W dniu 21 marca 2002 r. uchwałą Nr XLVIII/289/2002 na Sesji Rady Gminy Męcinka został uchwalony budżet na rok 2002. Budżet Gminy Męcinka po stronie dochodów wynosił 5.847.275 zł, a po stronie wydatków 6.547.275 zł. Przychody i rozchody związane z finansowaniem niedoboru i rozdysponowaniem nadwyżki budżetowej oraz z prywatyzacją mienia Skarbu Państwa i majątku jednostek samorządu terytorialnego objęły po stronie przychodów kwotę w wysokości 800.000 zł , a po stronie rozchodów spłatę zaciągniętej pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu na zadanie inwestycyjne „Budowa wodociągu i kanalizacji we wsiach Przybyłowice - Małuszów” w wysokości 100.000 zł. W 2002 roku do pierwotnie uchwalonego budżetu została wprowadzona, zarówno po stronie wydatków, jak i dochodów, następujące zmiany: 1. Uchwałą Nr LII/314/2002 Rady Gminy Męcinka z dnia 28 czerwca 2002 r. zwiększono dochody i wydatki o kwotę 102.561,00 zł 2. Uchwałą Nr LVI/331/2002 Rady Gminy Męcinka z dnia 30 września 2002 r. zwiększono dochody o kwotę 204.208,00 zł, wydatki zwiększono o kwotę 44.278,00 zł. Przychody zmniejszono o 100.000,00 zł, rozchody zwiększono o 60.000,00 zł; 3. Uchwałą Nr II/8/02 Rady Gminy Męcinka z dnia 29 listopada 2002 r. dochody zwiększono o kwotę 500.984,00 zł, wydatki zwiększono o 270.984,00 zł. Przychody zmniejszono o kwotę 230.000,00 zł; 4. Uchwałą Nr IV/22/02 Rady Gminy Męcinka z dnia 30 grudnia 2002 r. dochody zwiększono o 182.805,00 zł, wydatki zwiększono o 1.903,00 zł. Przychody zostały zmniejszone o kwotę 180.902,00 zł.
Po wprowadzeniu zmian podjętych uchwałami Rady Gminy budżet Gminy Męcinka ostatecznie ukształtował się w następujący sposób: - dochody: 6.837.833,00 zł; - wydatki: 6.966.931,00 zł; - przychody: 289.098,00 zł: - rozchody: 160.000,00 zł. Stopień wykorzystania przez Zarząd Gminy i Wójta Gminy w roku 2002 r. upoważnień zawartych w § 12 uchwały Nr XLVIII/289/2002 z dnia 21 marca 2002 r. w sprawie budżetu Gminy Męcinka przedstawia się następująco: - Spłacono cztery raty pożyczki zaciągniętej w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu na zadanie inwestycyjne „Budowa wodociągu i kanalizacji we wsiach Przybyłowice - Małuszów” w wysokości 100.000,00 zł oraz pierwszą ratę pożyczki zaciągniętej w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w wysokości 60.000,00 zł; - Zarząd Gminy i Wójt Gminy nie skorzystali z prawa do zaciągnięcia kredytu krótkoterminowego do wysokości 200.000,00 zł na ewentualne pokrycie niedoboru finansowego; - Zarząd Gminy i Wójt Gminy nie dokonywali zmian w budżecie w ramach tego samego działu między rozdziałami i paragrafami; - Zarząd Gminy zaciągnął pożyczkę długoterminową w wysokości 272.085,16 zł na zadanie inwestycyjne: „Budowa wodociągu i kanalizacji we wsiach Przybyłowice - Małuszów” udzieloną przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie; - Zarząd Gminy i Wójt Gminy nie lokowali wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach niż prowadzący obsługę bankową budżetu gminy Męcinka. I. Dochody Budżetu Gminy Męcinka. Dochody budżetu gminy wynosiły 5.847.275,00 zł, a po zmianach dokonanych w trakcie roku 6.837.833,00 zł; tj. wzrosły o 16,9%. Wykonanie dochodów budżetu Gminy Męcinka na dzień 31 grudnia 2002 r. wyniosło 6.890.391,00 zł, co stanowi 100,8% planu rocznego, z tego: - dotacje celowe na zadania zlecone 602.560,00 zł; - dotacje celowe na zadania własne 73.952,00 zł; - subwencja ogólna 2.353,00 zł; - subwencja oświatowa 1.937.779,00 zł; - subwencja rekompensująca 464.728,00 zł; - likwidacja konta inwestycyjnego 108.583,00 zł. Realna realizacja dochodów w roku budżetowym 2002 r., tj. po zminusowaniu likwidacji konta inwestycyjnego w kwocie 108.583 zł oraz wpływów przekazanych przez Ministerstwo Finansów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych w styczniu 2003 r. w wysokości 45.526 zł wyniosła 6.736.282 zł, co stanowi 98,5% planu rocznego. Realizacja dochodów w podziale na poszczególne działy została przedstawiona w poniższej tabeli: L.p. | Nazwa działu | Plan po zmianach | Realizacja | % | 1. | Rolnictwo i łowiectwo | 50.025,00 | 47.765,00 | 95,5 | 2. | Leśnictwo | 1.500,00 | 1.385,00 | 92,3 | 3. | Gospodarka mieszkaniowa | 259.885,00 | 240.974,00 | 92,7 | 4. | Administracja publiczna | 225.932,00 | 225.597,00 | 99,9 | 5. | Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa | 23.200,00 | 23.200,00 | 100,0 | 6. | Obrona narodowa | 375,00 | 375,00 | 100,0 | 7. | Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa | 325,00 | 325,00 | 100,0 | 8. | Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej | 3.280.937,00 | 3.355.578,00 | 102,3 | 9. | Różne rozliczenia | 2.404.860,00 | 2.404.787,00 | 100,0 | 10. | Oświata i wychowanie | 42.452,00 | 42.452,00 | 100,0 | 11. | Opieka społeczna | 492.342,00 | 492.294,00 | 100,0 | 12. | Gospodarka komunalna i ochrona środowiska | 55.000,00 | 54.750,00 | 99,5 | 13. | Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego | 1.000,00 | 909,00 | 90,9 |
| OGÓŁEM | 6.837.833,00 | 6.890.391,00 | 100,8 |
Szczegółową ocenę uzyskanych dochodów przedstawiono w podziale na główne grupy dochodów, tj.: - podatki i opłaty lokalne; - dochody stanowiące dochód budżetu gminy, a realizowane przez urzędy skarbowe; - udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych; - dochody z majątku gminy; - dotacje i subwencje; - pozostałe dochody. 1. Podatki i opłaty lokalne. L.p. | Wyszczególnienie | Plan po zmianach | Wykonanie | % | 1. | Podatek od nieruchomości | 1.559.300,00 | 1.693.899,00 | 108,6 | 2. | Podatek rolny | 572.600,00 | 526.000,00 | 91,9 | 3. | Podatek leśny | 37.695,00 | 39.402,00 | 104,5 | 4. | Podatek od środków transportowych | 104.600,00 | 108.233,00 | 103,5 | 5. | Podatek od czynności cywilno prawnych | 26.600,00 | 37.647,00 | 141,5 | 6. | Odsetki od zaległości | 18.000,00 | 20.365,00 | 113,1 |
| OGÓŁEM | 2.318.795,00 | 2.425.546,00 | 104,6 |
Wykonanie podatków i opłat lokalnych w roku 2002 wyniosło 104,6% w stosunku do planu rocznego. Osiągnięcie tak wysokiego wskaźnika w wykonaniu podatków i opłat lokalnych świadczy o zwiększeniu dyscypliny wśród podatników, szczególnie jeżeli chodzi o firmy prywatne bądź przedsiębiorstwa. Wysoki jest również wskaźnik ściągalności podatków wśród osób fizycznych. Najwyższe wykonanie osiągnięto w przypadku podatku o czynności cywilno – prawnych – 141,5% oraz odsetkach od zaległości – 113,1%. Najniższe wykonanie w stosunku do planu wystąpiło w przypadku podatku rolnego – 91,9%. Na terenie Gminy Męcinka w roku 2002 w dalszym ciągu obowiązuje zwolnienie z konieczności dokonywania przez mieszkańców opłat sanitacyjnych. Zobowiązania pieniężne. Z tytułu łącznego zobowiązania pieniężnego za rok 2002 osób zalegających jest 183, co stanowi kwotę 39.597,95 zł. Do wszystkich zalegających podatników wysłano upomnienia, a następnie wystawiono tytuły wykonawcze w celu przymusowego ściągnięcia tych należności w trybie egzekucji administracyjnej. Na wszystkie cztery raty podatków wystawiono ogółem 1.153 sztuk upomnień. Podatek rolny – osoby prawne. Na koniec 2002 r. zalegały 4 jednostki na ogólną kwotę 9.289,50 zł. Dwie spośród nich zaległości wpłaciły w styczniu 2003 r.
Podatek leśny – osoby prawne. Wszystkie jednostki należny podatek uregulowały w terminie. Podatek od środków transportowych – osoby prawne. Nie zalega żadna jednostka. Podatek od środków transportowych – osoby fizyczne. Z tytułu tego podatku zalega pięciu podatników na kwotę 14.938,40 zł.
Podatek od nieruchomości – osoby prawne. Zaległość zapisana w księgach rachunkowych na dzień 31 grudnia 2002 r. wykazuje zaległość pięciu jednostek na ogólną kwotę 28.479,10 zł.
Opłata eksploatacyjna. Ww. opłata płacona jest w terminie. W przypadku braku jakiejkolwiek reakcji ze strony podatnika wystawiane są tytuły wykonawcze lecz z różnych przyczyn, przede wszystkim braku możliwości zajęcia konta dłużnika bądź jakiegokolwiek mienia egzekucja komornika jest również nieskuteczna. 2. Podatki i opłaty realizowane przez Urzędy Skarbowe.
L.p. | Wyszczególnienie | Plan po zmianach | Wykonanie | % | 1. | Podatek dochodowy od osób prawnych | 4.300,00 | 2.983,00 | 69,4 | 2. | Wpływy z karty podatkowej | 3.900,00 | 4.832,00 | 123,9 | 3. | Opłata skarbowa | 12.000,00 | 16.903,00 | 140,8 | 4. | Odsetki | 500,00 | 62,00 | 12,4 | 5. | Rozliczenia |
| -73,00 |
|
| OGÓŁEM | 20.700,00 | 24.707,00 | 119,3 |
Realizacja podatków i opłat skarbowych realizowanych przez Urzędy Skarbowe w 2002 r. wyniosła 119,3%. W roku poprzednim realizacja za cały rok wyniosła 36,8%. Wpływy z podatków i opłat realizowanych są trudne do oszacowania. Z powyższego wynika, że powoli nasz region wychodzi z kryzysu gospodarczego. Tworzone są nowe firmy, a tym samym powstają nowe miejsca pracy. 3. Udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych.
L.p. | Wyszczególnienie | Plan po zmianach | Wykonanie | % | 1. | Podatek dochodowy od osób fizycznych | 446.442,00 | 412.932,00 | 92,5 |
| OGÓŁEM | 446.442,00 | 412.932,00 | 92,5 |
Realizacja wpływów z tytułu udziału Gminy Męcinka w podatku dochodowym od osób fizycznych w I półroczu br. wyniosła jedynie 36,9%, zaś w całym roku 92,5%. Należy zaznaczyć, że kwota w wysokości 45.526 zł z tego tytułu wpłynęła dopiero w miesiącu styczniu 2003 r. Udziały z tego tytułu przekazywane są bezpośrednio z centralnego konta Ministerstwa Finansów. Wpływy z tego tytułu od dwóch lat stale maleją i są związane z coraz mniejszymi dochodami ludności oraz z większym zakresie korzystającymi z ulg podatkowych. 4. Dochody z majątku gminy.
L.p. | Wyszczególnienie | Plan po zmianach | Wykonanie | % | 1. | Dochody z dzierżawy | 15.750,00 | 13.818,00 | 87,7 | 2. | Wpływy z tytułu sprzedaży mienia komunalnego | 75.000,00 | 64.878,00 | 86,5 | 3. | Użytkowanie wieczyste | 8.560,00 | 5.177,00 | 60,5 |
| OGÓŁEM | 99.310,00 | 83.873,00 | 84,4 |
Wykonanie dochodów z majątku gminy wyniosło za I półrocze 2002 r. 44,7%, w drugim zaś półroczu wzrosło do poziomu 84,4%. Nie powiodły się przede wszystkim próby sprzedaży byłej bazy w Pomocnem oraz byłego wysypiska śmieci w Piotrowicach.. Obydwie nieruchomości zostały dopiero sprzedane w roku 2003.
I N F O R M A C J A dotycząca sprzedaży z mienia komunalnego za 2002 rok. I. Sprzedaż mienia komunalnego. 1.Nieruchomość gruntowa Piotrowice - pow.- 0,0996 ha Cena sprzedaży - 1800 zł + zwrot kosztów - 1031 zł. 2.Budynek mieszkalny w Kondratów nr 64 Cena sprzedaży - 10.500 zł. 3.2 lokale mieszkalne w budynku Chełmiec 47 a/ Cena sprzedaży - 3.975 zł. + zwrot kosztów - 350,20 zł. b/ Cena sprzedaży - 1275 zł. + zwrot kosztów - 381,30 zł. 4.Nieruchomość gruntowa Kondratów – pow. - 0,04 ha Cena sprzedaży - 2.950 zł. 5.Nieruchomość gruntowa Kondratów - pow. 2,47 ha Cena sprzedaży - 10.000 zł. Ogółem kwota sprzedaży z mienia komunalnego : 30.500 zł. Zwrot kosztów - 1762,50 zł. 2/ Uwłaszczenie GS „Samopomoc Chłopska „ Męcinka. - Sklep Małuszów - 15.474 zł + zwrot kosztów 1938 zł. 3/ Grunty nabyte przez Gminę : / pod potrzeby społeczne/ - 2 działki we wsi Małuszów - za kwotę 3.000 zł. - 1 działka we wsi Piotrowice - za kwotę 1.500 zł.
Sprzedaż gruntów Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa : - nieruchomość gruntowa - obręb Męcinka - 8033,60 zł. - nieruchomość gruntowa - obręb Stanisławów - 5252,92 zł. - nieruchomość gruntowa - obręb Sichówek - 2072,95 zł. - nieruchomość gruntowa - obręb Pomocne - 1495,20 zł. - nieruchomość gruntowa - obręb Stanisławów - 4963,28 zł - nieruchomość gruntowa - obręb Muchów - 3985,20 zł. Ogółem : -------------------- 25.803,15 zł. 5. Dotacje i subwencje. L.p. | Wyszczególnienie | Plan po zmianach | Wykonanie | % |
| Dotacja celowa z budżetu państwa na zadania zlecone /oświetlenie uliczne/ | 54.000,00 | 54.000,00 | 100,0 |
| Dotacje celowe z budżetu państwa na zadania zlecone /opieka społeczna/ | 455.345,00 | 455.345,00 | 100,0 |
| Dotacja celowa z budżetu państwa na zadania własne /dodatki mieszkaniowe/ | 19.721,00 | 19.721,00 | 100,0 |
| Dotacja celowa z budżetu państwa na zadania zlecone /urzędy wojewódzkie/ | 53.290,00 | 53.290,00 | 100,0 |
| Dotacja celowa z budżetu państwa na zadania zlecone /Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa / | 325,00 | 325,00 | 100,0 |
| Dotacja celowa z budżetu państwa na zadania zlecone /obrona narodowa/ | 375,00 | 375,00 | 100 |
| Dotacja celowa z budżetu państwa na zadania zlecone /urzędy naczelnych organów władzy/ | 23.200,00 | 23.200,00 | 100,0 |
| Subwencja oświatowa | 1.937.779,00 | 1.937.779,00 | 100,0 |
| Subwencja rekompensująca | 464.728,00 | 464.728,00 | 100,0 |
| Subwencja – część podstawowa | 2.353,00 | 2.353,00 | 100,0 |
| Dotacja celowa z budżetu państwa na zadania zlecone /spis powszechny/ | 14.000,00 | 14.000,00 | 100,0 |
| Dotacja celowa – odpis na ZFŚS dla emerytów i rencistów b. pracowników oświaty | 16.742,00 | 16.742,00 | 100,0 | 13. | Dotacja celowa – dożywanie uczniów | 11.000,00 | 11.000,00 | 100,0 | 14. | Dotacja celowa – na wyposażenie magazynu przeciwpożarowego | 2.804,00 | 2.804,00 | 100,0 | 15. | Dotacja celowa – wyprawki dla uczniów przekazane przez Kuratorium Oświaty | 2.025,00 | 2.025,00 | 100,0 | 16. | Dotacja celowa na zadania własne – podwyżki dla kadry nauczycielskiej na IV kwartał 2002 r. | 23.685,00 | 23.685,00 | 100,0 |
| OGÓŁEM | 3.081.372,00 | 3.081.372,00 | 100,0 |
Realizacja dochodów z tytułu dotacji i subwencji w roku 2002 wyniosła 100%. Wszystkie dotacje były przekazywane w terminie. Należy zaznaczyć, że decyzją Ministerstwa Edukacji Narodowej zwiększono Gminie subwencję oświatową w wysokości 210.000 zł z przeznaczeniem na zakup wyposażenia do gimnazjum. W dalszym ciągu natomiast budżet państwa nie wywiązuje się z obowiązku ponoszenia dofinansowania ustawowego do dodatków mieszkaniowych oraz wynagrodzeń pracowników GOPS. Stosunek dotacji i subwencji do wykonania ogółem dochodów wynosi 44,7%. 6. Pozostałe dochody.
L.p. | Wyszczególnienie | Plan po zmianach | Wykonanie | % | 1. | Wpływy z usług – rolnictwo – za świadectwa pochodzenia zwierząt | 4.275,00 | 4.703,00 | 110,0 | 2. | Różne opłaty – za odstrzały łowieckie | 1.500,00 | 1.385,00 | 92,3 | 3. | Wpływy z usług – gospodarka mieszkaniowa – woda, ścieki i czynsz | 176.325,00 | 170.919,00 | 96,9 | 4. | Spadki i darowizny | 4.000,00 | 3.907,00 | 97,7 | 5. | Grzywny | 255,00 | 255,00 | 100,0 | 6. | Różne dochody w administracji – wypis z planu, specyfikacja, za kolczyki, telefonia cyfrowa, zwrot kosztów wyceny mienia komunalnego przeznaczonego do sprzedaży, likwidacja konta inwestycyjnego. | 155.583,00 | 155.248,00 | 99,8 | 7. | Zezwolenie na sprzedaż alkoholu | 75.000,00 | 73.402,00 | 97,9 | 8. | Opłata eksploatacyjna | 396.000,00 | 396.201,00 | 100,0 | 9. | Wpływy z usług opiekuńczych | 6.276,00 | 6.228,00 | 99,2 | 10. | Wpływy z usług – za wykup placu na cmentarzu | 1.000,00 | 750,00 | 75,0 | 11. | Wpływy z usług – z tytułu wynajmu świetlic | 1.000,00 | 909,00 | 90,9 | 12. | Różne dochody – za przyłącza wodociągowe | 30.000,00 | 29.244,00 | 97,5 | 13. | Pozostałe odsetki – z lokat bankowych | 20.000,00 | 18.810,00 | 94,0 |
| OGÓŁEM | 871.214,00 | 861.961,00 | 98,9 |
Realizacja pozostałych dochodów ukształtowała się w I półroczu 2002 r. na poziomie 64,2%, natomiast za cały rok 98,9%. Należy zauważyć, że tak wysokie wykonanie wynika głównie z likwidacji konta inwestycyjnego. W stosunku do wszystkich dochodów pozostałe dochody stanowią 12,5%. Najwyższe wykonanie uzyskano /110%/ za wydane świadectwa pochodzenia zwierząt oraz 100% wykonanie z tytułu opłat eksploatacyjnych. Najniższe wykonanie uzyskano ze sprzedaży placów na cmentarzu – 75%. Zaległości na koniec roku narastająco w płatnościach za dostarczaną wodę i odprowadzanie ścieków wynoszą 36.654,62 zł, natomiast z tytułu czynszu 41.767,97 zł. Wpływy odpowiednio 49.098,00 zł i 22.710,00 zł. Dochody z oprocentowania rachunków bankowych to odsetki od rachunków bankowych gminy, zakładanych na lokatach terminowych. W I półroczu br. uzyskano z tego tytułu 9.701,00 zł, natomiast za cały rok 18.810 zł. II. Wydatki Budżetu Gminy Męcinka.
Zgodnie z uchwalonym na sesji budżetem Gminy Męcinka plan wydatków po dokonaniu zmian w trakcie roku 2002 r. wyniósł 6.966.931,00 zł. Wykonanie wydatków za ubiegły rok wyniosło 6.903.286,00 zł, co stanowiło 99,1% planu rocznego. L.p. | Wyszczególnienie | Plan po zmianach | Wykonanie | % | 1. | Rolnictwo i łowiectwo | 551.844,00 | 549.458,00 | 99,6 | 2. | Transport i łączność | 42.379,00 | 41.355,00 | 97,6 | 3. | Gospodarka mieszkaniowa | 454.948,00 | 436.629,00 | 96,0 | 4. | Działalność usługowa | 11.200,00 | 10.297,00 | 91,9 | 5. | Administracja publiczna | 1.314.053,00 | 1.302.624,00 | 99,1 | 6. | Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa | 23.200,00 | 23.200,00 | 100,0 | 7. | Obrona narodowa | 375,00 | 375,00 | 100,0 | 8. | Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa | 41.146,00 | 39.678,00 | 96,4 | 9. | Obsługa długu publicznego | 100.350,00 | 99.522,00 | 99,2 | 10. | Różne rozliczenia | 0 | 0 | 0 | 11. | Oświata i wychowanie | 3.215.359,00 | 3.214.648,00 | 100,0 | 12. | Ochrona zdrowia | 90.000,00 | 84.951,00 | 94,4 | 13. | Opieka społeczna | 724.918,00 | 724.726,00 | 100,0 | 14. | Edukacyjna opieka wychowawcza | 18.320,00 | 18.320,00 | 100,0 | 15. | Gospodarka komunalna i ochrona środowiska | 178.139,00 | 162.770,00 | 91,4 | 16. | Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego | 148.600,00 | 142.946,00 | 96,2 | 17. | Kultura fizyczna i sport | 52.100,00 | 51.787,00 | 99,4 |
| OGÓŁEM: | 6.966.931,00 | 6.903.286,00 | 99,1 |
Realizacja wydatków w roku 2002 kształtowała się w poszczególnych działach w sposób zróżnicowany. Począwszy od tych działów, gdzie realizacja była na poziomie 100% - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa, obrona narodowa, oświata i wychowanie, opieka społeczna oraz edukacyjna opieka wychowawcza, do najniżej zrealizowanych wydatków w zakresie działalności usługowej /91,6%/ oraz gospodarce komunalnej i ochronie środowiska /91,4%/. Realizowane były zadania własne wynikające z ustawy o samorządzie gminnym i zadania zlecone z zakresu administracji rządowej. Wykonanie wydatków budżetowych w poszczególnych działach przedstawia się następująco: W dziale 010 „Rolnictwo i łowiectwo”, plan 551.844,00 zł, natomiast wykonanie wydatków wyniosło 99,6%. Ogółem wydatki wyniosły 549.458,00 zł. W ramach tego działu opłacone zastały: - rozdział 01010 § 4590 – plan 1.276 zł – realizacja 1.276 zł – odszkodowania wypłacone na rzecz osób fizycznych za szkody przy realizacji inwestycji „Budowa wodociągu i kanalizacji Przybyłowice – Małuszów” ; - rozdział 01010 § 6050 – plan 532.824 zł – realizacja 532.170 zł – w ramach tego planu realizowane są dwie inwestycje „Budowa wodociągu i kanalizacji Przybyłowice – Małuszów” /plan 522.324 zł – realizacja 521.695 zł za koszty notarialne, inspektora nadzoru oraz zapłata dla wykonawcy zadania/ oraz „Budowa tranzytu Piotrowice - Męcinki /plan – 10.500 zł – realizacja 10.475 zł za wykonanie projektu oraz mapę do projektowania/ ; - rozdział 01022 § 4210 – plan 1.050 zł – wykonanie 1.050 zł – za zakup kolczyków dla zwierząt - rozdział 01022 § 4300 – plan 1.200 zł – wykonanie 992 zł – w tym 975 zł za wyłapywanie bezpańskich psów oraz 17 zł za przesłanie kolczyków; - rozdział 01030 § 2850 – plan 11.523 zł – wykonanie 11.523 zł – odpis w wysokości 2% podatku rolnego na rzecz izby rolniczej; - rozdział 01095 § 4100, § 4110, § 4120 – plan 3.971 zł – wykonanie 2.447 zł - prowizja dla sołtysów wraz z pochodnymi za wydawane świadectwa pochodzenia zwierząt; W dziale 600 „Transport i łączność” plan 42.379,00 zł, natomiast realizacja wydatków wyniosła 97,6%. Na realizację zadań związanych z „zimową akcją”, utrzymaniem i remontami dróg gminnych wydatkowano kwotę 41.355,00 zł. W ramach tego działu opłacono: - rozdział 60016 § 4210 – plan 18.829 zł – wykonanie 18.221 zł - za zakup mieszanki na drogi gminne 11.883 zł, zakup znaków drogowych – 887 zł oraz zakup paliwa na „akcję zima” w wysokości 451 zł i piasku w wysokości 5.000 zł; - rozdział 60016 § 4270 – plan 16.000 zł – wykonanie 15.846 zł – w tym: 1.926 zł za pracę wyrówniarki, 2.902 zł za czyszczenie poboczy przy drogach gminnych, 11.018 zł za prace remontowe dróg gminnych; - rozdział 60016 § 4300 – plan 4.550 zł – wykonanie 4.288 zł – w tym: 2.339 zł za zimowe utrzymanie dróg gminnych, 49 zł za okazanie granic drogi, za usługę transportową 1.900 zł; - rozdział 60016 § 6050 zł – plan 3.000 zł – wykonanie 3.000 zł – zapłata za wykonanie projektu drogi w Myślinowie; W dziale 700 „Gospodarka mieszkaniowa” plan 454.948,00 zł, wykonanie wydatków 96,0%. Ogółem wydatki wyniosły 436.629,00 zł. Wyszczególnienie wydatków: - rozdział 70004 § 3020 – wykonanie wydatku w wysokości 210 zł z uwagi na konieczność wypłacenia likwidowanej grupie remontowej ekwiwalentu za pranie odzieży; - rozdział 70004 § 4010 – plan 79.147 zł – wykonanie 79.145 zł – wynagrodzenia osobowe pracowników grupy remontowej, która została zlikwidowana 30 czerwca br. oraz konserwatora wodociągów; - rozdział 70004 § 4040 – plan 10.095 zł –wykonanie 10.093 zł dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2001 r. dla grupy remontowej oraz bezrobotnych zatrudnionych w ubiegłym roku; - rozdział 70004 § 4110 – plan 11.777 zł – wykonanie 11.777 zł - składki ZUS za ww. - rozdział 70004 § 4120 – plan 1.603 zł – wykonanie 1.603 zł - składki na Fundusz Pracy za ww. - rozdział 70004 § 4210 – plan 61.606 zł, wykonanie 60.988 zł, w tym:
L.p. |
Nazwa |
Przeznaczenie |
Kwota | 1. | Paliwo |
| 7.704 | 2. | Materiały budowlane | Biblioteka w Piotrowicach | 5.710 | 3. | Materiały budowlane | Awaria wodociągu w Męcince | 981 | 4. | Materiały budowlane | Świetlica w Przybyłowicach | 623 | 5. | Materiały budowlane | Przybyłowice Małuszów - przyłącza | 4.015 | 6. | Materiały budowlane | Męcinka 110 | 23 | 7. | Materiały budowlane | GOK Męcinka | 237 | 8. | Grupa remontowa | Materiały dla grupy | 492 | 9. | Materiały budowlane | Ośrodek Zdrowia Pomocne | 1.370 | 10. | Materiały budowlane | Kondratów - przystanek | 46 | 11. | Materiały budowlane | Mieszkanie w byłej szkole w Sichowie | 794 | 12. | Materiały budowlane | Hydrofornia Stanisławów | 55 | 13. | Materiały budowlane | Awaria wodociągu w Chełmcu | 148 | 14. | Materiały budowlane | Przystanek w Sichowie | 280 | 15. | Przystanek autobusowy | Sichów | 2.750 | 16. | Pompa | Była szkoła w Sichowie | 1.603 | 17. | Materiały budowlane | Kondratów – świetlica | 2.798 | 18. | Materiały budowlane | Przystanki na terenie Gminy | 2.418 | 19. | Materiały budowlane | Biblioteka w Męcince | 2.687 | 20. | Części do kosiarki |
| 534 | 21. | Kłódki |
| 183 | 22. | Materiały budowlane | Przystanek w Myślinowie | 410 | 23. | Materiały budowlane | Remizy w Pomocnem, Męcince i Przybyłowicach | 3.200 | 24. | Materiały budowlane | Budynek komunalny w Muchowie | 732 | 25. | Materiały budowlane | Świetlica w Małuszowie | 685 | 26. | 2 pompy | Hydrofor w Pomocnem | 4.644 | 27. | Drzwi | Pomocne | 3.210 | 28. | Materiały budowlane na awarie dla konserwatora |
| 536 | 29. | Grzejnik elektryczny |
| 184 | 30. | Materiały budowlane | Świetlica Stanisławów | 100 | 30. | Materiały budowlane |
| 11.836 |
| OGÓŁEM: |
| 60.988 |
- rozdział 70004 § 4260 – plan 162.500 zł, wykonanie 159.123 zł, w tym: L.p. | Wyszczególnienie | Kwota | 1. | Dostawa wody i odprowadzanie ścieków | 121.023 | 2. | Energia elektryczna | 38.000 | 3. | Gaz | 100 |
| OGÓŁEM: | 159.123 |
- rozdział 70004 § 4300 – plan 72.700 zł, wykonanie 61.824 zł w tym: L.p. | Wyszczególnienie | Kwota | 1. | Badania techniczne pojazdów i naprawa | 4.895 | 2. | Badanie wody i ścieków | 2.824 | 3. | Usługi kominiarskie | 2.071 | 4. | Nadzory budowlane | 1.872 | 5. | Roboty elektryczne | 4.181 | 6. | Ogłoszenie i wycena poloneza | 396 | 7. | Naprawa pomp | 1.718 | 8. | Usługa koparką | 2.619 | 9. | Opłaty roczne za wodociągi | 9.220 | 10. | Naprawa ciągnika | 255 | 11. | Telefon | 2.943 | 12. | Dorabianie kluczy | 66 | 13. | Przewóz przystanku | 600 | 14. | Naprawa kosiarki | 215 | 15. | Szklenie okna | 23 | 16. | Wykonanie szyldu | 90 | 17. | Czyszczenie rur | 388 | 18. | Wywóz odpadów stałych | 15.078 | 19. | Wykonanie drzwi w Kondratowie | 856 | 20. | Usunięcie awarii i wykonanie przyłączy w świetlicach w Przybyłowicach i Małuszowie | 6.857 | 21. | Remont biblioteki w Męcince | 1.092 | 22. | Remonty dachów | 928 | 23. | Ocieplenie hydroforni w Pomocnem | 2.085 | 24. | Remont obiektu byłej szkoły w Sichowie | 214 | 25. | Ogłoszenia w sprawie sprzedaży „ostrówka” | 338 |
| OGÓŁEM: | 61.824 |
- rozdział 70004 § 4410 – plan 1.000 zł –wykonanie 640 zł – delegacje dla konserwatora; - rozdział 70004 § 4430 – plan 910 zł – wykonanie 908 zł opłaty PZU; - rozdział 70004 § 4440 – plan 3.900 zł – wykonanie 3.900 odpis na ZFŚS; - rozdział 70005 § 4300 – plan 25.000 zł, wykonanie 22.526 zł – zapłata za ogłoszenia prasowe oraz wyceny nieruchomości do sprzedaży; - rozdział 70005 § 4530 – plan 23.000 zł – wykonanie 22.392 zł - podatek VAT; - rozdział 70005 § 4590 – plan 1.500 zł – wykonanie 1.500 zł – wypłata środków na odszkodowanie za zajęcie gruntu pod przepompownię w Piotrowicach W dziale 710 „Działalność usługowa” plan wynosi 11.200,00 zł, wykonanie na poziomie 91,9%. Ogółem wydatki wyniosły jedynie 10.297 zł. Wyszczególnienie wydatków: - rozdział 71004 § 4300 – plan 7.000 zł, wykonanie 6.097 zł za mapę, zmiany w planie zagospodarowania oraz ogłoszenia o zmianie w planie zagospodarowania przestrzennego; - rozdział 71035 § 6050 – plan 4.200 zł – wykonanie 4.200 zł – zapłata za projekt budowy cmentarza w Męcince W dziale 750 „Administracja publiczna” plan 1.314.053,00 zł, wykonanie w wysokości 99,1%. Ogółem wydatki wyniosły 1.302.624,00 zł. Wyszczególnienie wydatków: - rozdział 75011 § 4010, § 4110 – plan 53.290 zł – wykonanie 53.290 zł - wydatek zgodny z przekazaną dotacją z Urzędu Dolnośląskiego na cząstkowe wykonywanie zadań zleconych przez pracowników Urzędu Gminy; - rozdział 75022 § 3030 – plan 110.020 zł – wykonanie 109.623 zł - diety radnych Rady Gminy Męcinka oraz diety sołtysów za udział w sesjach; - rozdział 75022 § 4210 – plan 5.167 zł – wykonanie 3.899 zł - na zakup środków żywności na sesje Rady Gminy i Komisje Rady Gminy; - rozdział 75022 § 4300 – plan 2.105 zł – wykonanie 2.037 zł – udział w kursie Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej; - rozdział 75022 § 4410 – plan 1.540 zł – wykonanie 1.064 zł – diety dla sołtysów za udział w sesjach; - rozdział 75023 § 3250 – plan 400 zł – wykonanie 400 zł – wypłata stypendium; - rozdział 75023 § 4010 – plan 621.871 zł – wykonanie 619.869 zł - wypłacone wynagrodzenia osobowe dla pracowników Urzędu Gminy oraz kierowcy busa i sprzątaczki; - rozdział 75023 § 4040 – plan 48.214 zł – wykonanie 48.213 zł - dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2001 r. dla ww. - rozdział 75023 § 4110 – plan 118.941 zł – wykonanie 118.795 zł - składki na ZUS ww. - rozdział 75023 § 4120 – plan 16.647 zł – wykonanie 16.526 zł - składki na Fundusz Pracy ww. - rozdział 75023 § 4210 – plan 73.700 zł, wykonanie 73.626 zł w tym: L.p. | Wyszczególnienie | Kwota | 1. | Paliwo do busa | 9.292 | 2. | Środki czystości | 1.027 | 3. | Materiały biurowe | 10.980 | 4. | Monitory, drukarki i komputer | 10.143 | 5. | Tusz do drukarek | 5.296 | 6. | Olej opałowy | 17.709 | 7. | Apteczka | 118 | 8. | Encyklopedia i zakup materiałów na zakończenie roku szkolnego | 1.250 | 9. | Toner | 472 | 10. | Drobne zakupy /np. żarówki, zamek do drzwi, środki żywności i kwiaty/ | 2.342 | 11. | Materiały budowlane na budynek Urzędu | 11.583 | 12. | Części do busa | 2.543 | 13. | Zakup książek | 401 | 14. | Alarm | 470 | | OGÓŁEM: | 73.626 |
- rozdział 75023 § 4210 – plan 5.000 zł, wykonanie 3.454 zł – środki do dyspozycji Zarządu Gminy – a/ konkurs ortograficzny – 150 zł; b/ konkurs recytatorski – 142 zł; c/ świat poezji dziecięcej – 163 zł; d/ OSP Męcinka – 400 zł; e/ udział dzieci szkolnych w zawodach – 198 zł; f/ 800 lecie Męcinki – 1.000 zł g/ Muchowska Kosa – 518 zł; h/ powiatowy konkurs „Najładniejsza zagroda” – 200 zł; i/ spotkanie rencistów i emerytów – 203 zł; j/ festyn w Małuszowie – 480 zł. - rozdział 75023 § 4260 – plan 9.900 zł, - wykonanie 9.768 zł w tym: woda w budynku urzędu – 2.204 zł oraz energia elektryczna 7.564 zł; - rozdział 75023 § 4300 – plan 108.175 zł, wykonanie 107.219 zł w tym: L.p. | Wyszczególnienie | Kwota | 1. | Prowizja bankowa i sprzedaż znaków skarbowych | 3.691 | 2. | Opłata pocztowa | 20.500 | 3. | Szkolenia | 5.862 | 4. | Serwis oprogramowania komputerowego | 16.093 | 5. | Konserwacja centrali telefonicznej | 1.464 | 6. | Opłaty telefoniczne | 16.525 | 7. | Koszty radcy prawnego | 20.900 | 8. | Oprawa monitorów | 736 | 9. | Konserwacja kserokopiarki | 769 | 10. | Naprawa busa | 1.574 | 11. | Badania lekarskie | 645 | 12. | Przegląd gaśnic | 524 | 13. | Kasacja dokumentacji | 878 | 14. | Prenumerata | 6.551 | 15. | Zwrot czesnego | - 3.300 | 16. | Przeszkolenie pracownika | 1.000 | 17. | Szycie flag | 294 | 18. | Umowy z konserwatorami OSP | 8.838 | 19. | Wycena i ogłoszenia na sprzedaż autobusu | 1.044 | 20. | Monitoring | 1.043 | 21. | Wyrób pieczątek | 270 | 22. | Umowa na sprzątanie pomieszczeń | 300 | 23. | Prowizje komorników | 1.018 | | OGÓŁEM: | 107.219 |
- rozdział 75023 § 4410 – plan 5.286 zł – wykonanie 5.155 zł - delegacje pracowników, koszty wyjazdów na szkolenia oraz ryczałty samochodowe; - rozdział 75023 § 4430 – plan 19.930 zł – wykonanie 19.205 zł - ubezpieczenie busa, autobusu, budynku urzędu, wyposażenia i sprzętu komputerowego oraz zakup licencji programu LEX; - rozdział 75023 § 4440 – plan 19.500 zł – wykonanie 19.500 zł odpis na ZFŚS ww. - rozdział 75023 § 6050 – plan 15.000 zł –wykonanie 15.000 zł – zapłata za nową sieć komputerową w budynku Urzędu Gminy; - rozdział 75056 § 3030 – plan 11.949 zł, wykonanie 11.949 zł – dodatki spisowe; - rozdział 75056 § 4110 – plan 107 zł, wykonanie 107 zł – składki na ZUS za wypłacone umowy zlecenia; - rozdział 75056 § 4120 – plan 15 zł, wykonanie 15 zł – składki na Fundusz Pracy za wypłacone umowy zlecenia; - rozdział 75056 § 4210 – plan 497 zł, wykonanie 497 zł – artykuły biurowe dla biura spisowego; - rozdział 75056 § 4300 – plan 1.432 zł, wykonanie 1.432 zł – wykonanie szyldu, umowy zlecenia za obsługę biura spisowego oraz koszty przejazdu samochodu do biura spisowego; - rozdział 75078 § 4210 – plan 2.804 zł – wykonanie 2.804 zł – dotacja na zakup wyposażenia p.poż; - rozdział 75095 § 4100, § 4110, § 4120 – plan 33.187 zł – wykonanie 30.235 zł - prowizje wraz z pochodnymi dla sołtysów za pobór podatków; - rozdział 75095 § 4210 – plan 28.585 zł – wykonanie 28.151 zł - wydatek poniesiony na imprezy organizowane przez Rady Sołeckie; - rozdział 75095 § 4300 – plan 791 zł, wykonanie 791 zł – usługi zlecane przez Rady Sołeckie na imprezy wiejskie. W dziale 751 „Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa” plan 23.200,00 zł, wykonanie 23.200,00, tj. 100%. Wydatek w wysokości 700 zł zrealizowany na zakup materiałów biurowych/ rozdział 75101 § 4210/. Pozostałe środki w wysokości 22.500 zł wydatkowane na przeprowadzenie wyborów do rad gmin wg poniższego zestawienia - rozdział 75109 § 3030 – plan 12.665 zł – wykonanie 12.665 zł – diety członków komisji; - rozdział 75109 § 4110 – plan 215 zł – wykonanie 215 zł – składki na ZUS za umowę zlecenie za obsługę wyborów; - rozdział 75109 § 4120 – plan 29 zł – wykonanie 29 zł – składki na Fundusz Pracy za umowę zlecenie za obsługę wyborów; - rozdział 75109 § 4210 – plan 3.953 zł – wykonanie 3.953 zł – zakup materiałów biurowych i komputera; - rozdział 75109 § 4300 – plan 4.663 zł – wykonanie 4.663 zł – koszty umów oraz przejazdów busem; - rozdział 75109 § 4410 – plan 975 zł – wykonanie 975 zł – koszty delegacji. W dziale 752 „Obrona narodowa” plan 375,00 zł, wykonanie w wysokości 375 zł, tj. 100% Wydatek zrealizowany na zakup materiałów biurowych / rozdział 75212 § 4210/ W dziale 754 „ Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa” plan 41.146,00 zł, wykonanie na poziomie 96,4%. Ogółem wydatki wyniosły 39.678 zł. Wyszczególnienie wydatków: - rozdział 75412 § 2820 – plan 16.780 zł – wykonanie 16.780 zł – dotacja dla OSP; - rozdział 75412 § 3030 – plan 3.405 zł – wykonanie 3.405 zł – diety za udział w akcjach; - rozdział 75412 § 4210 – plan 12.359 zł – wykonanie 11.282 zł – wydatki OSP: zakup węgla: 3.575 zł, paliwo: 3.200 zł, mundury: 3.040 zł, części do samochodów: 1.467 zł; - rozdział 75412 § 4260 – plan 3.508 zł – wykonanie 3.342 zł – zapłata za energię elektryczną; - rozdział 75412 § 4300 – plan 3.264 zł – wykonanie 3.039 zł: telefony: 1.195 zł, przestrojenie odbiornika: 769 zł, naprawa samochodu: 71 zł, wykonanie numerów operacyjnych: 630 zł, krycie papą remizy: 374 zł; - rozdział 75412 § 4430 – plan 1.505 zł – wykonanie 1.505 zł – ubezpieczenie PZU; - rozdział 75414 § 4210 – plan 325 zł – wykonanie 325 zł – zakup materiałów biurowych. W dziale 757 „Obsługa długu publicznego” plan wynosi 100.350,00 zł, wykonanie w wysokości 99.2%. Ogółem wydatki wyniosły 99.522 zł i przeznaczone były na zapłatę odsetek od zaciągniętej pożyczki na zadanie „Budowa wodociągu i kanalizacji Przybyłowice - Małuszów” w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu , odsetek od kredytu długoterminowego na „Budowę gimnazjum w Męcince”, rat leasingowych za ciągnik, odsetek od zaciągniętej pożyczki na zadanie „Budowa wodociągu i kanalizacji Przybyłowice - Małuszów” w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie. W dziale 801 „Oświata i wychowanie” plan 3.215.359,00 zł, wykonanie 100%. Ogółem wydatki wyniosły 3.214.648 zł, w tym na zadanie inwestycyjne „Budowa gimnazjum w Męcince” 1.058.240 zł, przy planie budżetu na ten cel w wysokości 1.058.558 zł. Sprawozdanie z wykonania budżetu szkół w roku 2002 r. Plan budżetu na 2002 rok ogółem 2.156.801,00 W tym: Gimnazjum w Męcince 576.624,00
Szkoła Podstawowa w Męcince 525.616,00 80101-Szkolnictwo Podstawowe 492.036,00 80104-Oddziały klas O 26.163,00 80195- Różna działalność /FSS dla emerytów/ 7.420,00 Szkoła Podstawowa Pomocne 602.063,00 80101-Szkolnictwo Podstawowe 392.565,00 80104 –Oddziały klas O 21.032,00 80113 –Dowóz Uczniów do Szkół 185.418,00 80195- Różna działalność / FSS dla emerytów/ 3.048,00 Szkoła Podstawowa Piotrowice 452.495,00 80101-Szkolnictwo Podstawowe 414.720,00 80104-Oddziały klas O 31.501,00 80195- Różna działalność /FSS dla emerytów/ 6.274,00 Oddziały Gimnazjum – 8 oddziałów Sz.P Męcinka 6 oddziałów + 1 oddział klasy O SzP Pomocne 6 oddziałów + 1 oddział klasy O SzP Piotrowice 6 oddziałów +1 oddział klasy O Zatrudnienie Gimnazjum - Dyrektor Gimnazjum
- 10-ciu nauczycieli na pełnych etatach w ty 1 pedagog obsługujący wszystkie szkoły na terenie Gminy
- 4-ch nauczycieli na części etatu w tym : nauczyciel wychowania muzycznego. bibliotekarz, nauczyciel geografii, świetlicowy.
- 3-ch pracowników obsługi w ty 1 konserwator obsługujący SzP w Męcince i SzP w Piotrowicach.
Szkoła Podstawowa w Męcince 1, 1 Dyrektor Szkoły - 9-ciu nauczycieli na pełnych etatach w tym 1 nauczyciel klasy 0
- 4-ch nauczycieli na części etatu tj nauczyciel informatyki, angielskiego, geografii , nauczanie indywidualne
- 2-ch pracowników obsługi
- 1 sekretarka –obslugująca Szp Męcinkę i SZp. Piotrowice
- 3 pracowników administracji obsługujących wszystkie szkoły na terenie Gminy
Szkoła Podstawowa Pomocne 1, 9-ciu nauczycieli na pełnych etatach w tym 1 nauczyciel klasy 0 2. 1 nauczyciel języka niemieckiego na części etatu 3. 1 pracownik obsługi 4. kierowca autobusu 5. 1 etat palacz c.o Szkoła Podstawowa Piotrowice 1. 8 nauczycieli na pełnych etatach w tym 1 nauczyciel klasy O 2. 4-ch nauczycieli na części etatu /informatyk, nauczyciel j. niemieckiego, nauczyciel j. angielskiego , religii/ 3. 2 etaty obsługi 4. 1 palacz Wykonanie budżetu w 2002 roku.
Gimnazjum w Męcince Plan budżetu - 576.624,00 wykonanie- 576.518,00 co stanowi 100% Z powyższej kwoty wydatkowano na : -dodatki mieszkaniowe , wiejskie i opłaty związane z BHP kwotę 25.149,00 zł -wynagrodzenia osobowe wraz z pochodnymi /osobowy fundusz płac , dodatkowe wynagrodzenia roczne składki zus i fundusz pracy, fundusz świadczeń socjalnych - 462.373,00 zł - wydatki rzeczowe: środki czystości , materiały biurowe, ,materiały dla konserwatora potrzebne do napraw bieżących sprzętu, pozostałe materiały –10.125,00 zł, olej opałowy-37.298,00 zł zakup pomocy naukowych –1.295,00 zł zużycie energii elektrycznej- 6.472,00 zł opłaty pocztowe, prowizje bankowe-2.878,00 zł usługi kominiarskie-1.371,00 zł wykonano drzwi antywłamaniowe, założono żaluzje we wszystkich klasach i pomieszczeniach biurowych , wyłożono płytkami hol w sali gimnastycznej oraz posadzkę w szatni, wykonano roboty malarskie w remontowanych pomieszczeniach –ogółem koszt 18.000,00 zł, opłata za telefony-3.081,00 zł, prenumerata czasopism-499,00 zł, doskonalenie zawodowe, kursy ,dokształcanie –3.000,00 zł, wywóz nieczystości stałych - 1.500,00 zł, Jednostka na koniec roku budżetowego posiada zobowiązania wobec zus i Urzędu skarbowego na kwotę 15.604,00 zł z terminem płatności zus 5 I 2003 r., US z terminem płatności 20 I 2003 r. Szkoła Podstawowa Męcinka Plan budżetu szkoły wynosi 525.619,00 zł Z powyższej kwoty wydatkowano : -dodatki mieszkaniowe, wiejskie i opłaty związane z BHP zgodnie z kodeksem pracy kwotę 22.295,00 zł. -wynagrodzenia osobowe wraz z pochodnymi (osobowy fundusz płac, dodatkowe wynagrodzenie roczne składki zus i fundusz pracy oraz fundusz świadczeń socjalnych)-422.621,00 zł, wypłacono stypendia dla uczniów za wzorowe wyniki w nauce w kwocie 1.000,00 zł, udzielono pomocy na zakup podręczników dla dzieci z ubogich rodzin w kwocie 825,00 zł, wydatki rzeczowe: wykonano remont sanitariatów w budynku nr 1 /wyłożono kafelkami sanitariaty wymieniono armaturę sanitarną , malowanie sufitów stolarki drzwiowej, ogólny koszt remontu 11.878,00 zł, zakupiono środki czystości , materiały biurowe, materiały dla konserwatora do bieżących napraw sprzęt i drobne remonty wykonywane w ramach prac konserwatora na kwotę 7.650,00 zł, zapłacono za energię elektryczną –6.103,00 zł , prenumerata czasopism, opłaty telefoniczne usługi pocztowe, wywóz nieczystości stałych usługi kominiarskie, dokształcanie nauczycieli ogółem –10.800,00 zł na delegacje służbowe wydatkowano kwotę 827,00 zł , ubezpieczenie budynków i sprzętu szkolnego- 1.451,00 zł, zakupiono 2 zestawy komputerowe na kwotę 6.490,00 zł. Przedszkola przy szkołach Podstawowych –klasy O Wydatki na dodatki mieszkaniowe wiejskie i bhp- 1.724,00 zł Wynagrodzenia osobowe wraz z pochodnymi dodatkowym wynagrodzenie i FSS – 27.734,00 zł. Jednostka na koniec 2002 roku posiada zobowiązania wobec ZUS i Urzędu Skarbowego w kwocie 22.295,00 zł z terminem płatności w I 2003 roku. Szkoła Podstawowa Pomocne Plan budżetu szkoły na 2002 r. wynosi 602.063,00 zł Z powyższej kwoty wydatkowano : -dodatki wiejskie, mieszkaniowe ,wydatki związane z BHP kwotę- 18.347,00 zł - wynagrodzenia osobowe ,pochodne od wynagrodzeń, dodatkowe wynagrodzenia roczne oraz FSS –337.559,00 zł Stypendia dla uczniów za wzorowe wyniki nauczania –1.000,00 zł Zakup podręczników dla uczniów z ubogich rodzin 450,00 zł Wydatki rzeczowe -wykonano remont klasy O , korytarzy zgodnie z zaleceniem straż oraz San Epid zerwano boazerię drewnianą wykonano ściany regipsowe pomalowano powierzchnię remontowaną i pokój nauczycielski, wykonano remont schodów, pomalowano farbą olejną stolarkę –ogólny koszt remontu 12.947,00 zł zakupiono środki czystości, materiały biurowe, materiały dla konserwatora /farby, żarówki, zamki, paliwo do kosiarki/ zakupiono opał do szkoły w ilości 9.600 kg – ogółem wydatek 8.521,00 zł opłacono usługi kominiarskie, za telefony, opłata za prenumeratę, dofinansowanie dokształcania nauczycieli, wywóz nieczystości stałych i płynnych ogółem wydatek 7.840,00 zł, opłacono zużycie energii elektrycznej na kwotę 2.115,00 zł , delegacje służbowe 992,00 zł, ubezpieczenie budynków i sprzętu szkolnego- 2.254,00 zł,. Utrzymanie klasy O –wychowanie przedszkolne ogólny koszt- 20.999,00 zł, w tym wydatki osobowe – 20.838,00 zł. Dowóz uczniów do szkół. Ogółem wydatek związany z dowozem uczniów do szkół- 185.387,00 zł. W tym wydatki związane z wynagrodzeniem opiekunek wraz z pochodnymi –20.186,00 zł Wynagrodzenie kierowcy wraz z pochodnymi, dodatkowym wynagrodzeniem rocznym FSS – 25.442,00 zł – koszt utrzymania autobusu szkolnego: paliwo, oleje, smary, części zamienne- 18.811,00 zł, opłata za korzystanie z autobusów PKS dowożących uczniów do Gimnazjum i Szkół Podstawowych Męcinka i Piotrowice – 120.157,00 zł, Szkoła Podstawowa Piotrowice Ogółem plan budżetu szkoły na 2002 rok wynosi –452.495,00 zł Dodatki mieszkaniowe wiejski i wydatki związane z BHP-19.733,00 zł Zakup podręczników dla dzieci z ubogich rodzin 750,00 zł Stypendia dla uczniów 1.000,00 zł Wydatki osobowe wraz z pochodnymi FSS dodatkowym wynagrodzeniem rocznym –348.722,00 zł. Wydatki na zakup opału, środków czystości, materiałów biurowych, materiałów do drobnych napraw – 8.945,00 zł, zużycie energii elektrycznej i gazu – 6.951,00 zł. Wykonano remont dachu na sali gimnastycznej malowanie pomieszczeń w budynku nr 2 Usunięcie boazerii drewnianej na korytarzu, założenie płyt gipsowych, malowanie ścian, częściowy remont dachu na budynku szkolnym, usunięcie zacieków łączny koszt-13.000,00 zł, wywóz nieczystości stałych i płynnych, prenumerata czasopism usługi telefoniczne, kominiarskie, dokształcanie nauczycieli 12.466,00, delegacje służbowe – 385,00 zł ubezpieczenie budynków i sprzętu szkolnego – 2.175,00 zł, Oddział przedszkolny- ogólny wydatek – 31.500,00 zł, w tym wydatki osobowe wraz z pochodnymi i FSS – 31.100,00 zł. Jednostka posiada na koniec 2002 roku zobowiązania na kwotę 15.731,00 zł z terminem płatności I 2003 r. W dziale 851 „Ochrona zdrowia” plan wynosi 90.000,00 zł, wykonanie 94,4%. Ogółem wydatki wyniosły 84.951,00 zł, w tym: - rozdział 85121 § 6220 – plan 15.000 zł – wykonanie 15.000 zł - przekazano dotację dla GZPOZ w Męcince na zakup sprzętu medycznego; - rozdział 85154 § 2620 – plan 10.000 zł – wykonanie 10.000 zł – środki przekazane dla GOPS w Męcince na dożywianie dzieci w szkołach; - rozdział 85154 § 2830 – plan 17.500 zł – wykonanie 17.500 zł – przekazano dotację dla ZHP za zorganizowanie obozu dla 26 dzieci w Rozewiu; - rozdział 85154 § 3030 – plan 8.920 zł – wykonanie 8.751 zł - wypłacono diety dla członków Komisji Przeciwalkoholowej oraz zapłacono za prowadzenie punktów terapeutycznych przez bibliotekarki; - rozdział 85154 § 4110 – plan 1.113 zł – wykonanie 1.110 zł - składki na ZUS za bibliotekarki prowadzące punkty terapeutyczne; - rozdział 85154 § 4120 – plan 208 zł – wykonanie 152 zł - składki na Fundusz Pracy za ww. - rozdział 85154 § 4210 – plan 7.521 zł, wykonanie 5.341 zł – zakupiono książeczki dla uczniów „ Paszport nastolatka – zdrowy styl życia” za 458 zł, keyboard – 2.969 zł, artykuły papiernicze za 1.850 zł oraz za 64 zł artykuły spożywcze na posiedzenia Komisji; - rozdział 85154 § 4260 – plan 1.000 zł, wykonanie 628 zł – zapłata za gaz 597 zł oraz energię elektryczną 31 zł; - rozdział 85154 § 4300 – plan 28.738 zł, wykonanie 26.469 zł, w tym: L.p. | Wyszczególnienie | Kwota | 1. | Usługi terapeutyczne – Barczak | 7.200 | 2. | Przedstawienia teatralne | 2.050 | 3. | Organizacja „Dnia Dziecka” w szkołach | 2.000 | 4. | Telefony | 672 | 5. | Wykonanie kalendarzy | 147 | 6. | Szkolenie | 180 | 7. | Wywiady | 200 | 8. | Organizacja półkolonii | 12.420 | 9. | Dofinansowanie leczenia | 1.600 | | OGÓŁEM: | 26.469 |
INFORMACJA Z WYKONANIA ZADAŃ WYNIKAJĄCYCH Z PROGRAMU GKRPA 2002 r.
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w roku 2002 zrealizowała następujące zadania:
W dniu 26 stycznia br. zawarto umowę z firmą „Usługi Psychologiczne” mgr Piotr Bartczak, na prowadzenie Punktu Konsultacyjnego w Piotrowicach. Punkt Konsultacyjny czynny jest dwa razy w miesiącu i przyjmuje wszystkie osoby wskazane przez GKRPA a także zgłaszających się bez wezwań mieszkańców gminy. Podjął w uzasadnionych przypadkach 9 wizyt w mieszkaniach osób cierpiących z powodu uzależnienia lub przemocy w rodzinie oraz sporządzono 2 opinie biegłego w sprawach o obowiązku leczenia odwykowego W wyniku zgłoszeń policji i GOPS wysłano 48 wezwania do punktu konsultacyjnego z tego zgłosiło się 20 osób ( 3 osoby zostały zmotywowane i podjęły terapię w Ośrodku Terapii Uzależnień w Szklarskiej Porębie).
W dniu 21.02.2002 przeprowadzono program profilaktyczny dla dzieci z szkół podstawowych „ Nie, dziękuję ja się nie truję”. W dniu 24i 27.05.2002r Teatr „ARKA” z Wrocławia przedstawił spektakle profilaktyczne dla dzieci z klas 0,I.II, III „ ET- przybysz z kosmosu”, dla klas IV,V,VI, „Żarłok” oraz dla klas gimnazjalnych „ Proszę czekać”. W spektaklach brali udział wszyscy uczniowie ze szkół z terenu gminy.
Zorganizowano wypoczynek letni dla dzieci i młodzieży w ramach akcji „BEZPIECZNE WAKACJE – ROZEWIE 2002”wraz z programem profilaktycznym. Kandydatów na obóz w Rozewiu wyłonili dyrektorzy szkół . W ramach rutynowych czynności pracownicy GOPS przeprowadzili wywiady i zakwalifikowali 25 dzieci na wyjazd.
Z okazji dnia dziecka przyznano każdej szkole kwotę 500,- zł na zorganizowanie dnia dziecka .Uczniowie uczestniczyli w różnego rodzaju konkursach np.: plastycznych pod hasłem „Rodzina a alkohol”, sprawnościowe oraz przeprowadzano testy i pogadanki na temat szkodliwości picia alkoholu, palenia tytoniu oraz szkodliwości narkotyków.
Uczniom kończącym w tym roku szkolnym gimnazjum zakupiono i wręczono „Paszport nastolatka” , który przypomina młodzieży o ich prawach i obowiązkach oraz jak się zachować w różnego rodzaju sytuacjach i co to jest uzależnienie.
Zorganizowanie półkoloni dla dzieci w czterech szkołach na terenie gminy wraz z programami profilaktycznymi. Zakupienie materiałów edukacyjnych dzieci szkół podstawowych oraz zakup kalendarzy ściennych i materiałów biurowych dla GKRPA. W dziale 853 „Opieka społeczna” plan wynosi 724.918,00 zł, wykonanie 100,0%. Ogółem wydatki wyniosły 724.726 zł. Wyszczególnienie wydatków: - rozdział 85313 § 4130 – plan 11.524 zł – wykonanie 11.524 zł - składki na ubezpieczenia zdrowotne; - rozdział 85314 § 3110 – plan 395.030 zł, wykonanie 395.030 zł – świadczenia społeczne; - rozdział 85315 § 3110 – plan 47.858 zł – wykonanie 47.858 zł - dodatki mieszkaniowe; - rozdział 85316 § 3110 – plan 30.391 zł – wykonanie 30.391 zł - zasiłki rodzinne, pielęgnacyjne i wychowawcze; - rozdział 85319 § 3020 – plan 6.209 zł – wykonanie 6.209 zł – świadczenia bhp; - rozdział 85319 § 4010 – plan 153.880 zł – wykonanie 153.876 zł - wynagrodzenia osobowe pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Męcince; - rozdział 85319 § 4040 – plan 12.000 zł – wykonanie 12.000 zł - dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2001 r. dla ww. - rozdział 85319 § 4110 – plan 29.144 zł – wykonanie 29.026 zł - składki na ZUS za ww. - rozdział 85319 § 4120 – plan 4.000 zł – wykonanie 3.932 zł - składki na Fundusz Pracy za ww. - rozdział 85319 § 4210 – plan 6.578 zł – wykonanie 6.576 zł; - rozdział 85319 § 4300 – plan 10.948 zł – wykonanie 10.948 zł; - rozdział 85319 § 4410 – plan 117 zł – wykonanie 117 zł; - rozdział 85319 § 4440 – plan 3.809 zł – wykonanie 3.809 zł; - rozdział 85395 § 3110 – plan 13.430 zł, wykonanie 13.430 zł;
INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W MĘCINCE ZA 2002r. Ustawa o pomocy społecznej z dnia 29 listopada 1990 r. wprowadziła państwowy system, nakładający na organy administracji rządowej i samorządowej obowiązek niesienia pomocy osobom i rodzinom, które znalazły się w trudnej sytuacji bytowej, której nie są w stanie samodzielnie pokonać. Celem pomocy społecznej jest zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwienie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Pomoc społeczna powinna w miarę możliwości doprowadzić do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem. Rodzaj, forma i zakres udzielanej pomocy społecznej powinny być dostosowane do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy. Zgodnie z art. 2a ust. 1: 1) rodzina to - osoby spokrewnione lub nie spokrewnione pozostające w faktycznym związku wspólnie zamieszkujące i gospodarujące; 2) dochód rodziny - oznacza to sumę miesięcznych dochodów osób w rodzinie z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania, pomniejszoną o miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych, składki z tytułu ubezpieczeń: emerytalnego, rentowych i chorobowego, określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych oraz o kwotę wysokości alimentów, świadczonych przez osoby w rodzinie na rzecz innych osób, jednorazowe pieniężne świadczenia socjalne oraz świadczenia w naturze, a także kwotę zwiększenia zasiłku rodzinnego na trzecie i kolejne dziecko oraz dziecko samotnej matki, uprawnione do zasiłku pielęgnacyjnego. Świadczenia pomocy społecznej udzielane są na wniosek osoby zainteresowanej, jej przedstawiciela ustawowego lub innej osoby, za zgoda osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego. Decyzja o przyznaniu świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej musi być poprzedzona przeprowadzeniem wywiadu środowiskowego przez pracownika socjalnego w miejscu zamieszkania osoby zainteresowanej bądź miejscu stałego lub czasowego pobytu osoby zainteresowanej. Podczas przeprowadzania wywiadu rodzinnego ustala się sytuację życiową osoby lub rodziny (ekonomiczną, zawodową, zdrowotną, mieszkaniową itp.), przyczyny występujących problemów oraz możliwości wsparcia. Równocześnie wywiad środowiskowy ma także na celu ustalenie możliwości udzielenia pomocy ze strony osób zobowiązanych do alimentacji, nie zamieszkujących wspólnie z osobą ubiegającą się o udzielenie pomocy.
W postępowaniu w sprawie świadczeń pomocy społecznej należy kierować się przede wszystkim dobrem osób korzystających z pomocy społecznej i ochroną ich dóbr osobistych. W szczególności nie należy podawać do wiadomości nazwisk osób korzystających z pomocy społecznej oraz rodzaju i zakresu przyznanego świadczenia. Pomocy społecznej za zasadach określonych w ustawie udziela się osobom i rodzinom, w szczególności z powodu: 1) ubóstwa, 2) sieroctwa, 3) bezdomności, 4) potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności, 5) bezrobocia, 6) niepełnosprawności, 7) długotrwałej choroby, 8) bezradności w sprawach opiekuńczo - wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych, 9) alkoholizmu lub narkomanii, 10) trudności w przystosowaniu do życia po opuszczeniu zakładu karnego, 11) klęski żywiołowej lub ekologicznej. Zadania z zakresu pomocy społecznej podzielone zostały Ustawą z dnia 29 listopada 1990r. o pomocy społecznej (tekst jednolity: Dz. U. z 1998r Nr 64 poz. 414 z późniejszymi zmianami) na zadania zlecone - finansowane z budżetu centralnego i zadania własne - finansowane z budżetu gminy. Zgodnie z art. 10 ust. 1 cytowanej powyżej Ustawy o pomocy społecznej do zadań własnych z zakresu pomocy społecznej, realizowanych przez gminy należą: 1) prowadzenie domów pomocy społecznej, ośrodków wsparcia o zasięgu lokalnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki, 2) przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych i specjalnych celowych, 3) przyznawanie pomocy rzeczowej, 3a) przyznawanie pomocy w naturze na ekonomiczne usamodzielnienie, 3b) przyznawanie i wypłacanie zasiłków i pożyczek na ekonomiczne usamodzielnienie, 4) inne zadania z zakresu pomocy społecznej wynikające z rozeznanych potrzeb gminy,
2. Do zadań własnych z zakresu pomocy społecznej o charakterze obowiązkowym, realizowanych przez gminy, należy: 1) udzielanie schronienia, posiłku, niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym, w tym osobom bezdomnym, 1a) organizowanie i prowadzenie gminnych ognisk wychowawczych, świetlic i klubów środowiskowych dla dzieci, a także organizowanie mieszkań chronionych, 2) świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, 3) udzielanie zasiłku celowego na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osób bezdomnych i innych osób nie mających dochodu i możliwości ubezpieczenia się na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, 3a) udzielanie zasiłku celowego na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego, 4) praca socjalna, 5) sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym, 6) zapewnienie środków na wynagrodzenia dla pracowników i warunków realizacji w/w zadań.
Zgodnie z art. 11 ustawy o pomocy społecznej zadania zlecone gminie obejmują:
1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych, rent socjalnych, 2) przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych, gwarantowanych okresowych i specjalnych okresowych, 2a) opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne za osoby, o których mowa w art. 27 ust. 1 i 2 oraz w art. 31 ust. 4a ( tzn. osoby pobierające zasiłek stały, gwarantowany zasiłek okresowy), 2b) opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, 3) przyznawanie i wypłacanie zasiłku celowego na pokrycie wydatków powstałych w wyniku klęski żywiołowej lub ekologicznej, 4) przyznawanie zasiłku celowego w formie biletu kredytowanego, 5) świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych, przysługujących na podstawie przepisów o ochronie zdrowia psychicznego, 6) organizowanie i prowadzenie środowiskowych domów samopomocy, 7) zadania wynikające z rządowych programów pomocy społecznej bądź innych ustaw, mających na celu ochronę poziomu życia osób i rodzin po zapewnieniu odpowiednich środków, 8) utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej i zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników. Zadania zlecone gminie zostały podzielone zgodnie z ustawą o pomocy społecznej na zadania obligatoryjne, do których należą: zasiłki stałe, zasiłki stałe wyrównawcze, gwarantowane zasiłki okresowe, świadczenia z tytułu ochrony macierzyństwa, renty socjalne, opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz świadczenia o charakterze fakultatywnym, do których należą zasiłki okresowe.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej przyznaje i wypłaca zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne zgodnie z przepisami Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Również do zadań z zakresu zadań zleconych należy przyznawanie i wypłacanie pomocy kombatantom, osobom represjonowanym, wdowom po kombatantach i osobach represjonowanych zgodnie z ustawą o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego. Ostatnia nowelizacja ustawy o pomocy społecznej wprowadziła na ośrodki pomocy społecznej obowiązek współpracy z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie z zakresie umieszczania dzieci w rodzinach zastępczych. Zadania z zakresu pomocy społecznej wykonują pracownicy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Męcinka (kierownik, główny księgowy 1/2 etatu, 2 pracowników socjalnych, 6 opiekunek domowych). Plan wydatków w rozdz. 85319 Ośrodki Pomocy Społecznej wynosi ogółem 226.493,00 zł w tym: - wydatki osobowe – wynagrodzenia 153.876,00 zł - dodatkowe wynagrodzenie roczne – 12.000,00 zł - składki ZUS i FP – 32.957,00 zł - wydatki osobowe nie zaliczane do funduszu płac – 6.209,00 zł - Fundusz Świadczeń Socjalnych – 3.809,00 zł - Wydatki rzeczowe – 17.526,00 zł Wynagrodzenia dla pracowników wypłacane są zgodnie z regulaminem płacowym. Wydatki osobowe łącznie z pochodnymi; FŚS; świadczeniami BHP wykonano w kwocie 208.851,00 zł; kwota wydatkowana na materiały biurowe (druki, materiały piśmienne, papier maszynowy, kserograficzny, środki czystości, paliwo do samochodu służbowego itp.) wynosi 4.600,00 zł. W związku ze zwiększeniem ilości wykonywanych zadań przez GOPS zakupiono komputer do prac biurowych w kwocie 2.200,00 zł; zakupiono dwa biurka w kwocie 630,00 zł; opłaty pocztowe, znaczki i prowizje bankowe za obsługę wypłat świadczeń i prowizje za obsługę rachunków bankowych wyniosły 6.700,00 zł. Remont kserokopiarki „Mita 1755” –1.132,00 zł; usługi telefoniczne 2.260,00 zł. Jednostka posiada zobowiązania wobec ZUS i Urzędu Skarbowego w kwocie 5.451,96 zł z terminem płatności w styczniu 2003r. Pracownikiem socjalnym zgodnie z przepisami ustawy o pomocy społecznej może być osoba, która posiada dyplom pracownika socjalnego, dyplom ukończenia studiów wyższych w wyższej szkole zawodowej o specjalności „praca socjalna" lub ukończyła studia wyższe na kierunkach: pedagogika, politologia i nauki społeczne, psychologia, socjologia. Zgodnie z cytowanym powyżej przepisem ustawy o pomocy społecznej wszyscy pracownicy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej posiadają wymagane wykształcenie.
Do zadań pracownika socjalnego należy: 1) wspomaganie osób i rodzin wymagających pomocy w osiągnięciu możliwie pełnej aktywności społecznej, 2) współdziałanie z grupami i społecznościami lokalnymi, mające na celu rozwijanie w nich zdolności do samodzielnego rozwiązywania własnych problemów, 3) organizowanie różnorodnych form pomocy, a także udział w rozwijaniu infrastruktury odpowiadającej zmieniającym się potrzebom społecznym, 4) zapobieganie procesowi marginalizacji osób i grup, a także przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w środowisku lokalnym. Pracownik socjalny: 1) kieruje się zasadą dobra osób i rodzin, którym służy, poszanowania ich godności i prawa tych osób do samostanowienia, 2) ma obowiązek przeciwdziałania praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę, rodzinę lub grupę, 3) ma obowiązek udzielać osobom, którym służy, pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy, 4) jest zobowiązany zachować w tajemnicy informacje uzyskane w toku czynności zawodowych, także po ustaniu zatrudnienia, chyba że działa to przeciwko dobru osoby lub rodziny, 5) jest zobowiązany do podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych. ZADANIA WŁASNE GMINY - UDZIELONE ŚWIADCZENIA: 1. Zasiłki celowe - 227 rodzin (238 osób) – 642 świadczenia ( pomoc ta udzielana jest na potrzeby bieżące rodzin i osób korzystających ze świadczeń: zakup żywności, zakup odzieży, obuwia, zakup opału, pokrycie kosztów leczenia, częściowe pokrycie kosztów remontów bieżących mieszkań, częściowe pokrycie opłat ponoszonych przez rodziny - nauki dzieci w szkołach), 2. Pomoc w naturze - 30 rodzin - 57 świadczeń, w tym: zakupiono opał 3 rodzinom, opłacono należność za energię elektryczną – 40 świadczeń, częściowo pokryto koszty rehabilitacji 2 dzieciom , częściowo pokryto koszty opłat czynszowych – 2 rodzinom, zakupiono rower 1 rodzinie, opłacono koszty wydania dokumentu tożsamości, opłacono koszty zakupu żywności, opłacono koszty pobytu w szpitalu i koszty badań lekarskich, zakupiono piec grzewczy. 3. Dożywianie dzieci w szkołach - 94 rodzin ( 164 dzieci) 17.456 świadczeń. 4.Usługi opiekuńcze – 24 osób – 8.198 świadczeń. Usługi opiekuńcze świadczone są przez opiekunki domowe zatrudnione w GOPS Męcinka dla osób, które z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymagają pomocy innych osób, a są jej pozbawione. Usługi takie obejmują pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych, podstawową opiekę higieniczną, rehabilitację zaleconą przez lekarza oraz w miarę możliwości również zapewnienie kontaktów z otoczeniem. Usługi opiekuńcze są wykonywane odpłatnie zgodnie z Uchwałą Nr XXIX/246/97 Rady Gminy Męcinka z dnia 25 marca 1997 r. w sprawie zasad przyznawania usług opiekuńczych i zasad odpłatności za usługi opiekuńcze. Osoby, które przy wykorzystaniu usług opiekuńczych nie są w stanie funkcjonować w swoim dotychczasowym środowisku mogą być umieszczone w różnego rodzaju wyspecjalizowanych placówkach pomocy społecznej w roku bieżącym 1 osoba samotna i 1 małżeństwo zostało przyjęte do DPS w Jaworze; 1 osoba do Samorządowego DPS w Lubinie. Zasiłek celowy (jednorazowy) przyznawany jest na podstawie art. 32 ustawy o pomocy społecznej w celu zaspokojenia niezbędnej potrzeby bytowej. Zasiłek celowy może być przyznany w szczególności na pokrycie części lub całości kosztów leczenia, remontu mieszkania, opału i odzieży itp.. Zasiłek celowy może być przyznany również osobie i rodzinie, które poniosły straty w wyniku zdarzenia losowego i może być przyznany niezależnie od dochodu rodziny i może nie podlegać zwrotowi. Uchwałą Nr XLVIII/290/2002 Rady Gminy Męcinka z dnia 21 marca 2002 roku z dniem 1 lipca 2002 roku realizacja zadań wynikająca z Ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o dodatkach mieszkaniowych została przekazana do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. W roku 2002 pracownicy przeprowadzili 25 wywiadów środowiskowych dot. przyznania dodatków mieszkaniowych; wypłacono 293 świadczenia w postaci dodatków mieszkaniowych na łączną kwotę 47.859,00 zł.
ZADANIA ZLECONE GMINIE – UDZIELONE ŚWIADCZENIA 1. Zasiłek stały – 16 rodzin (148 świadczeń); 2. Zasiłki stałe wyrównawcze – 18 rodzin – 182 świadczenia, 3. Zasiłek okresowy gwarantowany – 3 rodziny – 22 świadczenia, 4. Zasiłki okresowe 104 rodziny – 293 świadczeń, 5. Renty socjalne 24 rodzin – 255 świadczeń, 6. Zasiłki z tytułu ochrony macierzyństwa – 31 rodzin 91 świadczeń (w tym 28 świadczeń dla dzieci), 7. Składki na ubezpieczenia emerytalno – rentowe – 19 rodzin - 195 świadczeń, 8. Składki na ubezpieczenia zdrowotne – 53 osoby - 399 świadczeń, 9. Zasiłki rodzinne – 14osób -120 świadczeń, 10. Zasiłki pielęgnacyjne – 22 osób - 186 świadczeń. 11. Wyprawka szkolna dla uczniów rozpoczynających naukę w pierwszych klasach szkoły podstawowej – 27 uczniów Ogólnie z pomocy finansowej w roku 2002 korzystało 437 rodziny ( decyzją przyznano świadczenia 518 osobom) – liczba osób w rodzinach korzystających z pomocy GOPS Męcinka wynosi 1.439 osoby co stanowi 29,54% w odniesieniu do 4.872 osób ogólnej liczby mieszkańców Gminy Męcinka.
POWODY PRZYZNANIA POMOCY
Lp. | Powód trudnej sytuacji życiowej | Liczba rodzin | Liczba osób w rodzinach | 1. | Ubóstwo | 352 | 1223 | 2. | Bezdomność | 1 | 1 | 3. | Potrzeba ochrony macierzyństwa | 31 | 131 | 4. | Bezrobocie | 314 | 1096 | 5. | Niepełnosprawność | 64 | 197 | 6. | Długotrwała choroba | 110 | 332 | 7. | Bezradność w sprawach opiekuńczo wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego | 26 | 114 | 8. | Alkoholizm | 39 | 104 | 9. | Trudności w przystosowaniu do życia po opuszczeniu zakładu karnego | 2 | 2 |
|