Rozdział III
Rozdział
III.
Jednostki
pomocnicze gminy.
§
8.
1.
Jednostkami pomocniczymi gminy
jest 14 sołectw, wyszczególnionych
w załączniku Nr 3 do statutu Gminy.
2.
O utworzeniu , połączeniu i podziale
jednostki pomocniczej gminy a także zmianie jej granic rozstrzyga rada w
drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad :
1)
inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki
pomocniczej może być 30 mieszkańców
obszaru, który ta jednostka obejmuje
lub ma obejmować, posiadający czynne prawo wyborcze do rady, albo organy
gminy,
2)
utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej
musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa rada odrębną
uchwałą,
3)
projekt granic jednostki pomocniczej
sporządza wójt w uzgodnieniu z
inicjatorami utworzenia tej jednostki,
4)
przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości
– uwzględniać naturalne
uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
3.
Do łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się
odpowiednio ust. 1.
§
9.
Uchwała, o której mowa w § 8 ust.
1 powinna określać w szczególności :
1)
obszar,
2)
granice,
3)
siedzibę władz,
4)
nazwę jednostki pomocniczej.
§
10.
1.
Jednostki pomocnicze gminy
prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.
2.
Jednostki pomocnicze gminy gospodarują samodzielnie środkami
wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań
spoczywających na tych jednostkach.
3.
Rada uchwala corocznie załącznik do uchwały budżetowej, określający
wydatki jednostek pomocniczych w układzie działów lub rozdziałów
klasyfikacji budżetowej.
4.
Jednostki pomocnicze, decydujące o przeznaczeniu środków, o których
mowa w ust. 2 obowiązane są do przestrzegania podziału wynikającego z załącznika
do budżetu gminy.
5.
Decyzje, o jakich mowa w ust 2 – 4, są wiążące dla osób składających
oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem gminy.
6.
Środki finansowe, o których mowa w ust. 2
przekazywane są na odrębne rachunki bankowe otwierane dla poszczególnych jednostek pomocniczych.
Jako osoby upoważnione do dysponowania środkami zgromadzonymi na
poszczególnych rachunkach wskazuje się w
umowach rachunków bankowych każdoczesnego przewodniczącego organu wykonawczego danej jednostki
pomocniczej.
§
11.
Jednostki pomocnicze podlegają
nadzorowi organów gminy na zasadach określonych
w statutach tych jednostek.
§
12.
Przewodniczący organu wykonawczego
jednostki pomocniczej wraz z zawiadomieniem o sesji
rady gminy otrzymuje porządek sesji i projekty uchwał będące
przedmiotem obrad sesji.
|