2
2.
Przygotowanie sesji.
§
26.
1.
Sesje przygotowuje przewodniczący rady.
2.
Przygotowanie sesji obejmuje :
1)
ustalenie porządku obrad,
2)
ustalenie czasu i miejsca obrad,
3)
zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał,
dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.
3.
Sesje zwołuje przewodniczący rady, lub
z jego upoważnienia – jeden z
wiceprzewodniczących.
4.
O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych powiadamia
się
radnych najpóźniej na 5
dni przed terminem obrad, za pomocą listów lub w inny
skuteczny sposób.
1.
W razie niedotrzymania terminu,
o którym mowa w ustępie 4 rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i
wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony
przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym
wnioskiem o zmianę porządku obrad.
2.
Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad rady podaje się do
publicznej wiadomości poprzez wywieszenie
na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy i tablicach ogłoszeń w sołectwach
na terenie gminy.
§
27.
Przewodniczący rady może imiennie
zaprosić do udziału w sesji określone osoby, w szczególności
kierowników jednostek organizacyjnych których działalność wiąże się
z tematem sesji.
§
28.
Wójt obowiązany jest udzielić
radzie wszelkiej pomocy technicznej
i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
§
29.
Publiczność obserwująca przebieg
sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.
§
30.
Wyłączenie jawności sesji jest
dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w ustawach.
§
31.
1.
Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
2.
Na wniosek przewodniczącego obrad bądź radnego, rada może postanowić
o przerwaniu sesji i kontynuowaniu
obrad w innym wyznaczonym terminie na
kolejnym posiedzeniu tej samej
sesji.
3.
O przerwaniu sesji w trybie
przewidzianym w ust. 1 rada może postanowić
w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku
obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych
materiałów lub inne nieprzewidziane
przeszkody, uniemożliwiające radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
4.
Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy
bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem,
odnotowuje się w protokole.
§
32.
1.
Kolejne sesje rady zwoływane
są w terminach ustalonych w planie
pracy rady lub w terminach określonych przez przewodniczącego rady.
2.
Postanowienie ust. 1 nie dotyczy sesji nadzwyczajnych, o jakich mowa w §
25 ust. 5.
§
33.
1.
Rada może rozpocząć obrady tylko
w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.
2.
Przewodniczący rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w
miejscu odbywania posiedzenia rady spadnie poniżej połowy składu; jednakże
rada nie może wówczas podejmować uchwał.
§
34.
Sesję otwiera, prowadzi i zamyka
przewodniczący rady.
§
35.
1.
Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego rady
formuły :
„ Otwieram ....... sesję
Rady Gminy Męcinka”
2.
Po otwarciu sesji
przewodniczący rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność
obrad, w przypadku braku quorum stosuje się odpowiednio przepis §
31 ust. 2.
§
36.
Po otwarciu sesji przewodniczący
rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.
§
37.
Porządek obrad obejmuje w szczególności :
1)
interpelacje i zapytania radnych,
2)
informacja o działalności wójta
w okresie międzysesyjnym , zwłaszcza
z wykonania uchwał rady,
3)
rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,
4)
odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,
5)
wolne wnioski i informacje.
§
38.
1.
Sprawozdanie o którym mowa w § 37 pkt 2 składa wójt lub jego zastępca.
2.
Sprawozdania komisji rady składają przewodniczący komisji lub
sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje.
§
39.
1.
Interpelacje i zapytania są kierowane do wójta.
2.
Interpelacje dotyczą spraw
gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.
3.
Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego,
będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
4.
Odpowiedzi na interpelację
udziela : wójt lub jego zastępca
bądź wyznaczony przez wójta pracownik urzędu.
5.
W przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej odpowiedzi wyjaśnienie
winno być udzielone pisemnie w
terminie 14 dniowym.
6.
Interpelacje mogą być składane w formie pisemnej na ręce przewodniczącego
rady. Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację adresatowi.
7.
Odpowiedź na interpelacje jest udzielana
w formie pisemnej, w terminie 14 dni – na
ręce przewodniczącego rady i radnego składającego interpelację.
Odpowiedzi udziela wójt lub jego
zastępca albo
pracownik urzędu upoważniony przez wójta.
8.
W razie uznania odpowiedzi za niezadawalającą, radny interpelujący może
zwrócić się do przewodniczącego
rady o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.
§
40.
1.
Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów gminy, także w
celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
2.
Zapytania formułowane są pisemnie na ręce przewodniczącego rady lub
ustnie, w trakcie sesji rady.
3.
Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwą pytany
udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni.
Paragraf 39 ust. 7 i 8 stosuje się odpowiednio.
§
41.
1.
Przewodniczący rady prowadzi obrady
według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusje nad każdym
z punktów.
2.
Przewodniczący rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń, w
uzasadnionych przypadkach może także
udzielić głosu poza kolejnością.
3.
Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia przewodniczącego rady.
4.
Przewodniczący rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.
5.
Przewodniczący może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.
§
42.
1.
Przewodniczący rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza
nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w
sesji.
2.
Przewodniczący rady może czynić radnemu uwagi dotyczące tematu, formy
i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach
przywołać mówcę „do rzeczy”.
3.
Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób
oczywisty zakłócają porządek obrad bądź
uchybiają powadze sesji, przewodniczący rady
przywołuje radnego „do porządku”, a gdy przywołanie
nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego
faktu w protokóle.
4.
Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio
do osób spoza rady zaproszonych na
sesję i do publiczności.
5.
Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący
rady może nakazać opuszczenie sali
tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami
zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§
43.
Na wniosek radnego, przewodniczący
rady przyjmuje do protokołu sesji
wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad,
informując o tym radę.
§
44.
1.
Przewodniczący rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków
natury formalnej, w szczególności dotyczących
:
1)
stwierdzenia quorum,
2)
zmiany porządku obrad,
3)
ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,
4)
zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
5)
zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
6)
zarządzenia przerwy,
7)
odesłania projektu uchwały do komisji,
8)
przeliczenia głosów, przestrzegania regulaminu obrad.
2.
Wnioski formalne przewodniczący rady poddaje pod dyskusję po
dopuszczeniu jednego głosu „za” i jednego głosu „przeciwko” wnioskowi,
po czym poddaje sprawę pod głosowanie.
§
45.
1.
Sprawy osobowe rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może
jednak postanowić inaczej.
2.
Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadku
nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.
§
46.
1.
Po wyczerpaniu listy mówców, przewodniczący rady zamyka dyskusję. W
razie potrzeby zarządza przerwę w
celu umożliwienia właściwej
komisji lub wójtowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków,
a jeśli zaistnieje taka konieczność
– przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
2.
Po zamknięciu dyskusji przewodniczący rady rozpoczyna procedurę głosowania.
3.
Po rozpoczęciu procedury głosowania
do momentu zarządzenia głosowania , przewodniczący rady może udzielić
radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub
uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§
47.
1.
Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący rady kończy sesję,
wypowiadając formułę „Zamykam ...... sesję Rady Gminy Męcinka”.
2.
Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania
sesji.
3.
Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż
jedno posiedzenie.
§
48.
1.
Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
2.
Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze
odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej niż na następnej sesji.
3.
Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.
§
49.
Do wszystkich osób pozostających
w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie
ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym sesja
się odbywa.
§
50.
Pracownik urzędu, obsługujący
sesję rady gminy sporządza pod kontrolą przewodniczącego rady
protokół z każdej sesji .
§
51.
1.
Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać
jej przebieg.
2.
Protokół z sesji powinien w szczególności
zawierać :
1)
numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia
oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i
protokolanta,
2)
stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
3)
imiona i nazwiska nieobecnych radnych z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności.
4)
Ustalony porządek obrad,
5)
Przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień
albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych jak również uchwalonych
wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień.
6)
Przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów „za”,
„przeciw” i „wstrzymujących” oraz głosów nieważnych.
7)
Wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego
do treści uchwały,
8)
Podpis przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.
§
52.
1.
W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą
zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu
rozstrzyga przewodniczący rady, po wysłuchaniu protokolanta.
2.
Jeżeli wniosek wskazany w
ust. 1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może
wnieść sprzeciw do rady, która decyduje o przyjęciu lub odrzuceniu
wniosku.
§
53.
1.
Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną
listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez radę uchwał,
usprawiedliwienia osób
nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego
rady.
2.
Protokół z sesji wraz z egzemplarzami uchwał przewodniczący rady doręcza
wójtowi najpóźniej w ciągu 5 dni od dnia zakończenia sesji.
§
54.
Obsługę biurową
sesji (wysyłanie zawiadomień, wyciągów z protokołów itp.) sprawuje
pracownik urzędu w uzgodnieniu z przewodniczącym rady.
|