Biuletyn Informacji Publicznej Gminy Męcinka 

Postanowienie nr 1
POSTANOWIENIE   NR  1

POSTANOWIENIE   NR  1/2003

 00                

 

Szefa  Obrony  Cywilnej Gminy Męcinka

z dnia 10  kwietnia 2003 r.

 

 

 w      sprawie zorganizowania systemu wczesnego ostrzegania.

 

                                                                                                                                                                                          

       Na podstawie § 3 ust 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej ( Dz.U. z 2002r  Nr 96, poz. 850 )

zarządzam , co następuje :

 

1.      W celu uzyskania informacji o nadzwyczajnych zdarzeniach zagrażających ludności , a także  zapewnia w razie potrzeby częściowego lub całkowitego rozwinięcia systemu wykrywania i alarmowania tworzy się system wczesnego ostrzegania .

2.      Podstawowym zadaniem systemu wczesnego jest w szczególności :

a)      określenie miejsca , czasu , rodzaju i skali nadzwyczajnych zagrożeń ludności oraz powiadamianie o tych zagrożeniach Szefa Obrony Cywilnej powiatu , województwa i     szefów obrony cywilnej gmin ;

b)      ostrzeganie i alarmowanie ludności o zaistniałych zagrożeniach ;

c)      powiadamianie organów wyznaczonych do kierowania akcjami ratunkowymi na terenie   gminy o zaistniałych zagrożeniach ;

                        koordynowanie działań jednostek organizacyjnych zajmujących się statutowo   wykrywaniem i                  

                        alarmowaniem – w czasie wystąpienia nadzwyczajnych zagrożeń ;

d)      gromadzenie i opracowywanie danych o potencjalnych zagrożeniach ludzi i środowiska

e)      prowadzenie treningów w zakresie ostrzegania i alarmowania ludności.

3.      System wczesnego ostrzegania obejmuje :

a)      jednostki organizacyjne wykrywania zagrożeń i alarmowania ;

b)      jednostki organizacyjne zbierania i przetwarzania informacji oraz alarmowania ;

c)      automatyczne urządzenia pomiarowe .

4.      W skład jednostek organizacyjnych wykrywania zagrożeń i alarmowania , szef obrony cywilnej gminy    

            w porozumieniu i uzgodnieniu z dyrektorami ( kierownikami ) włącza służby dyżurne –  

            dyspozytorskie n/w zakładów pracy ; jednostek organizacyjnych i obiektów :

a)      Komenda Powiatowa Straży Pożarnej w Jaworze

b)      Komenda Powiatowa Policji w Jaworze

c)      Ochotnicza Straż Pożarna w Męcince

d)      Kierownictwo Zbiornika Wody Pitnej „ SŁUP ”,

e)      Nadleśnictwo Jawor

f)        Nadleśnictwo Złotoryja

5.      Do podstawowych zadań jednostek organizacyjnych wykrywania zagrożeń i alarmowania  należy w  szczególności :

a)      ciągły dozór obiektów i urządzeń oraz instalacji stwarzających szczególnie zagrożenie dla ludności ;

b)      wykrywanie skażeń toksycznymi środkami przemysłowymi i określenie intensywności tych skażeń ;

c)      przekazywanie sygnałów alarmowych dla zagrożonej ludności oraz powiadamianie sił   ratowniczych ;

d)      przekazywanie danych o fakcie awarii zbiornika „Słup ” i innych nadzwyczajnych zagrożeniach ludności do jednostek organizacyjnych wymienionych w ust. 6 .

 

 

 

    6.   W skład jednostek organizacyjnych zbierania i przetwarzania informacji oraz alarmowania wchodzą:     

a)      dyżurna służba wojewody dolnośląskiego ;

b)      wyznaczone przez szefa OC gminy w Urzędzie Gminy Męcinka kompetentne osoby powołane na czas występowania nadzwyczajnych zagrożeń .

    7.   Do podstawowych zadań jednostek organizacyjnych zbierania i przetwarzania informacji 

     oraz alarmowania należy w szczególności :

a)      zbieranie i przetwarzanie danych o skażeniach, zakażeniach oraz innych zagrożeń ludności;      

b)      określenie skali i skutków skażeń , zakażeń oraz innych nadzwyczajnych zagrożeń ludności ;

c)      ostrzeganie i alarmowanie zagrożonej ludności oraz powiadamianie organów kierowania wymienionych w ust. 6 .

d)      opracowywanie odpowiednich wniosków i propozycji dla szefa obrony cywilnej gminy i innych zainteresowanych jednostek organizacyjnych ;

e)      opracowywanie komunikatów dotyczących zagrożenia ludności i sposobu zachowania się ;

f)        wymiana informacji o skażeniach i innych nadzwyczajnych zagrożeniach ludności z sąsiednimi gminami .

g)      zbieranie danych o warunkach meteorologicznych ;

    8.  Zasady dyżurowania jednostek organizacyjnych systemu wczesnego ostrzegania 

    realizowane w trybie pracy jednozmianowej określa szef OC gminy.

    9.  System wczesnego ostrzegania współdziała za służbami i systemami jednostek 

          organizacyjnych nadzorowanych i kierowanych przez ministrów .

          Działalność ta jest związana z :

a)      zjawiskami mogącymi stanowić zagrożenia dla ludności ,

b)      koordynacją ich działania w okresie wystąpienia zagrożenia ,

c)      wzajemną wymianą informacji uzyskanych w toku własnej statutowej działalności , a mającą bezpośredni lub pośredni związek z występowaniem zagrożeń ludności ,ich wykrywania oraz alarmowaniem i ostrzeganiem  o nich .

  10.  W zakresie informacji podlegających wymianie o występowaniu nadzwyczajnych zagrożeń  

   jako zasadnicze przyjąć należy :

a)      natychmiast przekazuje się informacje dotyczące awarii i katastrof ,

b)      przekazać meldunek o nadzwyczajnym zagrożeniu ludzi i środowiska według układu załączonego do dokumentacji SWO ;

c)      okresowo przekazywać informacje dotyczące skażenia , skażenia komponentów i żywności .

d)      powyższe dane przekazuje się powyższymi środkami łączności i przechowuje na nośnikach trwałych .

  11.  W trakcie rozpoznania sytuacji nadzwyczajnych zagrożeń stosować metody pomiarowe 

   określone obowiązującymi normami i standardami ogólnokrajowymi oraz przepisami 

   resortowymi .

  12.  Do ostrzegania i alarmowania ludności wykorzystuje się :

a)      pojedyncze syreny alarmowe w gminach i zakładach pracy ,

b)      rozgłośnie radiowe i telewizyjne ( regionalne , kablowe , lokalne ) ,

c)      urządzenia nagłaśniające na pojazdach .

  13.  W sytuacji wystąpienia rozległego zagrożenia ludności i środowiska województwa w skład SWO gmin   

         mogą być włączone elementy szczebla powiatowego i wojewódzkiego .

  14.  Postanowienie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

 

 

 

wersja do wydruku

 



   Panel aktualizacyjny