie z pracodawcami z terenu gminy, na którym Prezes Wrocławskiej Agencji Rozwoju Regionalnego – Dariusz Podyma – przedstawił programy pomocowe dostępne dla pracodawców oraz warunki ich uzyskania do 2005 r. Wójt przedstawił wykaz deficytowych produktów na Dolnym Śląsku oraz wskazał kierunki rozwoju działalności gospodarczej, która może być opłacalna w najbliższym czasie. Sekretarz Gminy przekazał pracodawcom informacje w jakich zakresach mogą otrzymać pomoc z Powiatowego Urzędu Pracy.

W dniu 07 maja uczestniczył w konferencji p.t. Instrumenty pomocy strukturalnej Unii Europejskiej zorganizowanej przez Zarząd Województwa Dolnośląskiego oraz Ministra Gospodarki , Pracy i Polityki Społecznej.

W dniu 10 maja odbyło się spotkanie z rolnikami z Niemiec na którym przedstawiony został program rolno środowiskowy i jego realizacja w Niemczech.

W dniu 11 maja brał udział w Akademii Powiatowej w Męcince  z okazji „ Dnia Strażaka”. 

W dniach 12 i 13 maja Wójt, 3 pracowników urzędu i radny wzięli udział w bezpłatnym szkoleniu we Wrocławiu pt.  – „Ogólnopolski Program Szkoleniowy dla Samorządów”. Celem programu jest rozwijanie praktycznych umiejętności urzędników i radnych w zakresie planowania i wdrażania projektów w różnych dziedzinach działalności samorządu.

14 i 15 maja brał  udział w konferencji na temat „ Efekty i doświadczenia w działaniu Programu Sapard” Nawiązał kontakt z Akademią Rolniczą we Wrocławiu w celu przygotowania dokumentów bazowych w formie prac magisterskich związanych z możliwościami gminy .

23 maja odbył spotkanie robocze z dyrekcją Terenowego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych Województwa Dolnośląskiego we Wrocławiu w sprawie ubiegania się o dotację z w/w funduszu.

Zaplanowane na 2004r. dotacje: 1) budowa drogi w Męcince- 120 tyś., 2) wyczyszczenie zbiorników retencyjnych 3szt.- 36 tyś, wapnowanie – 50 tyś, odkamienianie – 30 tyś, łączna kwota 236 tyś zł.

25 maja o godz. 15.00 wziął udział  w spotkaniu z panem Lubomirem Glinieckim Dyrektorem Oddziału Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu. Tematyką powyższego spotkania była budowa obwodnicy miasta Jawora. Nasza gmina może uczestniczyć w tym przedsięwzięciu w  zakresie zatrudnienia mieszkańców i przyjmowaniu ziemi do rekultywacji żwirowni.

Odbyło się spotkanie z Nadleśniczym  Piotrem Wierzbickim z Nadleśnictwa w Jaworze, na którym uzgodniono nieodpłatne przekazanie części działki w Muchowie na posadowienia obelisku z okazji 800 lecia wsi, oraz nieodpłatne przekazanie 9 m3 drewna na potrzeby komunalne gminy. 

29 maja wziął  udział w konferencji zorganizowanej pod patronatem Wicewojewody Dolnośląskiego pana Stanisława Janika , celem zapoznania się z działalnością dolnośląskiego centrum hurtu rolno-spożywczego a także z możliwością nawiązania współpracy z producentami owoców i warzyw z naszej gminy.

31 maja brał udział w wizytacji terenowej w Pomocnym , Kondratowie , Muchowie z pracownikami Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej, celem omówienia budowy programów , które by pozwoliły na remonty domów terenów górskich gminy.

01 czerwca brał udział w olimpiadach z okazji „ Dniach Dziecka” w  Chełmcu , Piotrowicach , Sichowie , Pomocnym i Myślinowie.

02 czerwca uczestniczył  w pracach  Komisji Rady Powiatu , celem uzgodnienia porozumienia zawartym pomiędzy Zarządem Dróg Powiatowych w Jaworze a Zarządem Gminy w Męcince z dnia 19.09.2000r. dotyczącym  wykonania robót drogowych.

09 czerwca podpisał umowę  z PKO celem wykupienia bonów skarbowych na kwotę 350 tyś.

Zakończono przygotowania administracyjno – prawne inwestycji p.t.” Budowa cmentarza w Męcince”.

10 czerwca podpisał  umowę z  COM-D w Jaworze.

04 czerwca  brał  udział w wizytacji ks. Biskupa w parafii Męcinka .

Dnia 5 czerwca do Urzędu Marszałkowskiego złożona została lista potrzeb finansowych na remonty szkół w 2003 i 2004 roku na kwotę

100 000 zł. W ramach Programu Aktywizacji Obszarów Wiejskich –   Komponent B2- Edukacja.

W dniu 5 czerwca Wójt i 8 pracowników Urzędu uczestniczyło w Jaworze w szkoleniu na temat „ Biuletyn Informacji Publicznej oraz zasady jej udostępniania. BIP zacznie obowiązywać od 1 lipca br.

Miesiąc maj i początek czerwca to  prace związane z przygotowaniem i organizacją ogólnopolskiego referendum ( powołanie i szkolenie komisji, przygotowanie lokali wyborczych, zapewnienie ochrony podczas przerwy w glosowaniu, zapewnienie dowozów do lokali itp.  , które odbyło się w dniach 7 – 8 czerwca br.

Ø     Uprawnionych do głosowania na terenie gminy było - 3 703 osoby

Ø       Udział w glosowaniu wzięło  -  1 769 osób  = 47, 77 %

Ø     Za przystąpieniem do Unii głosowało 1 326 osób 74, 96 % głosujących.

Ø     Wszystkie koszty związane z referendum zostały sfinansowane przez Krajowe Biuro Wyborcze i wyniosły 10 120 zł.  

 

Punkt 4 . Uchwalenie Statutu Gminy Męcinka.

 

Przewodniczący Rady Gminy na wstępie poinformował radnych , że w dniu  9 czerwca  Komisja Statutowa przeanalizowała projekt i  wniosła poprawki . W dniu sesji przedłożony został projekt  poprawiony a wprowadzone do projektu poprawki wyszczególnione zostały w załączonym materiale.

 

O zapoznanie radnych z wniesionymi przez Komisję poprawkami Wójt Gminy poprosił Radcę Prawnego Pana Józefa Kowalskiego.

 

Radca Prawny Józef Kowalski oznajmił, że  zmiany do statutu Gminy Męcinka wprowadzone zostały przez komisję ze względu na :

-         orzecznictwo  organu nadzoru aby nie powtarzać w statutach zapisów ustawy o samorządzie gminnym.

-         błędy maszynowe bądź pisarskie,

-         innego zapisu wprowadzonego w wyniku  analizy treści projektu statutu

i przedstawiały się następująco :

 

§ 4.

Wykreślono ustęp 4.

§ 5.

Wykreślono ust. 1.

§ 8.

Wpisano dodatkowy ustęp, który oznaczono jako ustęp 1, o treści „  Jednostkami pomocniczymi gminy jest 14 sołectw , wyszczególnionych w załączniku Nr 3 do statutu Gminy Męcinka”.

Dotychczasowe ustępy  1 i 2 otrzymały kolejno numery  2 i 3.

§ 10.

Wykreślono ust. 5.

Ustęp 6 oznaczono numerem 5 , w którym zapisano  : „ Decyzje, o jakich mowa w ust. 2 – 4  itd. ”

Ustęp 7 oznaczono numerem 6.

§ 12.

Zmieniono treść tego paragrafu i otrzymał on następujące brzmienie „Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej wraz z zawiadomieniem o sesji  rady otrzymuje porządek sesji i projekty uchwał będące przedmiotem obrad sesji”.

§ 13.

Wykreślono ust. 1.

§ 15.

W ust. 1 w punktach 3,4 i 5  skreślono słowo Komisji.

W ustępie  3  poprawiono błąd pisarski  zamiast „zasad” wpisano prawidłowe brzmienie „zadań”.

§ 16.

W ust. 4 wykreślono słowo „zarządu”, zlikwidowano nawias.

§ 17.

Początkowa część  zdania otrzymuje brzmienie : „Przewodniczący rady w szczególności :” Pozostała część zdania pozostaje bez zmiany.

§ 20.

Otrzymuje brzmienie : „Przewodniczący wyznacza wiceprzewodniczącego do wykonywania  swoich zadań również na czas swojej nieobecności”.

§ 21.

Otrzymuje brzmienie :  „Prawo zgłaszania  kandydatów na funkcję przewodniczącego rady i wiceprzewodniczących  przysługuje każdemu radnemu. Przeprowadza się odrębne  głosowanie na wiceprzewodniczącego”.

§ 24.

Pierwsza część zdania ustępu  2. otrzymuje brzmienie „ Rada w drodze uchwał może również podejmować :” , pozostała część zdania pozostaje bez zmiany.

Wykreślono ustęp 3. 

§ 27.

Zmienione zostało brzmienie tego paragrafu „ Przewodniczący rady może imiennie zaprosić do udziału w sesji określone osoby w szczególności  kierowników jednostek organizacyjnych których działalność wiąże się z tematem sesji.

§ 30.

Wykreślono wyrazy : „przepisach powszechnie obowiązującego prawa”, a wpisano: „ustawach”

§ 34.

Skreślono ustęp 2.

§ 39.

W ustępie 4 skreśla się wyrazy : „przewodniczący rady, przewodniczący stałej komisji”.

W ust. 5 poprawiono błąd pisarski i  zamiast liczby „114”, wpisano liczbę : „14”.

Wykreślono ustęp 9.

§  40.

W ust. 3 zdanie drugie  otrzymało brzmienie :  Paragraf 39 ust. 7 i 8 stosuje się odpowiednio.

§ 50.

Otrzymał brzmienie : „Pracownik urzędu obsługujący sesję rady gminy sporządza pod kontrolą przewodniczącego rady  z każdej sesji protokół”.

§ 58.

W ustępie 2 poprawiono błąd pisarski i zamiast wyrazu „ przedłużeniu” wpisano wyraz „ przedłożeniu”.

§ 68.

W ustępie 3, w punkcie 4  po wyrazach rady i służb dodaje się przecinek i dopisuje się wyraz  „będących w   kompetencji komisji. 

§ 76.

W ustępie 1 –szym poprawiono błąd pisarski i zamiast wyrazu „ szczególnego” wpisano wyraz  „szczegółowego”.

§ 79.

W ustępie 1 – szym poprawiono błąd pisarski i zamiast wyrazu „ponoszą” wpisano wyraz „postanowią”.

W ustępie 2 – gim  poprawiono błąd pisarski z wyrazu „uregulowanych” wykreślono ostatnie dwie litery „ch”.

§ 89.

W ustępie 1 –szym   zmieniono numer zapisanego w treści paragrafu tj.  z nr 87 na nr 83.

W ustępie 3-cim poprawiono stylistyczne brzmienie  i zamiast wyrazów „ Jako dowód”, wpisano wyraz „Dowodem”.

§ 94.

W ustępie 1-szym w początkowej części zdania przed dwukropkiem wstawiono przecinek i dodano wyrazy : „który zawiera”.

§ 99.

W ustępie 1-szym   zmieniono termin z „28 lutego” na  „31 marca”.

§ 100.

W ust. 3 poprawiono błąd pisarski  i pierwszy wyraz zdania „ potwierdzenia” zastąpiono wyrazem „posiedzenia”.

Skreślono  ustęp 5.

Ustęp 6 oznaczono numerem 5  i poprawiono błąd pisarski w początkowej części zdania  poprzez skreślenie  wyrazu „  zaproszenia” , a wpisanie wyrazu „posiedzenia”.

§ 104.

W ustępie 1-szym, poprawiono błąd pisarski  i wykreślono wyraz „powzięciu”, a  wpisano wyraz „podjęciu”.

§ 109.

Ustęp 3 otrzymał brzmienie : „Kluby ulegają rozwiązaniu, gdy liczba ich członków spadnie poniżej 3.

§ 113.

Poprawiono błąd pisarski  tj. wyraz „niezbędnych” zastąpiono wyrazem „niezbędnym”.

§ 114.

W ustępie 1 –szym  - przed wyrazem „informacji” dopisano  przyimek „do”.

W ustępie 4 – tym  poprawiono błąd pisarski  i wyraz „ przedłożeniu” zastąpiono wyrazem „przedłużeniu”, a końcowa część zdania po średniku   otrzymała brzmienie :  „w tym przypadku art. 36 KPA stosuje się odpowiednio”.

§ 116.

Zmieniono wyraz „organizacyjnych” na wyrazy „obsługi rady”.

§ 117.

W ustępie 1-szym  poprawiono błąd pisarski i wyraz „opisy” zastąpiono wyrazem „odpisy”

§ 120. Skreślono ustęp 2.

 

Do projektu statutu Gminy Męcinka nie wniesiono żadnych innych uwag ani wniosków.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia statutu Gminy Męcinka. Za uchwaleniem statutu w przedstawionym radnym brzmieniu głosowało 14 – tu obecnych na sesji radnych ( jednogłośnie).

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że Rada Gminy Męcnka  uchwaliła Statut Gminy Męcinka i uchwała w tej sprawie Nr IX/39/03 stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Punkt 5 . Podjęcie uchwał .

 

1/Jako pierwszy rozpatrzony został projekt uchwały w  sprawie zmian w budżecie Gminy Męcinka na 2003 r. Przewodniczący Rady poinformował obecnych, że projekt tej uchwały analizowany był przez Komisję Planowania i Budżetu na posiedzeniu  w dniu 6 czerwca b.r. i zyskał opinię pozytywną.

Projekt  uchwały przedstawiła Skarbnik Gminy Pani Mariola Piechocka.

Zmiany dotyczyły zwiększenia dochodów w dziale 600 – Transport i łączność , rozdział 60016 – Drogi publiczne gminne, paragraf 626 – Dotacje otrzymane z funduszy celowych na finansowanie lub dofinansowanie  kosztów realizacji inwestycji  i zakupów inwestycyjnych jednostek sektora finansów publicznych o kwotę 37.500,00 – wynikające z decyzji  z przeznaczeniem na remont drogi w Myślinowie.

Zwiększenie dochodu  w dziale 751 – Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa, rozdział 75110 – Referenda ogólnokrajowe i konstytucyjne , paragraf  201 – Dotacje celowe otrzymane z budżetu  państwa na realizację  zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie  wynikające z  decyzji  Krajowego Biura Wyborczego Delegatura w             Legnicy  Nr DLG-852/1/03 z dnia 19 maja 2003 r. o kwotę 3.400,00 na przygotowanie i przeprowadzenie referendum ogólnokrajowego zarządzonego na dzień 8 czerwca 2003 r. oraz Nr DLG-852/2/03 z dnia 29 maja 2003 r. o kwotę  6.721,00 na zryczałtowane diety dla członków obwodowych komisji do spraw referendum.

Zmniejszenie dochodu  w dziale 758 – różne rozliczenia, rozdział 75805 – Część rekompensująca subwencji ogólnej dla gmin, paragraf 292 – Subwencje ogólne z budżetu państwa o kwotę 3.641,00 w2związku z decyzją Ministra Finansów Nr ST3-4820-25/2003 z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie przyznania dla Gminy Męcinka  części rekompensującej  subwencji ogólnej  w zakresie kwoty rekompensującej dochody. Skarbnik Gminy wyjaśniła, że przy planowaniu dochodu z tego tytułu nie jest w stanie przewidzieć jaką kwotę przyzna Minister Finansów z tego tytułu.

Zwiększenie dochodów w dziale 801 – Oświata i wychowanie, rozdział 80101 – Szkoły podstawowe, paragraf  2012 – Dotacje celowe otrzymane z budżetu  państwa na realizację zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie o kwotę 1.916,00 na podstawie decyzji  Ministra Finansów przekazanej przez Kuratorium Oświaty  we Wrocławiu Nr KO-O-0341/6/2003 z dnia 12 maja 2003 r. na sfinansowanie wyprawki szkolnej, przyznawanej jako zasiłek losowy w formie rzeczowej.

Zmniejszenie dochodów w dziale 853 – Opieka społeczna, rozdział   85315 – Dodatki mieszkaniowe, paragraf  203 – Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację  zadań bieżących gmin  o kwotę 8.828,00 w związku z decyzją  Wojewody Dolnośląskiego RR.VIII.PC.7510/40/03 z dnia 28 kwietnia 2003 r.

W tym samym dziale zwiększenie dochodów, rozdział 85395 – Pozostała działalność  , paragraf  201 – Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację  zadań bieżących z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie  o kwotę 1.710,00  zgodnie z decyzją Dolnośląskiego urzędu Wojewódzkiego we Wrocławiu Wydział Polityki Społecznej Nr PS-III-3050-79/03 z dnia 22 kwietnia 2003 r. na sfinansowanie części wyprawki szkolnej, przyznawanej jako zasiłek celowy.

W tym samym dziale i rozdziale w paragrafie 203 – Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację zadań bieżących gmin - zwiększenie dochodów o kwotę 16.000,00 zgodnie z decyzją Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego Wydziału Polityki Społecznej  na dofinansowanie  dożywiania uczniów .

Zwiększenie dochodów w dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego , rozdział 92195 – Pozostała działalność , paragraf 244 – Dotacje otrzymane  z funduszy celowych na realizację  zadań bieżących  jednostek sektora finansów publicznych  o kwotę 2.0000,00  na podstawie zawiadomienia  Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu Oddział w Legnicy Nr LG-ZW-4106-9-123/03 z dnia 28 kwietnia 2003 r. na dofinansowanie  zadania pn. Muchowska Kosa.

 

Następnie Skarbnik Gminy  omówiła  zmiany wprowadzone w wydatkach. 

Zmniejszenie wydatków  w dziale 010 – Rolnictwo i łowiectwo, rozdział 01095 – Pozostała działalność, paragraf 4110 – Składki na ubezpieczenie społeczne o kwotę 581,00 zł w związku z interpretacją  ZUS-u, że od prowizji sołtysów ww. składników nie odprowadza się.

A także w paragrafie 4120 – Składki na Fundusz Pracy  o kwotę 81,00 zł. ze względu jw.

Zmniejszenie wydatków w dziale 600 – Transport i łączność, rozdział 60016 – drogi publiczne gminne, paragraf 4270 – Zakup usług remontowych  o kwotę 13.875 zł  w związku z brakiem środków na  dodatki mieszkaniowe i przeniesieniem kwoty 7 tys. na prace projektowe przy

budowie drogi w Męcince  a także w  paragrafie 6050 – Wydatki inwestycyjne  jednostek budżetowych zwiększenie wydatków o kwotę 44.500,00 w związku  z pozyskaniem środków tj. dotacji z Urzędu Marszałkowskiego.

Zwiększenie wydatków w dziale  700, rozdział 70004 – Różne jednostki   obsługi  gospodarki mieszkaniowej i komunalnej, paragraf 6050 – Wydatki  inwestycyjne jednostek budżetowych o kwotę 50.000,00 zł  - kredyt termomodernizacyjny.

Zmniejszenie wydatków w dziale 750 – Administracja publiczna, rozdział 75095 – Pozostała działalność , paragraf 4110 – Składki na ubezpieczenia społeczne o kwotę 4.337,00 oraz paragraf 4120 – Składki na Fundusz Pracy o kwotę  595,00.

Zwiększenie wydatków  w dziale 751 – Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa, rozdział 75110 – Referenda ogólnokrajowe i konstytucyjne w paragrafach : 3030 – Różne wydatki na rzecz osób fizycznych o kwotę 6.721,00, 4110 – Składki na ubezpieczenie społeczne – o kwotę 100,00, 4120 – Składki na Fundusz Pracy  o kwotę  14,00, 4210 – Zakup materiałów i usług o kwotę 1.155,00, 4300 – Zakup usług pozostałych, 4410 – Podróże służbowe krajowe o kwotę  188,00.

W dziale 801 Oświata i wychowanie, rozdział 80101 – Szkoły podstawowe, paragraf 3110 – Świadczenia społeczne – zwiększenie wydatków o kwotę 1.916,00. na zakup książek dla pierwszoklasistów.

Zwiększenie wydatków w tym samym dziale , rozdział 80110 – Gimnazja, paragraf  4210 – Zakup materiałów i wyposażenia  na wniosek Dyrektora Gimnazjum  celem zwiększenia środków  na  środki czystości i materiały biurowe w związku ze zwiększeniem opłaty za olej opałowy w sezonie grzewczym.

Zmniejszenie natomiast środków w paragrafach : 4240 – Zakup pomocy naukowych o kwotę 1.000,00 zł , 4260 – zakup energii o kwotę 3.000,000 zł, 4300 – Zakup usług pozostałych o kwotę  3.000,00 , 4430 – Różne opłaty i składki o kwotę 2.000,00  celem uzupełnienia niedoboru środków  w paragrafie 4210.

Zwiększenie wydatków w dziale 853 – Opieka społeczna, rozdział 85395 – Pozostała działalność, paragraf 3110 – Świadczenia społeczne o kwotę 17.710,00 na dożywianie i wyprawkę dla pierwszoklasistów.

W dziale 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, paragraf 4210 – Zakup materiałów i wyposażenia – zmniejszenie wydatków o kwotę 4.000,00  oraz zwiększenie wydatków w paragrafie 4300 – Zakup usług pozostałych o kwotę 6.000,000 zł.

Ogółem wydatki zostały  zwiększone o kwotę 139.247,00 zł i zmniejszone o kwotę 32.469,00

 

Następnie Skarbnik Gminy  przedstawiła  projekt zmiany w załączniku Nr 5 do uchwały  budżetowej zwiększenie przychodów  z zaciągniętych pożyczek i kredytów na rynku krajowym o kwotę  50.000,00 zł.

 

Przedstawiła również zmianę załącznika Nr 6  do uchwały budżetowej  tj.  zmianę w  pozycji 8 dot. budowy drogi w Męcince  poprzez przeniesienie wydatku z roku  2003 do roku 2004,  a dotyczącego wykonania prac projektowych, oraz  dopisanie pozycji 13. pod nazwą „ Budowa kotłowni na biomasę”, gdzie przewiduje się okres realizacji 2003 – 2004 . Powyższe zadanie planowane jest do wykonania ze środków pozyskanych z zewnątrz.

 

W sprawie projektu uchwały głos zabrał  radny Jerzy Prus i oznajmił, ze co do zwiększenia czy też zmniejszenia dochodów  w poszczególnych  działach, rozdziałach i paragrafach nie ma wątpliwości, ale odnośnie zmiany w wydatkach  ma zastrzeżenia  do wydatkowania środków na imprezy gminne.  Wydatkowanie tych środków powinna  była ustalić Rada Gminy  , a nie Komisja Kultury.

Odnośnie  zmian w wydatkowaniu środków na inwestycje zauważył, że  planowane było wydatkowanie środków pozyskanych  na adaptację pomieszczeń komunalnych na mieszkania socjalne w wysokości 90.000,00 zł . W chwili obecnej jest propozycja aby zaciągnąć  kredyt termomodernizacyjny  w wysokości 50.000,00 zł.

Wójt Gminy wyjaśnił, że  z kredytu tego umorzone zostanie 25 %  zaciągniętej kwoty, będzie więc kwota do spłaty w wysokości 37,500,00 zł  + należne odsetki. Poinformował także , że  mieszkania te będą  o minimalnym standardzie. Kredyt zaś przeznaczony zostanie na ocieplenie budynku, na wstawienie okien i drzwi wejściowych .

Przewodniczący Rady Gminy  zauważył, że  inwestycja została rozpoczęta i należy dążyć do jej zakończenia, dlatego też jest za zaciągnięciem kredytu na ten cel.

Stanowisko  przedstawione przez Przewodniczącego rady poparła radna Jolanta Dubińska. 

Więcej uwag i zapytań do projektu uchwały nie było.

Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie podjęcie uchwały w przedstawionym przez Skarbnika Gminy brzmieniu.

Za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych (jednogłośnie).

 

Przewodniczący Rady stwierdził, że  Rada Gminy Męcinka  podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie gminy Męcinka na rok 2003 i uchwała w tej sprawie Nr IX/40/03  stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

2/ Kolejny projekt uchwały dotyczył  zaciągnięcia kredytu długoterminowego.  Przewodniczący Rady  poinformował obecnych, że  projekt tej uchwały również  analizowała Komisja Planowania i Budżetu na swoim posiedzeniu w dniu 6 czerwca b.r.   i projekt  uchwały zyskał pozytywną opinię Komisji.

 

Projekt uchwały przedstawiła Skarbnik Gminy.  W sprawie projektu uchwały nie było żadnych uwag, gdyż w sprawie tej radni wypowiedzieli się wcześniej przy analizowaniu zmian w uchwale budżetowej, w której ów kredyt został zapisany.

 

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie podjęcie uchwały w  brzmieniu przedstawionym radnym w projekcie i odczytanym przez Skarbnika Gminy.

Za podjęciem uchwały głosowało 14 – tu obecnych na sesji radnych (jednogłośnie).

 

Przewodniczący Rady stwierdził podjęcie  uchwały w sprawie zaciągnięcia  kredytu długoterminowego i uchwałą w ww. sprawie Nr  IX/41/03 stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

    

  3/ Następny projekt uchwały dotyczył zmiany uchwały w sprawie   opłaty prolongacyjnej. Przewodniczący Rady poinformował obecnych, że projekt tej uchwały analizowany był również przez Komisję Planowania i Budżetu w dniu 6 czerwca b.r.  Komisja zaopiniowała pozytywnie  projekt tej uchwały.

 

Projekt uchwały przedstawiła Skarbnik Gminy. Wójt Gminy poinformował, że  jest coraz więcej wniosków o odroczenie terminu płatności podatków , dlatego też należy podwyższyć  tą opłatę do stawki ustawowej. Nie będzie to zbyt wysokie obciążenie dla wnioskodawców (rolników), a w

skali ogólnej pozwoli na częściowe pokrycie kosztów związanych z procedurą  dot. odroczenia podatków.

W sprawie projektu uchwały radni nie zgłosili żadnych uwag ani wniosków.

 

Przewodniczący Rady  poddał pod glosowanie podjęcie uchwały w przedstawionym przez Panią Skarbnik Gminy  brzmieniu. Za podjęciem uchwały głosowało 10 radnych, 1 radny był przeciw, 3-ch radnych wstrzymało się od głosowania. 

Przewodniczący Rady stwierdził, że Rada Gminy podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę  w sprawie opłaty prolongacyjnej i uchwała w tej sprawie Nr IX/42/03 stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

4/ Kolejny  analizowany  projekt uchwały dotyczył  odstąpienia  od sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego terenu górniczego.

Przewodniczący Rady poinformował, że projekt tej uchwały analizowany był przez Komisję Planowania i Budżetu na posiedzeniu w dniu 6 czerwca  i Komisja projekt zaopiniowała pozytywnie.

Projekt  uchwały przedstawił  Wójt Gminy i wyjaśnił, że Kopalnia Bazaltu „Wilków” na terenie gminy Męcinka posiada tylko zwałowiska , nie ma zaś terenów do których należałoby  ustalać zasady gospodarowania.

 

Radni nie wnieśli żadnych uwag ani wniosków do przedstawionego projektu uchwały.

Przewodniczący rady poddał pod głosowanie podjęcie uchwały w przedstawionym brzmieniu.

Za podjęciem uchwały głosowało  14 obecnych na sesji radnych (jednogłośnie).

 

Przewodniczący Rady stwierdził , że Rada Gminy Męcinka podjęła uchwałę w sprawie odstąpienia  od sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego terenu górniczego  i uchwała w tej sprawie Nr  IX/43/03 stanowi załącznik do niniejszego protokołu.     

 

5/ Ostatni projekt uchwały dotyczył  upoważnienia kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Męcince do wydawania w imieniu Wójta Gminy decyzji  administracyjnych.

Wójt Gminy poinformował obecnych, że decyzje te   dotyczyć będą indywidualnych spraw  z zakresu administracji publicznej w zakresie dodatków mieszkaniowych.  Dodał, że przed wydaniem decyzji  należy sporządzić wywiad środowiskowy, a w tym wyspecjalizowani są pracownicy socjalni GOPS-u, dlatego też zadanie to należało scedować na GOPS, a w chwili obecnej upoważnić Kierownika tej jednostki  do podpisywania decyzji w tej sprawie.

 Radni nie wnieśli żadnych uwag ani wniosków.

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie  podjęcie  uchwały  w przedstawionym przez Wójta Gminy brzmieniu.

Za podjęciem uchwały głosowało  14 –tu obecnych na sesji radnych.

Przewodniczący rady  stwierdził, że Rada Gminy Męcinka podjęła uchwałę w2 sprawie  upoważnienie Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Męcince do wydawania   w imieniu Wójta Gminy Męcinka decyzji administracyjnych i uchwała w tej sprawie Nr IX/44/03 stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

                                                                                                                       

Punkt 6. Informacja Wójta Gminy nt. możliwości pozyskania środków  pomocowych  z Unii Europejskiej.

 

Prelekcje nt. Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego  wygłosił pracownik UG. Jarosław Oksiński. Zapoznał obecnych  ze wstępną propozycją  Zarządu Województwa Dolnośląskiego   podziału  środków EFRR dla regionu na priorytety i działania  ZPORR.

Przedstawiony materiał załączono do protokołu z sesji.

 

Punkt 7. Zgłaszanie interpelacji, wniosków  i zapytań .

 

Radni zgłosili  następujące interpelacje, wnioski i zapytania :

 

Radna Jolanta Dubińska z Pomocnego

-         Uporządkować  sprawę oświetlenia. Spowodować aby lampy świeciły się w godz. od 23.000 do 4.00.

Radny Franciszek Lulek z Myślinowa

-         spowodować  ustawienie znaku ograniczenia prędkości na drodze do Myślinowa – zjazd z drogi nr 172/1 do miejscowości Myslinów.

-         Spowodować ustawienie znaku  zakazu jazdy samochodami pow. 3,5 t po drodze nr 150.

Radny Wiesław Gregulski z Męcinki

-         Spowodować aby w okresie żniw funkcjonowało oświetlenie  od zmroku do świtu.

Radny Edward Bobowski z Piotrowic

-         Obrobić komin na świetlicy w Piotrowicach, podłączyć wodę, zamontować zlewozmywak i kran.

-         Wyrównać wyrównarką drogę Piotrowice – Myślibórz.

Radny Edmund Sekuła z Pomocnego

-         Podjąć działania związane z budową wodociągu Pomocne – Kondratów. Przy obecnej suszy zauważa się  brak wody w    studniach.

-         Nakazać Prezesowi RSP Pomocne aby w okresie suszy w stawach utrzymywał wodę.

-         Zająć się problemem rolników dot. utylizacji padniętego bydła.

Radny  Franciszek Rudziec ze Słupa.

-         Wykonać niezbędne prace w świetlicy w Słupie.

Radny  Edward Bobowski  z Piotrowic

-         Naprawić murek przy posesji P. Poleszczuk.

Radny Jerzy Prus z Małuszowa

-         Wyczyścić rów na końcu wsi.

-         Jak realizowana będzie reforma oświatowa.

-         Czy pobierane są opłaty od  instytucji, które zamieściły reklamy na budynku świetlicy w Małuszowie.

-         Czy za okres  zwiększonego korzystania z wodociągu wiejskiego ( susza, podlewanie roślin w ogrodach) nie będzie  zwiększona dopłata  Urzędu do wody z powodu niekontrolowanego zużycia wody.

-         Sprawa wycieku gnojowicy przy posesji Nr 11 w Małuszowie została załatwiona połowicznie.

-          Wnosi o odpowiedź na piśmie  czyja jest droga przez wieś.

-         Wykosić cmentarz i skwer przed cmentarzem.

-         Wykosić zarośnięte pobocza przy drodze Piotrowice – St. Jawor.

-         Podjąć działania związane z budową domu przedpogrzebowego.

Radny Jerzy Głowiak z Chroślic

-         Jak wygląda wykaszanie cmentarzy.

-         Przy drodze gminnej zawalone są trzy mostki.

Radna Mariola Mikołajczyk z Przybyłowic

-         Założyć podlicznik dla biblioteki w Przybyłowicach.

-         Spowodować aby  Zarząd Dróg Powiatowych  aby po wykonaniu poprawek przez  wykonawcę wodociągu i kanalizacji    niezwłocznie przystąpił do remontu drogi.

Radny Grzegorz Urbanowski z Piotrowic

-         Spowodować wyczyszczenie rowu przy drodze wojewódzkiej Piotrowice – Chełmiec. W razie opadów deszczu  grozi zalaniem posesji.

 

Punkt 8 . Sprawy różne.

 

Radny Jerzy Prus zgłosił chęć odpracowania  zaległości w opłatach za wodę i ścieki.

 

Punkt 9  . Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych .

 

Wójt Gminy poinformował składających interpelacje, wnioski i zapytania, że na wszystkie zgłoszone sprawy radni otrzymają odpowiedzi na piśmie.

 

Punkt 10. Zamknięcie sesji.

 

Przewodniczący Rady Gminy podziękował wszystkim obecnym za udział w obradach.  Stwierdził wyczerpanie porządku dziennego sesji.

Dziewiątą    zwyczajną   sesję Rady Gminy Męcinka ogłosił  za zamkniętą.

 

 

Protokołowała :                                                 

            Małgorzata Rodzeń        

Przewodniczący  Rady Gminy:

            Stanisław Prędkiewicz

 

 

 

wersja do wydruku

 



   Panel aktualizacyjny