WYMIANA DOWODU OSOBISTEGO (zmiana danych, zniszczenie, zgubienie, kradzież itp.) SPOSÓB ZAŁATWIENIA: Na wniosek zainteresowanego. Wniosek do pobrania w Urzędzie Gminy pokój nr 24,I piętro lub tutaj >> wzór << WYMAGANE DOKUMENTY: - dwie aktualne fotografie o wymiarach 3,50 cm × 4,50 cm (Fotografia powinna być aktualna, wyraźna, przedstawiająca osobę: bez nakrycia głowy, bez okularów z ciemnymi szkłami, głowa w lewym półprofilu z widocznym lewym uchem, równomiernie oświetlona twarz. Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku załącza do wniosku:
- fotografie przedstawiające osobę w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania - fotografie przedstawiające osobę z nakryciem głowy. Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączania fotografii przedstawiających osobę w okularach z ciemnymi szkłami jest orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami o orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.
Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączania fotografii przedstawiającej osobę w nakryciu głowy jest zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej, - dowód uiszczenia opłaty za wydanie dowodu osobistego,
- w zależności od stanu cywilnego: w przypadku panien i kawalerów – skrócony odpis aktu urodzenia, w przypadku osób żonatych, zamężnych, rozwiedzionych oraz wdowców – skrócony odpis aktu małżeństwa wraz z adnotacją o aktualnie używanym nazwisku oraz przyczyną ustania małżeństwa (osoby rozwiedzione).
- poświadczenie obywatelstwa polskiego lub inny dokument potwierdzający posiadanie polskiego obywatelstwa – okazywany na żądanie, jeśli dane zawarte w dokumentach budzą wątpliwości co do obywatelstwa osoby.
DODATKOWE INFORMACJE: - Wniosek należy składać osobiście w pokoju nr 24, I piętro
- O terminie odbioru dowodu wnioskodawca jest informowany w momencie składania wniosku.
- Zgłaszając się po odbiór dowodu osobistego należy mieć przy sobie potwierdzenie przyjęcia wniosku otrzymane w dniu złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego i dotychczasowy dowód.
- W razie zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, należy wystąpić o jego wymianę w terminie 14 dni od dnia doręczenia dokumentu stwierdzającego zmianę.
- Dowód osobisty podlega wymianie w razie: zmiany adresu, zmiany nazwiska, uszkodzenia dowodu, upływu okresu ważności dowodu osobistego.
- Osoba, która utraciła dowód osobisty, jest zobowiązana niezwłocznie zawiadomić najbliższy organ gminy. Organ ten wydaje zaświadczenie o utracie dowodu osobistego, ważne do czasu wydania nowego dokumentu.
- W razie znalezienia własnego dowodu osobistego, zgłoszonego jako utracony, należy niezwłocznie zawiadomić o tym organ gminy, w którym złożono wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego, jeżeli nie został jeszcze wydany nowy dokument w miejsce utraconego.
- W razie znalezienia własnego dowodu osobistego, w miejsce, którego wydano już nowy dowód osobisty, lub cudzego dowodu osobistego, należy niezwłocznie złożyć znaleziony dokument najbliższemu organowi gminy.
OPŁATY: 1. 30,00 zł - opłata w dniu składania wniosku; na konto Urzędu numer BS O/Męcinka 14 8647 1017 0105 0018 2001 0073. Do wniosku należy dołączyć dowód wpłaty. 2. Nie pobiera się opłaty za wydanie dowodu osobistego od osób: - ubiegających się o wymianę dowodu osobistego z powodu jego wady technicznej lub sporządzonego niezgodnie z danymi zawartymi we wniosku,
- zobowiązanych do wymiany dowodu osobistego z powodu zmiany kodu pocztowego, administracyjnej zmiany nazwy miejscowości, nazwy ulicy, numeru domu lub numeru lokalu,
- które utraciły dowód w wyniku klęsk żywiołowych,
- przebywających w domach pomocy społecznej lub pobierających zasiłek stały z pomocy społecznej lub rentę socjalną (dokumentem poświadczającym uprawnienie do zwolnienia od opłaty jest zaświadczenie właściwej jednostki organizacyjnej pomocy społecznej o przebywaniu osoby w domu pomocy społecznej lub o korzystaniu z zasiłku stałego lub do wglądu decyzja o przyznaniu zasiłku stałego z pomocy społecznej albo renty socjalnej)
- małoletnich przebywających całodobowo w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych oraz w młodzieżowych ośrodkach socjoterapii (dokumentem poświadczającym uprawnienie do zwolnienia od opłaty jest zaświadczenie kierownika placówki opiekuńczo-wychowawczej albo młodzieżowego ośrodka wychowawczego lub młodzieżowego ośrodka socjoterapii o całodobowym przebywaniu małoletniego w tej placówce).
TERMIN ZAŁATWIANIA SPRAWY 30 dni od daty złożenia wniosku Miejsce załatwiania :Stanowisko ds.obywatelskich I piętro ,pokój nr 24 ,telefon (076)870-86-23 wew.15 TRYB ODWOŁAWCZY
Nie przysługuje PODSTAWA PRAWNA: 1. Art. 34 ust 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (t. j. Dz. U. z 2006 r. nr 139, poz. 993 z późn. zmianami). 2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 listopada 2000 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich wymiany, zwrotu lub utraty (Dz. U. z 2000 r. Nr 112, poz. 1182)
|