Biuletyn Informacji Publicznej Gminy Męcinka 

Przygotowanie sesji
2

2.  Przygotowanie sesji.

 

§ 26.

 

1.      Sesje przygotowuje przewodniczący rady.

2.      Przygotowanie sesji obejmuje :

1)     ustalenie porządku obrad,

2)     ustalenie czasu i miejsca obrad,

3)     zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.

3.  Sesje zwołuje przewodniczący rady, lub   z jego upoważnienia – jeden z

     wiceprzewodniczących.

4.  O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych powiadamia się  

      radnych najpóźniej na  5 dni przed terminem obrad, za pomocą listów lub w inny

      skuteczny sposób.

1.      W razie niedotrzymania  terminu, o którym mowa w ustępie 4 rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.

2.      Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad rady podaje się do  publicznej wiadomości poprzez wywieszenie  na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy i tablicach ogłoszeń w sołectwach na terenie gminy. 

 

§ 27.

 

Przewodniczący rady może imiennie  zaprosić do udziału w sesji określone osoby, w szczególności  kierowników jednostek organizacyjnych których działalność wiąże się z tematem sesji.

 

§ 28.

 

Wójt obowiązany jest udzielić radzie  wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.

 

§ 29.

 

Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.

 

§ 30.

 

Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w ustawach.

 

§ 31.

 

1.      Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.

2.      Na wniosek przewodniczącego obrad bądź radnego, rada może postanowić o  przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie  na kolejnym  posiedzeniu tej samej sesji.

3.      O przerwaniu sesji  w trybie przewidzianym w ust. 1 rada może postanowić  w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne  nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.

4.      Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy  bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.

 

§ 32.

 

1.      Kolejne  sesje rady zwoływane są w terminach  ustalonych w planie pracy rady lub w terminach określonych przez przewodniczącego rady.

2.      Postanowienie ust. 1 nie dotyczy sesji nadzwyczajnych, o jakich mowa w § 25 ust. 5.

 

§ 33.

 

1.      Rada może rozpocząć obrady  tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.

2.      Przewodniczący rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia rady spadnie poniżej połowy składu; jednakże rada nie może wówczas podejmować uchwał.

 

§ 34.

 

Sesję otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący rady.

 

§ 35.

 

1.      Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego rady formuły :

       „ Otwieram ....... sesję  Rady Gminy Męcinka”

2.      Po otwarciu  sesji  przewodniczący rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, w przypadku braku quorum stosuje się odpowiednio przepis §  31 ust. 2.

 

§ 36.

 

Po otwarciu sesji przewodniczący rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.

 

§  37.

 

Porządek obrad obejmuje  w szczególności :

1)     interpelacje i zapytania radnych,

2)     informacja o działalności  wójta w okresie  międzysesyjnym , zwłaszcza z wykonania uchwał  rady,

3)     rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,

4)     odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,

5)     wolne wnioski i informacje.

 

§ 38.

 

1.      Sprawozdanie o którym mowa w § 37 pkt 2 składa wójt lub jego zastępca.

2.      Sprawozdania komisji rady składają przewodniczący komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje.

 

 

§ 39.

 

1.      Interpelacje i zapytania są kierowane do wójta.

2.      Interpelacje dotyczą  spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.

3.      Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.

4.      Odpowiedzi  na interpelację udziela :  wójt lub jego zastępca bądź wyznaczony przez wójta pracownik urzędu.

5.      W przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej odpowiedzi wyjaśnienie winno  być udzielone pisemnie w terminie 14 dniowym.

6.      Interpelacje mogą być składane w formie pisemnej na ręce przewodniczącego  rady. Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację adresatowi.

7.      Odpowiedź na interpelacje jest udzielana  w formie pisemnej, w terminie 14 dni – na  ręce przewodniczącego rady i radnego składającego interpelację. Odpowiedzi udziela  wójt lub jego zastępca  albo  pracownik urzędu upoważniony przez wójta.

8.      W razie uznania odpowiedzi za niezadawalającą, radny interpelujący może zwrócić  się do przewodniczącego rady o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.

 

§ 40.

 

1.      Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów gminy, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.

2.      Zapytania formułowane są pisemnie na ręce przewodniczącego rady lub ustnie, w trakcie sesji rady.

3.      Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwą pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni.  Paragraf 39 ust. 7 i 8 stosuje się odpowiednio.

 

§ 41.

 

1.      Przewodniczący rady prowadzi obrady  według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.

2.      Przewodniczący rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń, w uzasadnionych przypadkach może  także udzielić głosu  poza kolejnością.

3.      Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia przewodniczącego rady.

4.      Przewodniczący rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.

5.      Przewodniczący może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.

 

§ 42.

 

1.      Przewodniczący rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2.      Przewodniczący rady może czynić radnemu uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę „do rzeczy”.

3.      Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź  uchybiają powadze sesji, przewodniczący rady  przywołuje radnego „do porządku”, a gdy przywołanie  nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokóle.

4.      Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio  do osób spoza rady zaproszonych  na sesję i do publiczności.

5.      Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący  rady może nakazać opuszczenie sali  tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

 

 

§ 43.

 

Na wniosek radnego, przewodniczący rady przyjmuje  do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym radę.

 

§ 44.

 

1.      Przewodniczący rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących  :

1)     stwierdzenia quorum,

2)     zmiany porządku obrad,

3)     ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,

4)     zamknięcia listy mówców lub kandydatów,

5)     zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

6)     zarządzenia przerwy,

7)     odesłania projektu uchwały do komisji,

8)     przeliczenia głosów, przestrzegania regulaminu obrad.

2.      Wnioski formalne przewodniczący rady poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu „za” i jednego głosu „przeciwko” wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.

 

§ 45.

 

1.      Sprawy osobowe rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednak postanowić inaczej.

2.      Postanowienie ust. 1 nie dotyczy  przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.

 

§ 46.

 

1.      Po wyczerpaniu listy mówców, przewodniczący rady zamyka dyskusję. W razie  potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia  właściwej komisji lub wójtowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka  konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.

2.      Po zamknięciu dyskusji przewodniczący rady rozpoczyna procedurę głosowania.

3.      Po rozpoczęciu procedury głosowania  do momentu zarządzenia głosowania , przewodniczący rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia  lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

 

 

§  47.

 

1.      Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący rady kończy sesję, wypowiadając formułę „Zamykam ...... sesję Rady Gminy Męcinka”.

2.      Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania  sesji.

3.      Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

 

 

§ 48.

 

1.      Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.

2.      Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej niż na następnej sesji.

3.      Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.

 

§ 49.

 

Do wszystkich osób pozostających  w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym sesja  się odbywa.

 

§ 50.

 

Pracownik urzędu, obsługujący sesję rady gminy sporządza pod kontrolą przewodniczącego rady  protokół z każdej sesji .

 

§ 51.

 

1.      Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać  jej przebieg.

2.      Protokół z sesji powinien w szczególności  zawierać :

1)     numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta,

2)     stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3)     imiona i nazwiska nieobecnych radnych z ewentualnym podaniem  przyczyn nieobecności.

4)     Ustalony porządek obrad,

5)     Przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień  albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień.

6)     Przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów „za”, „przeciw” i „wstrzymujących” oraz głosów nieważnych.

7)     Wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego  do treści uchwały,

8)     Podpis przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.

 

 

§ 52.

 

1.      W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga przewodniczący rady, po wysłuchaniu protokolanta.

2.      Jeżeli wniosek  wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może  wnieść sprzeciw do rady, która decyduje o przyjęciu lub odrzuceniu wniosku.

 

§ 53.

 

1.      Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez radę uchwał, usprawiedliwienia  osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego rady.

2.      Protokół z sesji wraz z egzemplarzami uchwał przewodniczący rady doręcza wójtowi najpóźniej w ciągu 5 dni od dnia zakończenia sesji.

 

§ 54.

 

Obsługę biurową   sesji (wysyłanie zawiadomień, wyciągów z protokołów itp.) sprawuje  pracownik urzędu w uzgodnieniu z przewodniczącym rady.

wersja do wydruku

 



   Panel aktualizacyjny